Aino & Ville Tietäväinen: Vain pahaa unta
WSOY 2013
47 sivua
Viimein pääsin tutustumaan teokseen, joka on herättänyt
paljon keskustelua ja johon olen jo pidemmän aikaa – erityisesti niin kauan
kuin teos on nököttänyt hyllyssäni – halunnut syventyä. Finlandia Junior-ehdokkaanakin
ollut Aino & Ville Tietäväisen Vain pahaa
unta on sarjakuvan ja kuvakirjan hybridi, jossa nämä kaksi kerronnan muotoa
vaihtelevat joustavasti ja toisiaan tukien.
Yleisesti en ole paljoakaan tutustunut sarjakuvaromaanien
kerrontaan, jotakin hassua yliopiston kurssia lukuun ottamatta. Teos teki
minuun siitä huolimatta vaikutuksen kaikessa lyhykäisyydessään, ja kykenin
arvostamaan sen sekä sarjakuvakerrontaa että kuvakirjojen tekniikoita
yhdistävää tyyliä.
Kuten tekijät jo teoksen alussa toteavat, kaikki kuvatut
unet ovat todellisia ja yhtäläisyydet oikeisiin henkilöihin – tekijöihin
itseensä – ovat täysin tarkoituksenmukaisia. Ville ja Aino Tietäväinen ovat isä
ja tytär, jotka ovat koostaneet kirjan Ainon lapsuuden painajaisista
käsitelläkseen niin unia kuin yleisestikin (lasten) painajaisten teemaa.
Rakenteen puolesta teos on sommiteltu enimmäkseen siten,
että aukeamien alaosia linjaavat harmaasävyiset sarjakuvaruudut, joissa kerta
ja yö toisensa jälkeen Aino huutaa isäänsä apuun painajaisten ahdistaessa
häntä. Sarjakuvaosuudet keskittyvätkin nimenomaan isän ja tyttären
keskusteluihin unista, peloista sekä pelkojen käsittelystä keskustelun avulla.
Sarjakuvia laajemmin aukeamia hallitsevat valtavat ja vaikuttavat
kuvat Ainon painajaisista, ja kuvien rinnalla kulkee Ainon kertomus kustakin
painajaisesta: teksti siis selittää, mitä suurissa painajaiskuvissa tapahtuu.
Painajaisten värimaailma on myös erilainen kuin harmaasävytteisten sarjakuvien:
harmaa sävy korostaa rauhallisuutta ja isän läsnäoloa, kun taas painajaisten
tummat ja intensiiviset värit ilmentävät painajaisten kauhistuttavaa tunnelmaa.
Painajaiskuvien taustalla häilyy myös häivytettyjä ja kunkin
painajaisen teemaan sopivia lainauksia erilaisista uniselityksistä, mikä tuo lisä-ääniä
teoksen taustalle ja syventää teoksen säväyttävää vaikutelmaa. Taustoittaessaan
unikuvia lainaukset vertautuvat myös alitajunnan viesteihin, ja se, että
tekstit näkyvät vain osittain korostavat ihmismielen tuntemattomuutta. Sen,
että tekstit eivät näy kokonaan, voi tulkita myös vertautuvan lapsen maailmaan:
lapselle unen selityksillä ei ole yhtä suurta merkitystä kuin itse unella,
eivätkä uni ja todellisuus rationaalisine selityksineen erotu toisistaan samoin
kuin aikuisen mielessä.
Kuvat, sarjakuvat, teksti ja puhekuplat muodostavat
puolestaan rakenteellisesti yhtenäisen jatkumon ja täydentävät toisiaan.
Esimerkiksi kuvitukset koostuvat sekä isä Villen että tytär Ainon kuvituksista,
jolloin lapsekkaat kuvitukset korostavat viattomuutta, jonka rinnalla aikuisen
isän realistisemmat kuvitukset luovat kontrastin. Lopputulos ristiriitoineen on jännittävällä tavalla harmoninen.
Kuvien tavoin myös teemat ja teksti tuovat esiin lapsen ja
aikuisen maailmojen erot. Lapsi muistaa unet erityisen hyvin, eivätkä pienetkään
yksityiskohdat jää huomamaatta. Samoin Ainon ääni tulee ilmi realistisella
otteella, kun painajaiset kerrataan lapsen kielellä ja puheenparrella. Vaikka
osa painajaisista kumpuaakin lapsen irrationaalisiltakin vaikuttavista
peloista, osa niistä käsittelee myös aiheita, jotka ovat aikuisellekin kauhistuttavia.
Alkukantaiset pelot, kuten käärmeet, tuli ja hukkuminen kumpuavat syvältä
inhimillisyyden syövereistä ja ovat samoja kaikille iästä riippumatta.
Lopussa odottaa kuitenkin katarttinen uni ja kuvitus: isä on
lapsen mukana auttamassa selviämään peloista. Painajaisesta puhuminen on tärkeä
selviytymiskeino, jossa vanhemmalla on olennainen rooli. Teoksen avulla sekä
isä että tytär käsittelevät alitajunnan synkkiä viestejä, ja heidän
hybridimuotoinen kirjansa tuo saman mahdollisuuden myös lukijan ulottuville:
lasta ei pidä sulkea ulos ja pelkästään suojella pahalta vaan myös auttaa
kohtaamaan pelot ja voittamaan ne.
Kommentit
Lähetä kommentti