Riina Katajavuori: Wenla Männistö
Tammi 2014
272 sivua
Oletko koskaan miettinyt, millaista olisi, jos Aleksis Kiven seitsemän veljestä olisivatkin eläneet nykypäivää?
Tähän kysymykseen Riina Katajavuoren Wenla Männistö tarjoaa vastauksen.
Toimeen Katajavuori tarttuu kuitenkin esittelemällä maailmaa
Seitsemän veljeksen naisten kautta –
erityisesti kauniin ja halutun Wenla Männistön silmin. Kirjailija antaa ääneen
hahmoille, jotka alkuperäisessä romaanissa pyörivät taustalla ikään kuin
statisteina.
Jukolan sijaan koko konkkaronkka elelee Kumpulassa, ja
veljesten pahimmat viholaiset asustavat – yllätys yllätys – Toukolassa, kuten
Kiven alkuperäisessä romaanissakin. Veljeksillä on yhteensä kaksi eri äitiä ja
kolme eri isää, ja kansalaisuuksiakin vanhemmilla on enemmän kuin yksi ja sama.
Katajavuori sekoittaa täten pakkaa siten, että Seitsemän veljestä sujahtaa uskottavasti nykymaailmaan. Kuka nyt
uskoisi, että samat äiti ja isä olisivat putkauttaneet maailmaan seitsemän
yhteistä lasta? Uusioperhe, sen sijaan, on nykypäivää.
Kaikki pojat ovat kuitenkin kasvaneet saman äidin – Allin –
hoteissa, mutta surullista kyllä, äiti ei ole enää poikiensa turvana vaan sen
sijaan tarkkailee heitä pilven longalta. Allin ääni saa suuremman tai ainakin
yhtä suuren osan kuin Wenlan kertomus: äiti tarkkailee poikiaan, jotka höseltävät
menemään äidiltä jälkeen jääneessä talossa. Pojat sekoilevat ja aiheuttavat
pahennusta, totta kai, eikä Wenlan äiti Marja Männistö katsele lainkaan
riemastuneena tyttärensä kilpakosijoita.
Kuten asiaan kuuluu, veljet juovat, vetävät muitakin aineita,
harrastavat pikkurikollisuutta ja päivittelevät elämän menoa, mutta ovat
kuitenkin loppujen lopuksi hyväsydämisiä. Wenla, hänen bestiksensä Ansku ja
Seunalan siskokset pörisevät poikien ympärillä, ja viettävät nuorten arkipäivää
televisiota katsellen, ees sun taas kuherrellen ja tulevaisuudesta haaveillen.
Romaani muistuttaa rakenteeltaan osittain näytelmää: dialogi erotetaan kaksoispistein ja hahmojen puuhat on sijoitettu sulkeisiin. Toisaalta
välillä myös Alli ottaa kertovan ääneen puhuen menneisyydestään miestensä tai
poikiensa kanssa tai ylipäätään kuvaten aatoksiaan siitä, mitä maan päällä
sillä hetkellä toopeillaan. Alli muistuttaa siis eräänlaista ulkopuolista ja
kaikkitietävää kertojaa, mutta hänen kertomustensa harhailevuus ja
katsontakantansa subjektiivisuus tekevät hänestä ennen kaikkea kertojana
epäluotettavan.
Wenla sen sijaan nautiskelee omasta nuoruudestaan ja
kauneudestaan, paistattelee poikien suosiossa – kunnes valitsee suosikkinsa,
arvatkaapa kuka se on ;) – ja siinä sivussa etsiskelee omia juuriaan. Wenla ei
nimittäin ole ikinä tuntenut isäänsä. Näin Katajavuori todella antaa romaanin
naisille paitsi äänen, myös menneisyyden ja persoonan.
Allin ja Wenlan lisäksi myös Kajsa Rajamäki saa
osansa tarinassa. Hän toimii pesijänä Harjun saunassa, missä hän luotaa
maailmaa ja ihmisluontoa. Saunomisessa ja alastomuudessa on jotain todella
aitoa, joka saa Kajsan muistelemaan omia rakkauksiaan, menneisyyttään ja
lapsiaan. Jukolan veljekset (vaikka pojat eivät asu Jukolassa, on alkuperä yhä
kuultavissa heidän sukunimessään) eivät myöskään välty Kajsan teräväkatseiselta
analyysilta hänen seuraillessaan, kuinka veljekset ja naapuruston tytöt hölisevät ja pölisevät ympäri
Kumpulaa.
Wenla Männistö
seurailee löyhästi Seitsemän veljeksen
rakennetta, ja elementtejä siitä on löydettävissä jännittävistä paikoista: sen
sijaan että pojat pakenisivat härkiä suurelle kivelle, he istuvat kiven päällä
syömässä kuivattua häränlihaa. He joutuvat myös pakenemaan maailmaa luontoon,
tietenkin. Lisäksi romaanissa on lauluja toisensa perään, mikä yhdistää teosta
edeltäjäänsä, eivätkä huumori ja jatkuva meno ja meininki jää nekään uupumaan.
Wenla Männistö on
jännittävä ja kiinnostava versio tutusta klassikosta, ja toivoa sopii, että
nyky-yhteiskunnan ilmiöihin sidottu versio toisi romaanin lähemmäs myös
nykynuoria. Tämä on objektiivinen mielipiteeni. Minulle henkilökohtaisesti romaanissa
on liikaa adhd-meininkiä ja sekavaa kerrontaa, jotta olisin itse nauttinut
siitä täysin rinnoin. Puolueettomasti sanottuna romaani ansaitsee kyllä
kunniamaininnan ja myönnän sen ansiot täydestä sydämestäni.
Kirjahaasteessa Wenla
Männistö komeilee kohdassa ”kirja, joka on
mukaelma jostakin klassisesta tarinasta tai sadusta”.
Kommentit
Lähetä kommentti