Markus Zusak: Kirjavaras
Otava 2008
Suom. Pirkko Biström
558 sivua
Alkuteos: The Book Thief. 2005
Kirjavaras oli
hyvin erilainen kuin mitä odotin, sillä en ollut lukenut kirjasta aiemmin
juurikaan enkä nähnyt siihen perustuvaa elokuvaa. Siitä huolimatta pidin
kirjasta: se oli haikea ja käsitteli vaikeaa aihetta etäältä ja kiinnostavasta
näkökulmasta.
Kirjavaras
sijoittuu nimittäin natsi-Saksaan, jossa nuori tyttö Liesel joutuu eroon
äidistään tämän viedessä hänet Münchenin lähettyville ottoperheeseen. Matkalla
Liesel menettää nuoremman veljensä.
Ottoperhe ei ole erityisen varakas: ottoäiti
on kovasanainen mutta tomera nainen, ja ottoisä on puolestaan sympaattinen hanuristi.
Liesel tutustuu myös naapurinpoika Rudyyn, joka läpi vuosien kärttää Lieseliltä
pusua – sitä kuitenkaan saamatta ennen kuin on liian myöhäistä.
Romaanin nimen mukaisesti Liesel on kirjavaras. Hän varastaa
ensimmäisen kirjansa matkalla Müncheniin hautausmaalta, kun he hautaavat hänen
veljensä. Liesel ei kuitenkaan osaa lukea, ennen kuin ottoisä opettaa häntä
lukemaan yön pikkutunteina painajaisten jälkeen. Seuraavan kirjansa Liesel
varastaa natsien kirjaroviosta, jossa poltetaan kaikki natsivastaiset,
kommunistiset ja juutalaismyönteiset teokset. Tutustuttuaan pyykkärin hommissa
pormestarin rouvaan Liesel käy myös ”salaa” varastamassa tämän kirjastosta kirjan
jos toisenkin.
Opittuaan lukemaan ja kasvaessaan Liesel lukee kirjoja
toisen maailmansodan aikana pommisuojassa rauhoittaen siten muita. Hän saa
kirjoja myös lahjaksi, joten kaikki kirjat eivät ole hänen näpistämiään.
Kirjavarkaudet eivät kuitenkaan ole Lieselin ainoa eivätkä suurin salaisuus.
Perheen kellarissa majailee nimittäin juutalainen, jonka isä oli Lieselin
ottoisän sotatoveri. Olosuhteiden pakosta perheen on katsottava sivusta epäoikeudenmukaisuutta,
joka natsi-Saksassa on vallalla, vaikka jokaisen heistä on vaikea sietää sitä.
Taistellen ajan kauheuksia vastaan he piilottelevat kellarissa Maxia, jonka
kanssa Liesel ystävystyy ja kasvaa, kunnes Maxin ei ole enää turvallista olla
piilossa. Lisäksi toinen maailmansota vaatii myös kirjavarkaalta veronsa.
Kirjavaras on
koskettava romaani sanojen mahdista, kirjoista ja ystävyydestä. Lieselillä on
kyky lumota muut kirjoillaan, ja esimerkiksi pommisuojassa hän kirjojen ja
sanojen avulla tuo muille rauhan. Ennen kaikkea sanat ovat kuitenkin saaneet
kaiken pahan natsi-Saksassa aikaan: kaikki sai alkunsa sanoista. Siinä, missä
sanoilla on mahti saada aikaan paljon pahaa, niillä on mahti myös parantaa ja
lisätä hyvää ihmisten elämään. Liesel kuvailee sanojen avulla Maxille ulkomaailmaa,
joka on häneltä pitkän aikaa suljettu, ja nuo kuvaukset ovat nuoren miehen
henkireikä.
Kuten sanoin, toinen maailmansota vaatii Lieseliltä
veronsa. Ystävyyksiä loppuu mutta niitä myös jatkuu kenties odottamattomin
tavoin. Romaanissa kuvataankin erityisen koskettavasti ihmisten välisiä
ihmissuhteita: esimerkiksi Lieselin suhde ottoisäänsä tuntuu miltei riipaisevan
todelliselta.
Romaanin
kiinnostavin piirre oli se, että kertoja ei
suinkaan ole Liesel itse vaan Kuolema. Jokaisen osan alussa Kuolema
kertaa
maailman tapahtumia ja sodan raskautta jopa hänelle itselleen – sekä
Lieselin
elämänvaiheita, sillä Lieselin ja Kuoleman polut risteävät aika ajoin
Lieselin pikkuveljen
kuolemasta saakka. Pakko kyllä myöntää, että minulta vei tovin tottua
tähän
kerrontatyyliin, sillä Kuolemalla on romaanissa tapana myös tehdä
listoja, toteamuksia ja tiivistyksiä, jotka tunnistaa lihavoidusta
tekstityylistä. Tämä kaikki vaati totuttelua, enkä ensin pitänyt tästä
kerrontekniikasta lainkaan, mutta lopulta aloin ymmärtää sitä ja jopa
pitää
siitä.
Kuoleman avulla romaanin rankkoja tapahtumia myös
etäännytetään – kuten myös sillä, että päähenkilö on nuori tyttö. Holokaustin kauheuksia
ei siis kuvata täydessä painossaan, mikä tekee Kirjavarkaasta hyvää luettavaa myös nuorisolle. Varttunut,
sivistynyt ja hyvän mielikuvituksen omaava lukija tunnistaa kyllä tilanteet ja
kauheudet rivien välistä. Itse puolestani kävin viimekesäisellä Münchenin
reissullani Dachaun keskitysleirillä, johon romaanissa viitataan useamman
kerran ja joka oli yksi reissun vaikuttavimmista kohteista, joten Kirjavaras onnistui
sikälikin liikuttamaan.
Lukuhaasteessa sijoitan Kirjavarkaan kohtiin 12. Politiikasta tai poliitikosta kertova
kirja sekä 44. Kirjassa käsitellään uskontoa tai uskonnollisuutta, sillä kaikessa karmeudessaan romaanin sanojen mahti pyörii nimenomaan
politiikan ja uskonnon ympärillä.
Kommentit
Lähetä kommentti