Anna-Liisa Ahokumpu: Viktor Stanislauksen kolmetoista sinfoniaa
Gummerus 2018
175 sivua
Tammikuun
alennusmyynneistä tarttui mukaan miltei ennätyksellinen määrä kirjoja, ja
Anna-Liisa Ahokummun Viktor Stanislauksen kolmetoista sinfoniaa on yksi näistä
löydöksistä. Olin miettinyt lukevani tämän siitä asti, kun tämä oli Helsingin Sanomien
esikoiskirjakilpailun ehdokkaana, mutta muiden kirjojen huumassa en tullut
etsineeksi tätä käsiini. Viktor Stanislaus on lyhyt ja nopealukuinen teos; se
on kiinnostava mutta ei kuitenkaan kaikkineen mukaansatempaava
Max Halma on
perhostutkija, jolla on ex-vaimo ja teini-ikäinen tytär. Romaani alkaa, kun
hänen äitinsä kuolee ja hän löytää tämän jäämistöstä epätavallisen perhosen.
Perhonen saa Maxin valtaansa: häntä kutkuttaa ajatus, että hän olisi löytänyt
kokonaan uuden lajin. Yöt ja päivät vierähtävät perhosta tutkien, ja lopulta
Max lähettää sen tarkempaan syyniin Ruotsiin.
Samalla
äitinsä kuoleman siivittämänä Max alkaa tutkia myös omaa menneisyyttään. Äiti
oli kertonut, että Maxin isä oli saksalainen sotilas mutta enempää Max ei
tiedä. Hän lähtee selvittämään asiaa toden teolla ja saa selville, että isä oli
hukkunut Lapin sodan yhteydessä. Näin ainakin asiakirjat kertovat.
Max kuitenkin
jatkaa selvittämistä: hän käy haastattelemassa miestä, joka asiakirjojen mukaan
oli kertonut nähneensä Maxin isän viimeksi ennen tämän kuolemaa. Hän saa
käsiinsä isän päiväkirjan, joka laajentaa tarinaa isästä sotakarkurina. Max
lähettää päiväkirjan sen päälle kirjattuun osoitteeseen Saksaan.
Max saa
vastauksen isänsä veljeltä – kuuluisalta säveltäjältältä Viktor Stanislaukselta,
jonka viimeistä konserttia Max matkustaa kuuntelemaan. Ja kuulee lopulta paljon
enemmän kuin aavistikaan.
Viktor
Stanislauksen rakenne on mielenkiintoinen. Säveltäjän konsertissa soittamat kolmetoista
sinfoniaa heijastelevat tahdeiltaan ja tunnelmiltaan romaanin lukuja kuten myös
Maxin ajatukset kunkin sinfonian aikana. Täten sinfonioihin – ja itse romaanin
nimeen – mahtuu kokonainen elämä ja vuosikymmenten paino. Konserttiosuus on
kuitenkin valitettavan lyhyt: olisin kaivannut tämän tematiikan ja
rakenteellisen ratkaisun tiimoilta enemmän syvyyttä.
Hahmona Max on
synkkä ja yksinäinen – isättömänä kasvanut poika, joka on kulkenut
saksalaisisän tuottaman häpeän varjossa koko elämänsä. Perhoslöytö valaa toivoa
ja antaa samalla pontta oman elämän tutkimiseen: jos Max vaikka löytäisi isänsä
tai ainakin olisi havainnut uuden perhoslajin.
Myös Viktor on
hahmona synkkä – veljensä pettämä vanha mies. Viktorilla ja Maxilla on enemmän
yhteistä kuin voisi aavistakaan, vaikka vuosikymmenet ovatkin erottaneet heidät ja heidän sukulaisuussuhteensa. Yhtäläisyyksiin lukeutuu myös intohimo: siinä
missä Max innostuu perhosista, Viktor elämää musiikille ja musiikin kautta. Tässä
mielessä romaani on paitsi tarina toivosta myös kertomus intohimosta.
Odotus on myös
iso osa tätä sivumäärältään lyhyttä teosta. Max odottaa vastausta niin isästään
kuin perhoslöydöstään. Myös Maxin äiti on odottanut koko elämänsä, ja
romaanissa lähetellään kirjeitä, joihin odotetaan vastauksia: niin menneisyyden
kuvauksessa kuin nykyisyydessäkin.
Toisaalta Viktor
Stanislaus ei vetänyt ihan mukansa, sillä teos jää tematiikaltaan hieman
ohueksi minun makuuni. Sivuille
ripotellut valokuvat höystävät teoksen aitoutta mutta eivät vedonneet minuun
vaan tuntuivat päälle liimatuilta. Kuitenkin romaani on Ahokummulta vahva
esikoisteos, sillä ohuuden alla kaikuu painokas sointi.
Lukuhaasteessa
sijoitan Viktor Stanislauksen kolmetoista sinfoniaa kohtaan 4. Kirjailijan
ainoa teos. Lisäksi se sopisi myös kohtiin 2.
Kirjassa etsitään kadonnutta ihmistä tai esinettä; 5. Kirja on ollut ehdolla
kotimaisen kirjallisuuspalkinnon saajaksi ja 18. Eurooppalaisen kirjailijan
kirjoittama kirja.
Kommentit
Lähetä kommentti