Helena Sinervo: Runoilijan talossa
Tammi 2004
240 sivua
Viiveellä taas mennään: luin Runoilijan talossa nimittäin jo pari kuukautta sitten, mutta
muistiinpanot ovat odottaneet nätisti tietokoneella kaiken muun kiireen viedessä mennessään.
Tässä Finlandia-voittajassaan Helena Sinervo luotaa runoilija Eeva-Liisa
Mannerin elämää ja hänen teostensa syntyä. Teos olisi varmasti tarjonnut vielä enemmän
oivalluksia ja lukuiloa, mikäli olisin itse perehtynyt Manneriin syvällisemmin –
mutta joudun häpeäkseni myöntämään, että näin ei valitettavasti ole.
Teoksessa Eeva-Liisa matkaa taloonsa Elmiradoriin, joka on
Espanjassa ja on kärsinyt maanjäristyksen kourissa. Eeva-Liisa koordinoi
keitaansa korjaustöitä, joita ryydittävät muistot menneisyydestä, ystävistä ja
ihmissuhteista. Runoilijan talossa
koostuukin monista eri muistoista, eikä romaani kulje missään erityisessä
aikajärjestyksessä: ainoa, mikä on ja pysyy ja johon palataan, on Elmirador. Myös
romaanin nimi kumpuaa tästä viitekehyksestä: Elmirador tarjoaa kiintopisteen,
josta muistot aukeavat.
Teemoina romaanissa esiintyvät erakkous, boheemius sekä
epätavallisten ihmissuhteiden kirjo. Eeva-Liisa ei sujahda helposti – eikä oikeastaan
lainkaan – aikansa naiseuden muottiin. Ihmissuhteiden muodostaminen on
hankalaa, ja on vaikea arvioida, onko taiteilijuus sen syy vai seuraus.
Romaanissa kuvataan kauniisti myös elämää, maisemia ja
niiden kauneutta: kaikkea tätä luodataan nimenomaan Eeva-Liisan silmin, jolloin
niihin yhdistyvät myös suru ja yksinäisyys. Elämä siivilöityy niiden
värittämänä ja sen päälle laskeutuu paino, kun kaiken kauneuden ja surun kokee
tuntevansa yksin. Taiteilijuudella on hintansa.
Sinervo ottaa kerrontaansa myös vaikutteita Mannerin
teoksesta Tämä matka. Romaani kuvaa
teoksen synnyn, mutta kertoja Eeva-Liisan puheenparressa vilisee lausahduksia
tästä kiitetystä ja kuuluisasta kokoelmasta. Lukija pääsee todistamaan, miten
runot kasvavat runoilijan mielessä arkisissa mietteissä ja kohtaamisissa.
Kenties romaanissa on lainauksia enemmänkin, mutta ne menivät minulta ohi,
sillä en ole lukenut Mannerin tuotannosta juurikaan muuta kuin Tämän matkan.
Hyvästä kerronnasta ja taidokkaasta kielenkäytöstä
huolimatta romaani jätti minulle neutraalin jälkimaun. En löytänyt samaistumispintaa riittävästi, mikä johtuneekin
siitä, että Manner on minulle liian tuntematon. Samaisesta syystä Runoilijan talossa herätti kuitenkin
uteliaisuuden ja kiinnostuksen lukea runoilijan teoksia enemmän ja perehtyä Tähän matkaan uudestaan. Sikäli Runoilijan talossa onkin siis täysin
onnistunut tarkoituksessaan: se jättänyt jälkeensä halun lukea lisää.
Kommentit
Lähetä kommentti