Natasa Dragnic: Kanssasi aina
Otava 2012
285 sivua
Suom. Tiina Hakala
Alkuteos: Jeden Tag, Jede Stunde (2011)
Luka ja Dora ovat vielä lapsia, kun he tapaavat ensi kertaa
pienen kroatialaisen kaupungin Makarskin päiväkodissa. Jo alusta alkaen kaksikon välille
syntyy yhteys, joka ei katkea vaan sitoo heidät yhä tiiviimmin yhteen – kunnes
aikuisten maailma tulee tielle ja vanhemmat kiidättävät Doran mukanaan
Pariisiin. Vielä kirjaimellisesti lapsenkengissä olevan rakkautensa riuduttamat
Luka ja Dora tekevät parhaansa unohtaakseen toisensa, mutta kohtalolla on
toisia suunnitelmia, kun he vuosien jälkeen kohtaavat parikymppisinä
Pariisissa.
Kipinät sinkoilevat nuorten välillä, ja ympäröivä
todellisuus unohtuu, kun pari vaipuu omaan pumpulinpehmeään maailmaansa.
Nuoripari saa kuitenkin huomata, ettei elämä ole niin helppoa ja
yksinkertaista kuin sen haluaisi olevan: Lukan entisellä tyttöystävällä on
nimittäin Lukan varalle toisenlainen suunnitelma, joka pirstoo Lukan ja Doran
ruusuisilta näyttävät tulevaisuuden haaveet.
Dragnicin romaanissa rakkaus, sen pakottavuus ja intohimo kulkevat käsi kädessä taiteen ja
Makarskin rannoilla vaahtoavan meren kanssa. Sekä Luka että Dora kasvavat taiteilijoiksi
omilla tavoillaan – Luka maalaa ja Dora aloittaa Pariisissa lupaavan
näyttelijänuran. Myös Pablo Nerudan runot väikkyvät parin rakkauden taustalla,
ja lisäksi prinsessa ja prinssi -asetelma toistuu teoksessa monta kertaa, kun
Dora useampaan otteeseen pelastaa tajuntansa menettäneen Lukan suudelmalla sekä
kuiskatuilla sanoilla ”minun prinssi”. Herää kuitenkin kysymys, voiko parin
rakkaus jäljitellä taidetta, jota molemmat niin jumaloivat.
Taide yhdistyy myös mielikuvitukseen. Jo ystävyytensä alusta
alkaen Luka ja Dora tuijottelevat pilviin keksien niiden muodosta toinen
toistaan jännittävämpiä hahmoja. Tämä leikki heijastuu heidän rakkauteensa,
joka on elinikäistä ja ehdotonta mutta kuitenkin aina tavoittamattomissa.
Kanssasi aina
kuljettaa lukijan mielen Euroopan sydämeen, Kroatian rannikolle ja Pariisin
kaduille. Teosta on kehuttu kauniiksi kertomukseksi kuolemattomasta
rakkaudesta. Itseäni Dragnicin romaani ei kuitenkaan sytytä. Satu-asetelma ja
pelastava suudelma toistuvat aivan liian monta kertaa teoksen vajaan 300 sivun aikana.
Myös vertauskuvat ontuvat, ja hahmot tuntuvat tekevän samat virheet ja kulkevan kahden paikan – Pariisin ja Makarskin – väliä kyllästymiseen
saakka.
Toistoa tapahtuu romaanissa ylipäänsä niin useasti, ettei se
välttämättä ole edes sattumaa, vaan kirjailijan tarkoituskin on korostaa
ihmiselämän ajoittain kulkevan kehää ja ihmisten toistavan virheitään kerta
toisensa jälkeen. Kanssasi aina on
romaanina kuitenkin sen verran lyhyt, että samojen motiivien toistaminen useaan
otteeseen kääntyy lopulta itseään vastaan.
Osallistun teoksella vuoden 2015 Kirjahaasteeseen, ja lisään
sen kohtaan"kirja, jonka tapahtumat sijoittuvat Suomen ulkopuolelle".
Luin tämän pari vuotta sitten ja jostain syystä ei sytyttänyt minuakaan. Ehkä kyse on siitäkin, että lukijana odotti rakkaustarinoiden ja sarujen tyypillistä loppua 'ja he elivät yhdessä onnellisena elämänsä loppuun asti", koska kirja muuten noudatti sadun kaavaa.
VastaaPoistaNäin on! Ehkäpä teoksen viehättävä kansi ja lupaavalta vaikuttava juoni nostavat odotukset liian korkealle, jolloin romaani jää lopulta vain keskinkertaiseksi.
VastaaPoista