Andrzej Sapkowski: Halveksunnan aika
WSOY 2013
Suomentanut Tapani Kärkkäinen
388 sivua
Alkuteos: Czas pogardy. 1995.
Moikka pitkästä aikaa, kaikki lukijamme!
Äänessä on jälleen kerran Hanna: kuukauden päivät ovat
vierähtäneet edellisestä bloggailusta, ja niiden päivien aikana on ehtinyt
sattua ja tapahtua niin paljon, etten ole juurikaan ehtinyt kirjojen saatikka
blogin äärelle.
Nyt pääsen kuitenkin viimein korjaamaan tilanteen ja
kirjoittamaan puolalaisen Andrzej Sapkowskin Noituri-saagan toisesta osasta Halveksunnan
aika. Noituri on Sapkowskin
fantasiasarja, johon lukeutuvat novellikokoelmat Viimeinen toivomus ja Kohtalon
miekka sekä saagan ensimmäinen osa Haltiain
verta. Noiturista on tehty myös
kirjasarjalle perustuva tietokoneroolipeli, johon olen aikoja aiottuani vihdoin
ja viimein saanut aikaiseksi tutustua. Siitäkin ehkä nyt tai myöhemmin, mikäli
aikaa ja/tai tilaa riittää.
Sapkowskin kirjoista olen lukenut kaikki, jotka ovat
ilmestyneet suomeksi sekä englanniksi. Koko sarjaan tutustuminen onkin ollut
sikäli mielenkiintoista, että luin niitä ensin englanniksi – koska jossain
määrin perusteettomistakin ennakkoluuloista johtuen englanti tuntui fantasian
kohdalla luontevammalta valinnalta – mutta siirryin suomeen, kun sarja käännöstyö
englanniksi jumitti. Ja nyt olen todennut, että luen sarjaa mieluummin
suomeksi, koska haluan ensinnäkin tukea suomalaista kustannusalaa, toiseksi
suomalainen käännös toimii ja kolmanneksi kyseessä on joka tapauksessa käännös,
joten uskon, että maailma ja teksti vivahteineen upottavat syvemmälle, jos luen
niitä äidinkielelläni.
Huh, mikä johdanto. Nyt siis itse kirjaan. Koska olen
lukenut aiemmat osat ennen blogiaikoja, en perehdy niihin tässä sen enempää,
mutta lyhyt tiivistelmä Sapkowskin maailmasta lienee tarpeen. Sarja keskittyy
suurelta osin Geraltiin, valkohiuksiseen noituriin, joka ammattiinsa kuuluen
kulkee ympäri hirviöiden riivaaman maailman päästämässä hirviöitä
päiviltään - maksua vastaan, tietenkin. Kuten fantasiasarjoissa yleensäkin, Noitureissa maailma on epätasa-arvon, sotien, vihan ja
erimielisyyksien runtelema, kun maat, rodut ja ystävätkin käyvät toisiaan
vastaan.
Halveksunnan aika
jatkaa tarinaa nuoresta tytöstä Ciristä, joka on kuninkaallista syntyperää ja
jonka tuottamasta tuhosta haltioiden muinainen ennustus povaa. Cirin kotimaa
Cintra on hajonnut, ja maat jakautuvat kahtaalle sen suhteen, miten Cirin
kanssa tulisi menetellä: hänet halutaan joko tapattaa ennustuksen välttämiseksi
tai pakkonaittaa Cintran kruunun anastamiseksi.
Ciri puolestaan on saagan ensimmäisen osan jäljiltä Geraltin
sekä noiturin on-off-lemmityn, lumoavan velhotar Yenneferin huostassa, ja hänet
on tarkoitus viedä kaikessa hiljaisuudessa velhokouluun oppiin. Maailman
jokainen kolkka kuhisee kuitenkin vakoojia ja salaliittolaisia, eikä Ciri ole
kauaa turvassa vaan joutuu eroon sekä Geraltista että Yenneferistä. Esiteini-ikäisen
tytön on löydettävä keino selvitä yksin rajussa maailmassa ja löytää tiensä
läheistensä luo koko muun maailman kuhistessa ympärillä janoten hänen tuhoaan –
tavalla tai toisella.
Sapkowskin kaikessa raadollisuudessaankin vetoava kerronta
ei petä lukijaansa. Sarjan ja maailman hienous piilee nimenomaan sen
(inho)realistisessa otteessa: maailma on täynnä korruptiota, väkivaltaa,
seksiä, rasismia, hirvöitä ja ahneutta. Fantasiamaailmaan siirrettynä näitä
ilmiöitä on mahdollista käsitellä ronskeinkin ottein, sillä etäännytys antaa
lukijalle tilaa käsitellä asioita, jotka eivät loppujen lopuksi ole niin kaukana
omasta todellisuudestamme kuin haluaisimme uskoa.
Huolimatta Geraltista, joka on sarjan keulakuva ja
päähenkilö, Halveksunnan aika
keskittyy kuitenkin äärimmäisen vähän Geraltin sattumuksiin. Geralt on
ikään kuin akseli, jonka ympärillä tapahtuu ja jonka korviin juorut
maailmanmenosta ja politikoinnista kantautuvat. Merkittävin Geraltia itseään
koskeva tapahtuma on lemmekäs jälleennäkeminen Yenneferin kanssa ja huvitusta
aiheuttavat ihmissuhdekuviot, joissa jopa noiturin ja velhottaren välillä on
havaittavissa hyvin inhimillisiä kaikuja.
Kirjasarjan
(tai pelinkään) naiskuva ei puolestaan jätä epäilyksen varaa siitä, kumman
sukupuolen silmää ja mielikuvitusta sen on tarkoitus hivellä. Naisiakin on
kuitenkin erilaisia, eikä keskustelu naisten asemasta ja kohtelusta viriä ilman
ajoittain raadollisiakin kuvauksia niistä kauheuksista, jotka naisia kohtaavat.
Naisille tarjotaan teoksissa myös mahdollisuus taistella tiensä ulos
vaikeuksista ja miekkaan tarttumalla raivata polkunsa kohti
minuuttaan. Velhottaret puolestaan ovat sarjan kenties voimakkaimpia naisia:
heillä on mahti, minkä lisäksi heillä on keinonsa kietoa miehet pauloihinsa –
muutenkin kuin varsin anteliaiden asuvalintojensa avulla.
Teoksessa
on myös puutteensa. Kuten aiemmissakaan Noitureissa,
Halveksunnan ajassa ei ole kartan
karttaa, jonka avulla lukija voisi suunnistaa sankareiden matkassa. Lisäksi
ainakin itselläni oli jo vierähtänyt tovi siitä, kun olin lukenut edellisen
osan, joten toisen osan alku olisi kaivannut runsaampaa ja hienovaraisesti
toteutettua kertausta. Välillä tipahtelin kärryiltä, mutta osasyy on myös
omani, sillä luin teosta melko epätasaista tahtia monen muun kanssa rinnan.
Olenkin
jo sepustanut teoksesta sen verran, että jätän pelin kertaamisen minimiin ja
toiseen kertaan. Pelissä olen muutenkin vielä melko alussa, joten tarkemmat
mielipiteet tällaisen Noituri-noviisin kokemuksista onkin ehkä hyvä käydä läpi
pelin jälkeen. Sen kuitenkin sanon, että grafiikka miellyttää silmää,
äänimaailma hivelee korvaa ja huolimatta tyttömäisestä hätäännyksestäni
jokaisen taistelun alkaessa tuottaa miekankäyttelykin iloa. Ja tietenkin, mikä parasta:
pelissä on mukana edes auttava kartta. Peli ja kirjasarja täydentävät siis
jännittävästi toisiaan, mikä jo ilmiönä on sellainen, että siitä riittäisi
kokonaisen blogipäivityksen aiheeksi.
Kiitos
ja kumarrus kaikille, jotka jaksoitte tänne asti. Seuraavan kerran tavataan
varmaankin taas jo nopeammin!
Kommentit
Lähetä kommentti