Siirry pääsisältöön

George R.R. Martin: A Game of Thrones (Hanna)


George R.R. Martin: A Game of Thrones
Bantam Books 1996
694 sivua


Pian kirjoitan Song of Ice and Fire -fantasiasarjan toisesta osasta Clash of Kings, mutta jotta kirjasarjaa (tai tv-sarjaa) tuntemattomatkin lukijat pääsisivät mukaan, nappaan tähän pari vuotta sitten kirjoittamani tekstin sarjan ensimmäisestä osasta A Game of Thrones. On kuitenkin syytä huomioida, että alla oleva teksti on tosiaan vuosien takainen, joten en vielä tällä teoksella osallistu vuoden kirjahaasteeseen.

Sitten itse asiaan eli tämän kertaiseen aiheeseen eli George R. R. Martinin A Game of Thronesiin (jatkossa GoT). Siitä, kun sain tämän loppuun (syntisen myöhään siihen nähden, että teos on julkaistu vuonna 1996 ja olen itse kiinnostunut fantasiasta) on kulunut jo tovi, joten huimaa sanottavaa minulla ei kirjasta nyt ole. Ehkä se on asianmukaistakin, sillä kyseessä on vasta ensimmäinen osa sarjasta, josta näillä näkymin on tullut ja olisi tulossa ainakin kuusi lisää .

Häpeillen joudun myöntämään, että itse asiassa olen katsonut sarjaa Yleltä ennen kuin sain sysäyksen lukea kirjankin. En tiennyt mitä odottaa, sillä sarja on kuitenkin sen verran laadukas, että tiesin, ettei ero kirjaan voisi olla yhtä huomattava kuin useissa teoksissa, joissa filmisovitus latistaa koko kokemuksen (näin on käynyt kerta toisensa jälkeen Humisevalle harjulle, sen tunnelmaa ei vain voi vangita valkokankaalle).

GoTin tapauksessa kirja kyllä jälleen loisti sarjan rinnalla, mutta voin ilokseni todeta, että sarja mukailee tapahtumia ilahduttavan tarkasti, mikä on toki helpommin tehtävissä, kun yhdelle tiiliskiven kokoiselle osalle uskoo kokonaisen tuotantokauden. Kirja kuitenkin vei mukanaan sarjaakin tenhoavammin: henkilöhahmot, heidän taustansa ja kotiseutunsa jäivät sarjassa usein epäselviksi sekoittuen toisiinsa. Kirja toi maailman sykähdyttävän lähelle.

Martinin ehdoton vahvuus on hänen kykynsä kuvailla tarkasti mutta kyllästyttämättä: lukemattomat ovat ne kerrat, kun olen lukenut hyvääkin teosta, mutta pitkästyttävät kuvailut katkovat tarinaa. Martin kuitenkin syventää kuvailuillaan lukukokemusta; hahmojen vaatetus kertoo heidän luonteestaan ja menneisyydestään, ja siten kaikki liittyy kaikkeen eivätkä kuvailut jää turhiksi yritelmiksi. Martinin fantasiamaailma on aito ja kokonaisvaltainen.

Myönnettäköön, että taiturimaisista kuvailuista huolimatta niitä oli ehkä turhankin paljon, etenkin sivuhahmojen kohdalla. Toki realismia lisää se seikka, että jokaisella hahmolla on historiansa, mutta tarinankerronnan huomioiden tekstissä on karsimisen varaakin.

GoTin vetävin piirre on kuitenkin sen uskottava poliittinen sekä inhimillinen näkökulma. Kunnianhimoiset hahmot janoavat valtaistuinta itselleen, mutta on niitäkin jotka joutuvat tarttumaan vallan kahvaan tahtomattaankin. Meistä on moneksi, ja ihmisten kirjon psykologinen vaihtelevuus ja syvyys esiintyvät teoksessa realistisesti fantasian genrestä huolimatta.

Viehättävää (jos näin voi sanoa) teoksessa on myös tekstin ja maailman karuus: asioita ei turhaan kaunistella, vaan kuolema on kuolemaa, taistelut taisteluita ja seksi seksiä. Kotimaisesta fantasiasta haluan tässä kohdin suositella Helena Wariksen Pohjankontu-trilogiaa, joka yhdistää muinaissuomalaista mytologiaa, luonnonkuvausta ja fantasiaa luoden omanlaisensa fantasiamaailman, joka säväyttää kauneudellaan ja kauheudellaan, kuten Martininkin teos (toisaalta Martinin maailmasta upea luonnonkuvaus ja sen kauneus ovat kauempana).

Karuudesta puheen ollen, mielenkiintoisin kansa GoTissa mielestäni on Dothrakien rajut hevosmiehet. Ulkopuolisen silmin kansa on barbaarinen, mutta sen sisällä vallitsevat omat sääntönsä ja julmuutensa, jotka eivät puutu ns. sivistyneempienkään (sana on huono, mutta en keksinyt parempaa) kansojen parista, vaikka ne onkin puettu eleganssin ja hyväkäytöksisyyden valeasuun.

Kuten alussa totesinkin, Game of Thronesilla en osallistu kirjahaasteeseen: siihen pääsee vasta Clash of Kings, joka minulla on juuri loppusuoralla. Jännittäviä aikoja piisaa. :P


Kommentit