Aika
ajoin käymme myös teatterissa katsomassa kirjallisia näytelmiä, ja tällä kertaa
meillä oli ilo käydä katsomassa Helsingin kaupunginteatterin (HKT) näytelmä
Emily Brontën Humisevasta harjusta.* Kun yhdistää kahden fanin
kokemukset, saadaan aimo annos pohdintaa, sillä alla on luvassa yksi blogihistoriamme pisimmistä teksteistä – näytelmä siis todella teki meihin molempiin lähtemättömän vaikutuksen.
Niille,
jotka eivät Brontën romaania tunne: vuonna 1847 ilmestynyt Humiseva harju kertoo villistä luonnonlapsi
Cathysta, jonka perheeseen tuodaan lapsuudessa orpopoika Heathcliff. Poika on
vähintään yhtä villi ja temperamenttinen kuin Cathy, ja nuoret kasvavat yhdessä Englannin tuulisilla
ja karuilla nummilla. Heidän myrskyisä suhteensa joutuu kuitenkin monille koetuksille
luokkaeron vuoksi, ja tarinasta kehkeytyy lopulta koston vyyhti.
Syvissä vesissä
Ensi alkuun
haluamme sanoa, että huh huh. Helsingin Kaupunginteatterin Humiseva harju värähtelee
mielissämme vielä pari päivää esityksen jälkeenkin. Emily Brontën teos on yksi
niistä kirjoista, joka teki meihin molempiin valtavan vaikutuksen, kun luimme
sen opiskeluaikojemme alussa. Filmatisoinnit eivät ole toistaiseksi onnistuneet
vangitsemaan tuntemuksiamme vaan olemme joutuneet pettymään etsinnöissä.
Olimmekin ennen HKT:n näytelmää molemmat hieman skeptisin mielin, varmoina
siitä, että kokemus jäisi jälleen kerran pliisuksi, mutta Jo Cliffordin sovitus
sekä suomalainen näyttelijäkaarti pääsivät yllättämään.
Jokaisessa
teoksessa on toki aina puolensa ja puolensa, mutta kaikkiaan HKT:n Humiseva
harju päihitti kaikki muistamamme elokuvat tunteiden intensiteetissä ja
hahmojen tulkinnassa. Cathyn ja Heathcliffin välinen tunneside pääsi kenties
paremmin oikeuksiinsa teatterin lavalla kuin ruudulla. Rujot tapahtumat ja
tunteiden raaka voima tulevat lähemmäs teatterissa, jossa immersio on suurempi
ja katsoja tuntee imeytyvänsä tapahtumiin. Elokuvaversiot olleet liian
puhtoisia ja keskittyneet pateettiseen draamaan siinä, missä HKT:n näytelmä
keskittyy hahmojen psykologiaan.
Sovitus ottaa
myös huomattavasti elokuvia enemmän psykologista kantaa hahmoihin ja heidän kehitykseensä.
Se tuo käsinkosketeltavasti esille, miten onnettomuus voi periytyä ja pahat
teot johtavat pahoihin tekoihin ja väkivallasta sikiää väkivaltaa.
Mustasukkaisuuden, kateuden, katkeruuden, ulkopuolisuuden, herkkyyden,
julmuuden ja rakkauden tunteet onnistutaan tiivistämään uskottavasti tähän
kolmetuntiseen.
HKT:n Humiseva
harju ei keskity vain ja ainoastaan Heathcliffin ja Cathyn rakkauteen,
vaikka rakkaustarina muodostaa tapahtumien kiintopisteen. Sen sijaan näytelmä
korostaa kaikkien hahmojen kehitystä onnettoman rakkauden ristipaineessa.
Kahden ihmisen kokema kurjuus pilaa lopulta monta elämää, mitä näytelmän
loppuasetelma korostaa.
Helsingin Sanomien arvostelussa Sanna Kangasniemi toteaa, ettei hahmoilla ole
romaanin kerrontarakenteessa uloskirjoitettuja psykologisia syvyyksiä. Me
kuitenkin koimme, että juuri se psykologisen syvyyden puuttuminen on tehnyt
filmatisoinneista pettymyksiä. Humiseva harju romaanina resonoi jossain
syvällä, ja siksi elokuvien pinnalliset kuvaukset ovat jääneet varjoon, mutta
HKT:n näytelmässä näin ei käy.
Markus Järvenpää ja Markku Haussila tekevät uskottavat tulkinnat Heathcliffistä ja Hindleysta. / Kuva: HKT |
Kytkös nykyajan ilmiöihin
HKT:n
näytelmään on tuotu mukaan elementtejä, teemoja ja ongelmia nykyajasta, mutta
siitä huolimatta siinä on pidetty onnistuneesti kiinni kirjasta ja sen
viktoriaanisesta maailmasta. Tämä ristiriita ei silti särähdä vaan kaksi
maailmaa ja aikakautta soljuvat sujuvasti toistensa lomassa. Tällä tavoin
osoitetaan myös se, kuinka hyvin Humiseva harju -romaani kuvastaa
meidänkin aikaamme. Se on ennen kaikkea ajaton kuvaus ihmisyydestä, mitä
sovituksen psykologinen lähestymistapa korostaa.
Humiseva harju on paitsi kuvaus rakkaudesta myös kertomus
vapaudesta – tai oikeammin sen puutteesta. Näytelmän ja romaanin kammottavat
tapahtumat sekä hahmonkehitys tuovat makaaberisti esille, miten käy, kun
ihminen vangitaan ja hän kieltää todelliset halunsa ja toiveensa. Siitä
seuraava kipuilu ei ole kaunista katsottavaa, mutta Emily Brontën aikaan
harvalla – varsinkaan naisella – oli varaa valita.
Humiseva harju on nykyaikainen myös eräällä tapaa
tasa-arvoisessa naiskuvassa. Vaikka yhteiskunta yrittää asettaa Cathyn
paikalleen, Heathcliff ei sitä tee. Cathy ja Heathcliff ovat yhtä: molemmat vapaudenhaluisia, villejä ja temperamenttisia. Heitä yhdistää heidän
keskinäinen outoutensa, mutta heidän asemansa maailmassa on silti eri: siinä,
missä Cathyn outous pistetään raameihin, jotta hänestä kasvaisi hieno nainen,
Heathcliffin alhainen asema tekee hänestä outoudessaan todellisen ulkopuolisen.
Ulkopuolisuuden kuvaus onkin teema, joka on läsnä myös nykyarjessa.
Cathy (Oona Airola) ja Heathcliff (Markus Järvenpää) ovat yhtä vapaudenkaipuussaan ja ulkopuolisuudessaan. / Kuva: HKT |
Näytelmä tuo,
siinä missä romaanikin, esille myös sen, että ulkoisista puitteista ja
taloudellisesta asemasta huolimatta kaikki eivät tule samoista lähtökohdista.
Kun lapset kasvatetaan vyöllä, kuten Cathyn veli Hindley, heidän maailmansa on jo nuoresta
pitäen särkynyt siinä määrin, että sitä on vaikea korjata. Hindley purkaakin tunteensa puolestaan perheen löytöpoika Heathcliffiin ja myöhemmin alkoholiin.
Vahvat näyttelijäsuoritukset tunteiden mylläkässä
Koko
näyttelijäkaarti tekee vaikuttavan työn Humisevan harjun lavalla. Oona
Airola onnistuu vangitsemaan Cathyn villin, vapaan ja lopulta vangitun
luonteen, ja myös Cathyn itsekkyys kumpuaa alta. Lopun hallusinaatiot esitetään
nekin uskottavasti Airolan ja aavemaisten näkyjen yhteisvoimin. Etenkin
näytelmän toisella puoliajalla Airolan roolityöskentely on vaikuttavaa.
Cathyn rooli
vahvana naisena asettuu vasten Vuokko Hovatan näyttelemää Francesia, Hindleyn
vaimoa. Hento ja herkkämielinen Frances on täysin eri maailmasta kuin itsenäinen
ja itsepäinen Cathy, ja näyttelijät tuovat tämän eron hienosti esille omilla
suorituksillaan. Samoin Edgaria näyttelevä Martti Manninen näyttelee sopivan
karikatyyrimäisesti mutta uskottavasti herättäen eleillään yleisöstä jopa
muutamat naurut.
Pienenä
merenneitonakin ilahduttanut Sonja Pajunoja tekee mainion suorituksen naiivina
Isabella Lintonina, Matti Olavi Ranin on enemmän kuin vakuuttava Earnshaw ja
Markku Haussila osoittaa olevansa paitsi loistava näyttelemään Hindleyn
ajoittain ahdistavaakin hahmoa myös laulamaan. Haussilan toisella puoliajalla
esittämä laulu kirvoitti yleisöstä raikuvat aplodit. Palvelija Nelly on saanut
näytelmässä myös suuren roolin tarinan miltei ainoana järkevänä hahmona, ja
Leena Rapola näyttelee osan mainiosti.
Elähdyttävimpään
suoritukseen yltää kuitenkin Markus Järvenpään Heathcliff, joka on vaikea hahmo
omaksua. Eri filmatisoinneissa Heathcliff on jäänyt miltei poikkeuksetta
puolivillaiseksi, mutta Järvenpää onnistuu kuitenkin esittämään Heathcliffin
tulisuuden ja julmuuden mutta myös niiden alla piilevän herkkyyden ja
ulkopuolisuuden. Raastavat tunteet yltävät katsomoon saakka ja näyttelijän koko
olemus huokuu Heathcliffin tuntoja.
Oona Airola vakuuttaa Cathyn roolissa erityisesti toisessa näytöksessä, jossa unet ja näyt nousevat pintaan. / Kuva: HKT |
Yksinkertainen lavastus tukee psykologista tarinankerrontaa
Näytelmän
lavastus on pidetty suhteellisen yksinkertaisena, mikä antaa tilaa hahmojen
tunteille ja psykologialle. Sikäli se on varsin tarkoituksenmukaista ja tukee
hyvin tarinaa. Toki lavastus olisi voinut olla viktoriaanisessa hengessä hieman
runsaampikin, mutta toisaalta näin yksinkertaisena se jättää tilaa
näyttelijäntyölle. Puvustuksen kautta kuvastetaan vaatimattomasti mutta
hienosti hahmojen asemaa, luonnetta ja muutosta.
Näytelmä on
hyvin fyysinen. Kuten sanottua, tunteita esitetään säästelemättä ja hahmojen
luonteet kuvastuvat näyttelijöiden fyysisyydessä. Ennen kaikkea fyysisyys
ilmenee, kun Cathy ja Heathcliff juoksentelevat nummilla, ja sitä näytelmässä
nähdään paljon. Se on kuitenkin tärkeä elementti hahmojen rakentamisessa. Nummi
on toteutettu pitkillä lavarakenteilla, tuulen äänillä ja hieman pelottavilla
korppihahmoilla.
Teoksen
äänimaailma on myös vaatimaton mutta sopiva. Väkivallan äänet ja muut melko
synkät elementit ovat kyllä hellämielisemmälle katsojalle mahdollisesti liikaa.
Niitä ei kuitenkaan ole valtavasti vaan olennaisissa kohdin, mutta ne ovat
osoitus teatterin immersiosta. Laulua näytelmässä on verrattain paljon ja vaikka näyttelijät olivatkin taitavia laulajia, niin ajoittaiset laulukohtaukset olisi
voinut muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta jättää pois: ne olivat erikoisia
katkoksia näytelmässä, joka ei ole musikaali.
Päähenkilöparin lisäksi Martti Mannisen Edgar ja Markku Haussilan Hindley ovat osoitus hahmojen fyysisistä tulkinnoista. / Kuva: HKT |
Teoksen rakenne
ja eteneminen
Kaikkiaan HKT:n
näytelmä on makaaberimpi kuin Brontën romaani. Aivan mässäilyyn asti näytelmä
ei yllä, mutta lähtökohdaksi on selkeästi otettu vielä synkempi ja rajumpi ote
kuin alkuperäisteoksessa. Loppua kohden
näytelmä käy vielä synkemmäksi, minkä muistamme kirjastakin.
Näytelmässä oli
joitain outoja elementtejä, jotka olivat turhan taiteellisia makuumme.
Pysähdyksen omaiset kohtaukset ja osa unien kuvauksista menivät hieman yli
hilseen, mutta kaikkiaan unilla on teoksessa tärkeä rooli, joten on hienoa,
että niitä on lähdetty selättämään enimmäkseen onnistuneesti.
Rakenteesta jää
uupumaan muun muassa se, ettei Heathcliffin paluuta selitetä mitenkään, eikä
katsojalle käy selkeästi ilmi, mitä Heathcliff Humisevan harjun talossa puuhaa
ja miten hän on sen saanut valtaansa. Romaanissa tätä valotetaan hieman
enemmän. Hannaa jäi harmittamaan myös, että Cathyn ja Nellyn keskustelu Edgarin
kosinnan jälkeen oltiin muutettu: Cathyn avautuminen tunteistaan Heathcliffia
kohtaan ja toisaalta kohtauksen seuraukset ovat romaanin raastavimpia hetkiä.
Näytelmä oli siis kaikin puolin positiivinen kokemus. Tiistaisen työpäivän
jälkeen epäilimme kumpikin, kuinka hyvin näytelmä vie mennessään - ja saimme
todeta, että erittäin hyvin! HKT:n Humiseva harju näyttelijöineen,
suurine tunteineen ja ajatuksia herättävine hahmotarinoineen oli todella
vangitseva kokemus. Jos olet siis meidän tapaamme pettynyt kerta toisensa
jälkeen tämän klassikkoromaanin elokuvaversioihin, kannattaa suunnata Helsingin
kaupunginteatterille ja katsoa, mitä mieltä itse olet.
Humiseva harju
Helsingin kaupunginteatteri / Suuri näyttämö
Ensi-ilta 30.1.2020
Emily Brontën romaanin pohjalta dramatisoinut: Jo Clifford
Suomennos: Ville Koskivaara
Ohjaus: Lauri Maijala
Pukusuunnittelu: Sari Suominen
Lavastus: Katariina kirjavainen
Valosuunnittelu: William Iles
Naamioinnin suunnittelu: Maija Sillanpää
Säveltäjä: Mikko Helenius
Äänisuunnittelu: Eradj Nazimov
Dramaturgi: Ari-Pekka Lahti
*Kiitos teatterilipuista Helsingin kaupunginteatterille.
Humiseva harju
Helsingin kaupunginteatteri / Suuri näyttämö
Ensi-ilta 30.1.2020
Emily Brontën romaanin pohjalta dramatisoinut: Jo Clifford
Suomennos: Ville Koskivaara
Ohjaus: Lauri Maijala
Pukusuunnittelu: Sari Suominen
Lavastus: Katariina kirjavainen
Valosuunnittelu: William Iles
Naamioinnin suunnittelu: Maija Sillanpää
Säveltäjä: Mikko Helenius
Äänisuunnittelu: Eradj Nazimov
Dramaturgi: Ari-Pekka Lahti
*Kiitos teatterilipuista Helsingin kaupunginteatterille.
Kommentit
Lähetä kommentti