Siiri Enoranta: Tuhatkuolevan kirous
WSOY 2018
443 sivua
Tuhatkuolevan
kirous on ensimmäinen
Siiri Enorannalta lukemani teos, minkä itse asiassa tajusin itsekin vasta
kirjan luettuani. Olen suunnitellut Enorannan lukemista sen verran pitkään,
että alitajuisesti miltei uskoin jo lukeneeni hänen fantasiakirjojaan.
Hyllyssäni on jo jokusen vuoden nököttänyt Enorannan esikoisteos Omenmean
vallanhaltija, mutta en ole vielä ehtinyt lukea sitä, ja kun Tuhatkuolevan
kirous voitti viime vuonna Finlandia Junior -palkinnon, kiilasi se edelle.
Suoraan
sanottuna Tuhatkuolevan kirous sai viime syksynä sen verran hypeä
aikaan, että odotin teokselta erittäin paljon. Enkä joutunut pettymään –
paljoa. Odotukseni olivat hypen vuoksi sen verran korkealla, että niitä oli
vaikea ylittää. Kuten monissa arvosteluissa ja blogeissa onkin jo kuvattu,
Enoranta murtaa nuortenfantasian kliseitä ilman, että lukija edes kiinnittää
siihen huomiota. (Tämän jälkeen spoilereita luvassa.)
Tuhatkuolevan
kirouksen päähenkilö on
14-vuotias Pau, joka teoksen alussa leikkaa pitkät kutrinsa äitinsä kieltoja uhmaten.
Vasta hieman myöhemmin Paulle selviää, miksi äiti ei olisi halunnut tytön
kajoavan suortuviin: vuotta vanhemman isoveljensä tavoin Pau saa kutsun
läheiseen Magia-akatemiaan: vain osa kutsutuista saa opiskelupaikan. Maagit
saavat voimansa käyttävät hiuksistaan, karvoistaan sekä muista kehonsa
uusiutuvista osista.
Pau rakastuu
Magia-akatemiaan heti kättelyssä, ja pariviikkoisen koeajan aikana hän onnistuu
hankkimaan jopa kaksi ihailijaa: kiltin ja rauhanomaisen Dauin ja ilkikurisen
Kenonen, ketkä ovat sattumoisin parhaat ystävykset. Kutkuttavat
rakkausseikkailut saavat kuitenkin jäädä, kun veli Tristin katoaa
salamyhkäisesti (väittämiensä mukaan paikallisen urheiluseuran riveihin mutta
jotain hämärää koko sopassa on) eikä Pau itse saa vahvasta taikuudestaan
huolimatta paikkaa Magia-akatemiassa. Taikakäytäntöjä valvova Ötky pitää Pauta
silmällä ja selkeästi heillä on epäilyksiä Tristinin suhteen.
Kun Pau palaa kotiin, Ötky tulee tekemään kotitarkistuksen, ja käy ilmi, että Paun äiti Alesiana onkin vahva maagi ja Ötkyn tarkkailulistalla, sillä hän on ollut kapinallisryhmittymän perustajan Nubuya Ushan ystävä. Alesiana murhaa ötkyläiset, ja perheen on lähdettävä pakosalle sekä liityttävä kapinallisjoukkoihin, missä piilottelee myös Tristin ja minne saapuvat myös Daui ja Kenone.
Alkaa
seikkailu, jossa siirrytään kätköstä toiseen ja päivitellään Ötkyn kasvavaa
valtaa. Ötky nimittäin karsastaa ja pelkää varjoissa asustavia ja taiasta
eläviä pikilapsia. Kapinalliset eli triadit uskovat kuitenkin maagien ja
pikilasten yhteiseloon. Nubuya, joka on saanut pikilapsilta useita ylimääräisiä
elämiä, on lahjoittanut myös Paulle vauvana kahdeksan elämää. Paun on siis
mahdollista kuolla ja herätä takaisin henkiin, ja siten hän pystyy
keskustelemaan pikilasten kanssa ja selvittämään näiden aatokset – sekä
maailmaa uhkaavan tuhon.
Teoksen
alkupuolella aloin pelätä, että kyseessä on jonkinlainen Potter-kopio, mutta
aavistin kyllä, ettei Finlandia Junior -palkintoa olisi sellaisella herunut. Eikä kyseessä sitten kopio ollutkaan, vaikka Magia-akatemia on
eittämättä saanut erittäin paljon vaikutteita Pottereista.
Tuhatkuolevan
kirous kiihtyy jatkuvasti
tahdiltaan, eikä kirjassa olla alun jälkeen juuri hetkeäkään paikallaan. Pauta
– ja samalla myös lukijaa – tykitetään jatkuvasti uudella informaatiolla ja
uusilla tuttavuuksilla. Enoranta kutoo maailmaa taitavasti siten, ettei asioita
selitellä vaan ne selkenevät lukijalle ajan mittaan. Nuortakaan lukijaa ei
aliarvioida, ja paketti pysyy kasassa vauhdistakin huolimatta.
Seksuaalisuus
ja ruumiillisuus esitetään teoksessa kauhistelematta. Ne ovat normaali osa
elämää, eikä omaa ruumiillisuutta turhaan peitellä: ruumiin karvat sekä
kuukautisverikin toimivat taian lähteinä. Homoseksuaalisuudesta ei tehdä
numeroa, ja parisuhteet ovat vailla raastavaa mustasukkaisuutta. Oli myös
varsin virkistävää, että vaikka Pau käsittelee omaa heräävää seksuaalisuuttaan
ja tuntee lopulta vetoa vilkkusilmäiseen Kenoneen, pojat jäävät lopulta
pääjuonen varjoon eikä tilanteesta kehkeydy samanlaista kolmiodraamaa kuin niin
monissa muissa nuorten romaaneissa.
Monista
nuortenseikkailuista poiketen, Tuhatkuolevan kirouksessa nuoret myös
pysyvät nuorina ja mukana on aikuisia – kuten Paun vanhemmat. Nuoria ei
lähetetä taisteluun, vaikka he sinne janoavatkin, eikä heitä päästetä aikuisten
neuvonpitoihin. Koska Pau on teoksen minä-kertoja, pysyy lukija näin ollen yhtä
pihalla ulkomaailman menosta kuin Paukin. Tällainen lähestyminen poikkeaa
fantasiasta, jossa tapahtumia valotetaan jatkuvasti ylätasolta ja eri
näkökulmista.
Teos käsittelee
epäsuorasti ilmastonmuutosta. Pau saa tietoonsa, että mikäli Ötky ja ihmiset
jatkavat aloittamallaan tiellä, heidän planeettansa lopulta tuhoutuu. Omia
tarkoitusperiään ajava Ötky ei kuitenkaan myönnä olevansa väärässä vaan
lavastaa kapinalliset terroristeiksi. Näin ollen teos tarjoaa opetuksen myös
valeuutisista ja populismista.
Enorannan
kieli on hyvää ja taidokasta mutta myös nuorelle lukijalle sopivaa: juoksutus
ja kieli ovat selvästi suunnattuja nuorelle lukijalle, jota – kuten aiemmin
sanoinkin – ei kuitenkaan aliarvioida. Tarinaa punotaan herkästi ja hyvin,
mutta kerronta ei viehättänyt minua samoin kuin Maria Turtschaninoffin
luontokuvaukset ja Emmi Itärannan Teemestarin kirjan miltei lyyriset
sanankäänteet. Kaikkiaan pidin teoksesta, vaikka se ei aivan noussutkaan (liian
korkeiden ja median luomien) odotusteni tasolle.
Finlandia
Junior -palkinnon ansiosta sijoitan Tuhatkuolevan kirouksen lukuhaasteen
kohtaan 13.
Kotimainen lasten- tai nuortenkirja. Lisäksi se sopisi myös kohtiin 1. Kirjan
kannessa on ihmiskasvot; 18. Eurooppalaisen kirjailijan kirjoittama kirja ja 25. Kirja kirjailijalta, jonka tuotantoa
et ole lukenut aiemmin.
Kommentit
Lähetä kommentti