Tove Jansson: Sommarboken
Schildts & Söderströms 2014 / 1972, 1976
159 sivua
Tämän vuoden kesä ei ole ollut ilmoiltaan ihanteellinen,
mutta siitä huolimatta lukaisin Tove Janssonin Sommarbokenin ensi kertaa elämässäni. Olin toivonut voivani nauttia
Janssonin sanailusta ja kirjailijan maalaamista tunnelmakuvista kauniin
kesäisissä puistoissa mansikoita ja herneitä napostellen. Toisaalta, hyvä
kirja vie mukaansa toisiin maailmoihin, satoi tai paistoi.
Ja hyvä kirjahan Sommarboken
on. Alkuun myönnänkin, että kaikki, mikä kirjassa minua vaivasi, liittyi
enemmän siihen, että luin sen ruotsiksi, joka ei ole äidinkieleni, ja monet
vivahteet menivät minulla sen vuoksi luultavastikin ohi.
Sommarboken kuvaa
erästä kesää, jonka nuori äitinsä menettänyt Sophia sekä hänen isoäitinsä ja poissaoleva
isänsä viettävät mökillään saaristossa. Kesän hiljalleen edetessä Sophia ja
hänen isoäitinsä kiertelevät saarta, tutkivat sen luontoa, tarkkailevat
ympäristöään ja puuhailevat pikkujuttujaan. Isoäiti vastailee pojantyttärensä
kysymyksiin kuolemasta, taivaasta ja elämästä: kesään, luontoon ja
yksinäisyytensä sulkeutuneiden saaristolomailijoiden pieneen elämänpiiriin
tiivistyvät monet kysymykset maailmasta.
Romaanissa ei sinällään ole juonta, vaan luvut ovat
erillisiä pätkiä ja pieniä kohtauksia, jotka etenevät kesän mittaan. Voikin siis
sanoa, että yhden suuren draaman kaaren sijaan kesä muodostaa Sommarbokenin juonen. Kesän eteneminen
kevään kylmyydestä läpi lämpimien päivien ja kesämyrskyjen kohti elokuun
haikeutta tuo kesän lähelle lukijaa: se ei ole mikään tietty kesä vaan kesä
sellaisenaan (ainoastaan maatalousteknologian herättämä ihmetys muistuttaa
siitä, ettei olla aivan nykypäivässä).
Perhesuhteiden vaikeus ja ristiriitaisuus ovat esillä
teoksessa: äidin kuoltua Sophia tuntee itsensä orvoksi, ja isän vetäytyessä
työhuoneeseensa päivä toisensa jälkeen Sophia viettää kesänsä enimmäkseen
isoäitinsä kanssa – isoäitinsä, joka aika ajoin laukoo lapsenlapselleen
totuuksia ja toisaalta ajoittain pehmentää elämän kovuutta tarinoillaan. Perhe
liikuttaa, ilahduttaa ja raivostuttaa, ja ennen kaikkea perhe on suoja
tuntematonta – jopa uusia ihmisiä – vastaan.
Sophian ja hänen isoäitinsä suhde korostaa myös iän
merkitystä: lapsuus ja vanhuus nousevat esille keski-ikää edustavan isän
pysytellessä toisaalla. Sommarboken
tuo esille, että lapsuudessa ja vanhuudessa on eroavaisuuksistaan huolimatta
myös paljon samaa. Lapsuuden naiivi tietämättömyys ja vanhuuden tuoma viisaus
ja kyynisyyskin kolahtavat yhteen mutta yhdistyvät tuoden esille sen, että
molemmissa ikävaiheissa ihmisellä on varaa pysähtyä ja tarkkailla. Isän hahmo
sen sijaan kuvastaa keski-ikää ja kiireisyyttä: poissaolevuus on merkki siitä,
että kiireen keskellä jää paljon näkemättä ja tekemättä. Tästä voi itse kukin
ottaa onkeensa ja pyrkiä siihen, ettei elämä ainakaan omalla kohdalla vain hujahda ohi.
Ymmärrettävästi Sommarbokenin
kauneus syntyy Janssonin oivaltavasta ja samaistuttavasta luontokuvauksesta:
lukija tunnistaa ilmiöt, joita Jansson kuvaa samaan aikaan toteavasti mutta
kauniisti. Oma henkilökohtainen suosikkini on kuvaus elokuusta, jolloin
saaristomökin tavaroita aletaan pakata ja kasata syksyn ja talven tieltä
piiloon. Kesä ei ole aivan vielä ohi, mutta ilmassa on jo syksyn tuntua. Kenties
juuri tämä kuvaus ilahdutti minua siksi, että elokuu lähenee ja samainen vaihe
on käsillä oikeastikin.
Sommarboken oli
ihana ja tunnelmallinen lukukokemus, ja ymmärrän hyvin, miksi monet lukevat sen
joka kesä. Kenties luen sen itsekin uudestaan ensi vuonna suomeksi, jotta
pienimmätkään vivahteet eivät vilahda ohi silmieni. Koska luin Sommarbokenin tällä kertaa kuitenkin ruotsiksi, vuoden kirjahaasteessa
se saa paikan kohdasta ”kirja, joka on kirjoitettu alun perin toisella kielellä
kuin suomi tai englanti".
Kommentit
Lähetä kommentti