Agatha Christie: Kohtalokas
viikonloppu
WSOY 1959/2006
suom. Annikki Setälä
263 sivua
Alkuteos: The Hollow. 1946.
Kirjoitin
graduni Agatha Christiestä ja vankkana aikomuksenani oli kahlata koko
kirjailijattaren tuotanto läpi. Gradu valmistui ja lukuisia dekkareita tuli luettua, mutta muutama romaani yhä uupuu. Pitikin valita kirjailija, joka on
kirjoittanut niin kadehdittavan laajan tuotannon… ;)
Kohtalokas
viikonloppu
sijoittuu Christien tuotannon puoliväliin lähelle hänen tuotteliaimpia
vuosiaan. Sitä vaivaakin mielestäni osin sarjamaisuuden tuntu, etenkin mitä
tulee etsivä Hercule Poirot'n hahmoon ja siihen, miten tämä esitellään ja missä
määrin tämä esiintyy romaanissa.
Romaanin
miljöö on klassisinta Christietä mitä kuvitella saattaa. Tapahtumat sijoittuvat
Hollow'n kartanoon, joka sijaitsee keskellä kauneinta englantilaista maaseutua.
Rento viikonloppu päättyy kuitenkin uima-altaalla murhaan, joka näyttää
viimeisintä piirtoaan myöden lavastetulta kun jokainen hahmoista on ottanut
oman paikkansa altaan reunalla. Tohtori John Christow makaa maassa kuolleena
ympärillään lähes koko kartanon väki ja vieressään vaimonsa, revolveri kädessä.
Tästä kohtauksesta alkaa murhan selvittely niin poliisin kuin Hercule Poirot'n
osalta.
Juoni on
kuin mistä hyvänsä palapelidekkarista ja henkilöhahmogalleria myöskin
tyypillisen christiemäinen. Kartanon herra ja rouva ovat Lucy ja Henry
Angkatell, hieman hömelö vaimo ja hänen aseita keräilevä miehensä. Vierailulla
ovat Christowien lisäksi joukko sukulaisia kuten kartanonperijä Edward,
kuvataiteilija Henrietta Savernake ja suloinen Midge Hardcastle, naapurissa
asuva Hercule Poirot ja tupsahtaapa näyttämölle vielä tohtori Christowin
entinen kihlattu, temperamenttinen näyttelijätär Veronica Gray.
Rakkausdraamaltakaan ei siis vältytä palapelin osia kasaan kerätessä.
Omaa
lukukokemustani sekoitti ennen muuta se, että näin taannoin elokuvasta tehdyn
televisioadaptaation, joten osa tapahtumista oli hyvinkin selkeänä mielessä ja
verkkokalvolla. Silti en millään muistanut kuka oli tarinan murhaaja. Tämä
kertoo useastakin seikasta. Siitä, että Christie osaa kirjoittaa juoneltaan
hyvin taidokkaita tarinoita ja huijata ovelasti lukijaa, jolloin palapelin
ratkaiseminen muuttuu jossei ainakin vaikeaksi niin lähes mahdottomaksi. Se
kertoo kuitenkin myös siitä, että Christien tarinat ovat usein samantyylisiä,
niissä on runsaasti samanlaisia elementtejä (kuten tässä tarinassa
kartanomiljöö ja sen karikatyyriset hahmot) ja ne sekoittaa helposti keskenään
eikä pysty enää muistamaan missä tarinassa murhaaja oli hovimestari, missä taas
aviomies. Vasta romaanin viimeisillä metreillä muistin loppuratkaisun ennalta.
Hollow'n
kartanon nimi tulee lordi Tennysonin runosta:
I hate
the dreadful hollow behind the little wood;
Its lips
in the field above are dabbled with blood-red heath,
The
red-ribb'd ledges drip with a silent horror of blood,
An Echo
there, whatever is ask'd her, answers "Death."
Runo,
jota myös Poirot siteeraa romaanissa (suomennos s. 165), tavoittaa hyvin
kartanon ilmapiirin. Vaikka Hollow saattaa tuntua hyvältä paikalta, niin murhan
myötä se on myös kuin suljettu vankila, joka ahdistaa ja jossa kaikuu kuoleman
tuntu. Romaanin alkuperäinen nimi The Hollow kuvaakin siis
mielestäni paremmin teoksen ilmapiiriä kokonaisuudessaan kuin käännös.
Kaiken
kaikkiaan romaani on mainio välipala dekkarinälkään. Klassista Christietä, ei
missään nimessä hänen parhaimpia romaanejaan, muttei huonoimpiakaan.
Kommentit
Lähetä kommentti