JP Koskinen: Kalevanpoikien kronikka
WSOY 2018
418 sivua
Kalevanpoiekien kronikka on toisenlainen kertomus Kalevalasta päähenkilöinään kertoja Väntti, Väinämöinen, Ahti Lemminkäinen
ja Seppo Ilmarinen.
Väntti ei ole
tuttu Kalevalasta vaan toimii kertojan ominaisuudessa. Häno on Lemminkäisen
poika, mutta pienen kokonsa ja herkän luontonsa vuoksi ei Lemminkäinen näe
Vänttiä soturina. Pojan sanan säilä on kuitenkin terävä, joten Lemminkäinen
antaa Väntin Väinämöiselle ottopojaksi. Väinämöisellä kun ei ole ollut onnea
omien poikien suhteen, ja Väntti tosiaan onkin taitava tarinaniskijä ja
loitsujenlaulaja.
Väntti pääsee
mainitun Kalevanpoikain kaartin kanssa matkaan Miklagårdiin, vaikka hän ei
tiedäkään miksi. Mitä ilmeisimmin itse kullakin on kaukomailla kalavelkoja
kuittaamatta, mutta jokaisen tarina eroaa kumppanin kertomuksesta, eikä Väntti
enää erota totuutta valheesta.
Miklagårdin
suurenmoisuus häikäisee Väntin, joka on tottunut pohjolan laajoihin metsiin.
Siinä, missä Väinämöinen vierailee keisarin luona, Seppo Ilmarinen vie Väntin
keisarin yliteknikon Stauriakoksen pajalle, missä Väntti innostuu vierailemaan
useastikin – niin kiehtovien teknisten innovaatioiden kuin kauniin Irenen
vuoksi.
Kristityssä
Miklagårdissa Väntti tutustuu myös piispa Henrikiin ja tämän oppipoikaan Johannekseen,
jotka opettavat Väntille uudesta uskosta. Pakanana Väntti ei vain tahdo
ymmärtää, miten uusi jumala eroaa vanhoista, ja häntä kummastuttaa myös uuden
uskonnon kirjoitukset, joista löytyy neljä eri versiota samoista tapahtumista.
Mistä sitä voi tietää, mikä niistä on oikea?
Matkalla
vierähtää vuosi jos toinen, joiden aikana Väntistäkin kasvaa raamikas nuori
mies, mutta hän on siltii edelleen parempi käyttelemään kieltään kuin miekkaansa.
Miklagårdissa hän kohtaa jos jonkinmoista sattumusta ja seikkailua sekä yrittää
kalastella matkatovereilta totuutta matkan tarkoituksesta – onko syynä hankkia
miehiä Ruotsin puolelta uhkaavaan ristin sotaan vai etsiä Väinämöiselle pyhiä
reliikkejä, jotta tämä saisi oman pojan. Niin tai näin, kohta matka kääntyy
taas kotiin päin.
Kotipuolessa
Väntti katoaa viideksi vuodeksi metsänpeittoon, joka on eksyneen vaara
pohjoisen voimia huokuvissa metsissä. Siellä hän elää kuin unessa, kunnes
kohtaa tuttuja metässsä ja herää. Lemminkäinen puolestaan halajaa itselleen
Pohjolasta vaimoa, mitä varten hänen olisi suoritettava vaativia tehtäviä, ja
vaikka ne suoritettuaankin hän ei saa vaimoa, murhaa hän tulistuessaan Pohjolan
isännän.
Tulistuva
sorttia on myös Kullervo, joka murhaa serkkunsa. Samalla vääjämättömästi
lähestynyt ristin sota Ruotsin kanssa on käsillä, ja sitä varten Miklagårdista
saapuu huikeat kymmenen miestä sekä Irene ja piispa Henrik, joka sairastaa
lepraa ja kuolee Väntille vihastuneen Laurin toimesta järven jäällä.
Lopussa Väntti
kirjoittaa näitä muistelmiaan pistäen niihin taitavasti omiaan, mikä käy lukijalle
pian selväksi. Hän onkin monesti luvannut Lemminkäiselle, että ikuistaa
sanoillaan Lemminkäisen ja koko seikkailun.
Lukija voi
tunnistaa romaanista ja romaanin ”tositapahtumista” useita elementtejä, jotka
ovat tuttuja Kalevalasta mutta
kuitenkin hyvin erilaisia kuin kansalliseepoksessa. Leikittely totuuden ja
tarun rajamailla onkin romaanin pääteemoja, joka näkyy täten myös teoksen
rakenteessa. Historialliset faktat ujuttautuvat Kalevalan elementteihin
muodostaen tarinan, joka osoittaa, kuinka taitavan kerronnan avulla totuudesta
saadaan tarua: esimerkiksi piispa Henrikin kohtalo on tuttu mutta kuitenkin
myös toisenlainen kuin mitä olemme koulussa kuulleet.
Suomalainen mytologia
sekä uskontojen suhde toisiinsa tulee romaanissa selkeästi myös esille – jo
runsaat intertekstuaaliset Kalevala-viitteet
kielivät siitä. Miklagård ihmeineen puolestaan muodostaa samanlaisen
vastinparin suomalaisille metsille kuin kristinusko vanhoille jumalille ja
hengille, jotka romaanissa mitä selkeimmin ovat totisinta totta – joutuuhan
Väntti metsänpeittoon, pyytää vanhoja jumalia toistuvasti onnistuneesti
avukseen ja tapaa myös metsän väkea. Lopussa Väntti kääntyy kuitenkin
kristinuskoon – kuten Kalevalassakin
Kalevan miehet matkaavat pois uuden uskonnon ja ajan koittaessa, kun Marjatta
synnyttää puolukasta pojan, Kalevan tulevan kuninkaan.
Uskontoon
liittyy myös teoksen toinen teema, joka pyörii valheiden ja totuuden ympärillä
teema. Siinä, missä matkalaisilla on Miklagårdin-matkan tarkoituksesta ja
vanhoista tapahtumista yhtä monta versiota kuin on kertojaakin, on myös
kristinuskossa monia eri versioita. Romaani esittääkin kysymyksen, mihin ja
keitä uskoa? Mikä tekee tarinasta toden, jos kertojatkaan eivät osaa sopia
totuudesta?
Kalevanpoikien kronikka on kiehtova ja omanlaisensa teos, jonka kieli
mukailee sopivassa määrin myös kalevalaista puheenpartta. Suosikkikirjojeni
joukkoon se ei noussut, mutta kirjallisuustieteellisestä näkökulmasta
kiinnostava romaani varsinkin, mikäli Kalevala ja historia sattuvat
kiinnostamaan.
Lukuhaasteessa sijoitan sen kohtaan 49. Vuonna 2018 julkaistu kirja. Lisäksi teos sopisi kohtii 23. Kirjassa on
mukana meri; 26. Kirja kertoo paikasta, jossa et ole käynyt; 28. Sanat kirjan
nimessä ovat aakkosjärjestyksessä ja 36. Runo on kirjassa tärkeässä roolissa.
Kommentit
Lähetä kommentti