Tommi Kinnunen: Neljäntienristeys
WSOY 2014
334 sivua
Huomenna torstaina 27.11.2014 palkitaan tämän vuoden
Finlandia-palkinnon voittaja. Ehdokasteoksista en ole ehtinyt lukaista kuin
Tommi Kinnusen Neljäntienristeyksen,
josta ehdin nyt näin sopivasti viime hetkellä kynäilemään. Arviossa saattaa
ilmetä juonipaljastuksia, joten mikäli blogin lukija mielii pysytellä varmasti
pimennossa, kannattaa tekstiin palata vasta, kun romaanin on lukenut.
Neljäntienristeys
on osuvasti omistettu ”talolle jonka huoneissa asuu monta tarinaa”: teoksen
näkökulma nimittäin vaihtuu, mutta kotitalon, sen sodan jälkeisten raunioiden
sekä uudelleen rakennetun kodin paikka pysyttelee sukupolvia halkovan tarinan
näyttämönä. Romaani kerrotaan neljän eri hahmon näkökulmista, jotka kietoutuvat
yhteen.
Toisin kuin monen näkökulman teoksissa yleensä, Kinnusen
teoksessa jokaisen hahmon elämäntarinat kuvataan kuitenkin yksi kerrallaan: Ensin
ääni annetaan kätilö Marialle 1800-luvun viimeisellä vuosikymmenellä, toiseksi
Marian yksin kasvattamalle tyttärelle Lahjalle, sitten Lahjan miniälle
Kaarinalle ja lopulta Lahjan miehelle Onnille. Sekä hahmojen psykologian että
heidän välistensä suhteiden kuvaus on ilmiömäisen tarkkanäköistä. Ihmiset heitetään
yhteen joko perhe- tai muiden suhteiden seurauksena, mutta vuosien mittaan
tunteet muuttuvat suuntaan jos toiseenkin eikä sodanjälkeinen keskenkasvuinen
Suomi suo ulospääsyä ajoittain jopa kuristavista ihmissuhteista.
Eikä siinä kaikki. Jokainen
luku kuvaa tilannetta yhtenä hetkenä yhtenä vuonna, ja lukujen välillä saattaa vierähtää
siis useitakin vuosia, jopa vuosikymmeniä. Näistä ajallisista harppauksista
huolimatta Kinnunen pitää ohjat käsissään ja romaaninsa taitavasti koossa.
Vaikka edellisestä luvusta saattaa olla kulunut useita vuosia, kaikki vuosien
mittaan tapahtunut käy lukijalle kuitenkin rivien välistä selväksi. Tällainen
menetelmä korostaa sitä, kuinka merkityksettömiä suurin osa ihmiselämän
tapahtumista loppujen lopuksi on: tärkein on kerrottavissa vuosienkin jälkeen. (Mielenkiintoista
muuten näin Facebookin aikakaudella, kun jokainen elämänkäänne toitotetaan
ilmoille sekunteja sen jälkeen, kun se on tapahtunut.)
Koska hahmojen elämäntarinat kerrotaan yksi kerrallaan sen
sijaan, että niiden kerronta limittyisi toistensa lomaan – mikä on yleistä
sukupolviromaaneille – jokaisen hahmon tarina rakentaa edellisen tarinan päälle
ja tarkentaa esiin nousseita mutta hämäräksi jääneitä seikkoja. Näistä
tärkeimpänä esiin nousee Lahjan ja Onnin onneton avioliitto sekä Onnin salainen
tuska, joka vain tiivistyy tiivistymistään miehen selvittyä sodasta.
Lahjan näkökulmasta lukija jo aavistelee, mikä avioliitossa
aiheuttaa murhetta, mutta elleivät epäsuorat viitteet avaa ongelmaa, iskee
totuus viimeistään, kun teoksessa ennätetään Onnin tarinaan. Lukijaa ei siis
todellakaan aliarvioida, eikä asioita tavata liian selväsanaisesti auki.
Lukijan omille tulkinoille, oivalluksille ja arvauksille annetaan riittävästi
tilaa, mutta kuitenkin siten, ettei kukaan jää lopultakaan pimentoon.
Tematiikaltaan teos on yhtenäinen eikä liian rönsyilevä. Suomalainen
mielenmaisema, elämän myötä kasvava ahdistus, naisten itsenäisyys sekä
miestenkin asema nostavat päätään. Myös suomalaisen yhteiskunnan kyräilevyys ja
rajoittavuus ovat esillä, ja teos on erityisen ajankohtainen tulevana
perjantaina eduskunnassa tehtävän äänestyksenkin valossa.
Kotitalon merkitys Neljäntienristeyksessä
on selvä, mikä käy ilmi jo romaanin miljöötä kuvaavasta nimestä. Marian rakennuttamassa
ja sodan jälkeen Onnin uudelleen pykäämässä talossa tiivistyvät samanaikaisesti
ihmisen suuruudenhulluus, pesänrakentaminen, unelmien epätoivoinen täyttäminen
ja murheiden hukuttaminen. Puhumattakaan onnettomista perhekohtaloista, joissa
sukupolvet erkaantuvat sekä syyttelevät toinen toistaan ja joista hiljaisen
talon seinistä kajahteleva hiiskumattomuus kertoo enemmän kuin sanat kykenevät
ilmaisemaan. Talo kiteytyykin lopulta tavallaan koko romaanin äänekkäimmäksi
kertojaksi.
Kommentit
Lähetä kommentti