Riikka Pulkkinen: Paras mahdollinen maailma
Otava 2016
358 sivua
Paras mahdollinen
maailma on uusi, miltei metafyysisiin sfääreihin ulottuva romaani Riikka
Pulkkiselta – yhdeltä suosikkikirjailijoistani. Enkä joutunut pettymään
tälläkään kertaa, sillä Pulkkisella on totisesti sana hallussaan ja kyky
tarttua kynällään ihmisten syvimpiin tuntoihin.
Romaanissa on kaksi kertojaa: Aurelia ja hänen äitinsä.
Romaanin keskiössä liikkuva Aurelia on nuori näyttelijänalku. Kun hän saa
pääroolin nuoren kohuohjaaja Joachimin uudessa, Berliinin muurin murtumista
käsittelevässä näytelmässä, alkaa Aurelia itsekin muistaa asioita
menneisyydestään. Ja Berliinistä. Muistot vievät kaiken hänen energiansa: ne valtaavat hänen mielensä ja kietoutuvat hänen elämäänsä yllättävissäkin tilanteissa.
Aurelian ja hänen äitinsä tarinat täydentävät toisiaan.
Limittämällä kaksi kertojaääntä, joista Aurelia kulkee kolmannessa persoonassa
ja äiti toisessa, Pulkkinen paljastaa lukijalle vähitellen, mitä Berliinissä
oikein tapahtui Aurelian ollessa pieni.
Romaanissa vilahtaa myös Joachimin sisko Frieda ja hänen
onneton tarinansa, joka sekin sijoittuu Itä-Berliiniin. Friedan hahmo jää
kuitenkin turhan häilyväksi ja hataraksi siihen nähden, miten tärkeä asema
sille annetaan romaanin lopussa. Lisäksi Aurelian ja Joachimin romanssi jää
teoksessa melko lailla irralliseksi hetkellisyytensä vuoksi: se ei kuljeta
romaania suuntaan eikä toiseen.
Aureliassa yhdistyvät monet eri hahmot. Hänellä on kyky ymmärtää ihmisiä ja
heidän vaikuttimiaan, mistä hänen näyttelijäntaitonsa kumpuaakin. Loppua kohden Aurelian muistot ja skitsofreenisiksi yltyvät
kohtaukset kiihtyvät tahdiltaan. Ne muuttuvat yhä intensiivisemmiksi ottamalla vauhtia
menneisyydestä ja lapsuuden haavoista, jotka Aurelia on peittänyt koko ikänsä.
Nämä miltei skitsofreeniset ja moniulotteiset kohtaukset on
kuvattu hienosti. Myös se, että Aurelian tarina kerrotaan kolmannessa
persoonassa, rinnastuu siihen, että aika ajoin Aurelia loitontuu itsestään.
Aurelian äidin ääni kuuluu puolestaan ensimmäisessä persoonassa vertautuen
sikäli äidin maanläheisempään ja käytännöllisempään hahmoon.
Ideologisuudella on myös suuri rooli teoksessa, ja se heijastuu Aurelian sairastavan isän ajatuksissa – niin nuorena miehenä
kuin nykypäivänäkin. Isä haaveilee ihmisten vapaudesta, joka konkretisoituu
Berliinin muurin murtuessa. Muuri on este ihmiskunnan vapaudelle, minkä lisäksi se
vertautuu Aurelian sisäisiin muureihin, jotka murtuvat romaanin ja
Berliini-näytelmän edetessä: muuri murtuu muistojen ja todellisen Aurelian
tieltä. Kun muuri murtuu, on mahdollista tavoitella parasta mahdollista
maailmaa – joka on kuitenkin silkka mahdottomuus ja jää aina pelkäksi
haaveeksi.
Elähdyttävä kuvaus läpäisee luonnollisesti koko teoksen,
kuten Pulkkisen teoksissa on tapana. Vertauskuvat ovat
kauniita, ja Pulkkinen saa sanat sointumaan tavalla, joka todella kuljettaa sisälle
tarinaan. Lauseet soljuvat ja limittyvät toistensa väleihin kuljettaen
kerrontaa ja tematiikan painoa eteenpäin.
Pidin Parhaasta
mahdollisesta maailmasta enemmän
kuin Pulkkisen edellisestä romaanista Vieras.
Parhaaseen mahdolliseen maailmaan sisältyy taiteellinen aspekti – monien eri
hahmojen limittyminen Aureliassa – joka on kuvattu taiten, vaikka se meneekin
hetkittäin hieman ohi omasta maustani. Näytelmätaiteelliset ja metafyysiset
pohdinnat eivät täysin istuneet senhetkiseen mielenmaisemaani; pidänkin enemmän Pulkkisen ensimmäisistä romaaneista Raja ja Totta.
Suosittelen
romaania silti ehdottomasti ja kaikella lämmöllä. Pulkkisella on ihailtava kyky
samaan aikaan uudistua kirjailijana ja säilyttää kuitenkin oma omintakeinen tyylinsä.
Kommentit
Lähetä kommentti