Petronius Arbiter: Trimalkion pidot
Otava 1945
168 sivua (selityksineen)
Suom. Edwin Linkomies
Alkuteos: Cena Trimalchionis. N. vuonna 60.
Trimalkion pidot
on teos, josta uskallan veikata, ettei tavallinen tallaaja ole siitä edes
kuullut ja josta itsekin sain tietää enemmän vasta kirjallisuuden opintojen yhteydessä. Siitä
huolimatta teosta ei kannata sivuuttaa, sillä se on merkittävä osa kirjallisuushistoriaa:
se lukeutuu ensimmäisten proosamuotoisten teosten joukkoon.
Satiirinen teos sijoittuu antiikin Roomaan ja on vain
pieni osa mahtavampaa Satyricon-teossarjaa,
josta muut osat eivät kuitenkaan ole säilyneet. Lukijan onneksi esipuheen selostus auttaa liittämään teoksen osaksi suurempaa kokonaisuutta: päähenkilö
Eskolpius ja hänen toverinsa ovat kesken seikkailujensa päätyneet pitoihin,
joita isännöi vapautettu orja Trimalkio.
Pidoissa viini virtaa ja ruokaa kannetaan pöytään toinen
toistaan kummemman annoksen keikkuessa tarjottimilla. Sanan säilä viuhuu – vaikkakaan ei
kovinkaan taidokkaasti sivistymättömien pitovieraiden osalta – ja pidoissa niin
toraillaan kuin suudellaankin milloin ketäkin. Trimalkion pidot onkin nimenomaan näistä bakkanaaleistaan erityisen
tunnettu. Toisaalta nykyajasta saattaa kertoa jotain se, ettei meno ollut
mielestäni peruspippaloita tai Big Brotheria kummempaa.
Teoksen satiirisuus syntyy siitä, kun sivistynyt Eskolpius
sekä myös sivistyneeksi oletettu lukija seuraavat huvittuneina suupaltin
Trimalkion tarinointia. Isäntänä Trimalkio on moukkamainen ja sivistymätön,
mikä paljastuu hänen sekoittaessaan eri mytologiat ja tarinat toisiinsa.
Trimalkion pidot
päättyy siihen, kun Eskolpius kumppaneineen onnistuu karkaamaan juhlista
kyllästyttyään niihin. Seikkailu jatkuu veijariromaanien tyyliin monin
kommelluksin, mutta näistä juonenkäänteistä lukija ei pääse nauttimaan, sillä
nuo osiot ovat opuksesta kadonneet. Tästä syystä esipuheesta oli paljon hyötyä,
sillä sen avulla pääsee jyvälle siitä, miten tarina päättyy.
Hyötyä oli myös viitteistä, jotka löytyvät teoksen lopusta.
Nykylukijan ei nimittäin voi olettaa tuntevan tai muistavan kaikkia
mytologioita prikulleen, ja sen vuoksi lukija olisi aika pahasti ulalla siitä,
miten riemukkaasti Trimalkio itsensä teoksessa nolaakaan. Toisaalta viitteet ovat
kuitenkin myös häiritseviä, koska sivut ja aukeamat vilisevät niitä, ja puolet
lukuajasta menee viitteiden selailuun.
Teokseen – tai ainakin hyllyssäni olevaan suomennokseen – on
liitetty myös mukaan kuvia antiikin Roomasta. Kuvat eivät juurikaan liity
teokseen itseensä, mutta yleissivistävinä kuvina ne kutkuttavat mielikuvitusta
ja virittävät tunnelmaan.
Petronius on saanut Trimalkion
pidoista kehuja siitä taidokkuudesta, jolla hän maalaa kuvan kustakin
hahmosta pienten vihjeiden, sananparsien, lausahdusten ja dialogien
perusteella. Tällainen keino ei eroa nykyajan taitavista romaanikirjailijoista,
minkä vuoksi kehut saattavat tuntua liioitelluilta, kuten aina klassikoiden
suhteen. On kuitenkin muistettava, että Trimalkion
pidot on ensimmäisiä laatuaan, ja siksi tuon tyylikeinon
voi sanoa ansaitsevan arvostusta.
Vuoden kirjahaasteessa Trimalkion
pidot pääsee kohtaan ”yli 100 vuotta vanha kirja”, sillä sitä se totta
totisesti on.
Expecto Petronius! Joku muukin moukka sekoittaa mytologioita :) Oliko Trimalkio moukka taustansa takia, vai muuten vain? Paheksuiko Petronius vapautettuja orjia vai roomalaisen yhteiskunnan rappiota?
VastaaPoistaVarmasti aika moni moukka sekoittaa noita mytologioita, ja allekirjoittanut voi kyllä myöntää, ettei kaikista mainitusta myyteistä ollut edes tietoinen. :P Trimalkio puolestaan oli moukka vain muuten vain: mikäpä se olisikaan ärsyttävämpää kuin joku, joka esittää tietävänsä enemmän kuin tietääkään - nykyaikanakin :D
VastaaPoista