Jukka Viikilä: Akvarelleja
Engelin kaupungista
Gummerus 2016
215 sivua
Perinteisesti jouluna paketista paljastui viimeisin
Finlandia-voittaja, joka vuonna 2016 oli Jukka Viikilän Akvarelleja Engelin kaupungista. Ehdin lukaista kirjan läpi jo
välipäivinä vuoden 2016 puolella, mutta kirjoitus ehti vasta nyt blogivuoden
2017 ensimmäiseksi kirjoitukseksi, mikä onkin hyvä tapa aloittaa uusi vuosi.
Akvarelleja Engelin
kaupungista on nimensä mukaisesti romaani Carl Ludvig Engelistä, joka
muutti perheineen vuonna 1816 Helsinkiin rakennuttamaan Suomen
suurruhtinaskunnan tuoretta pääkaupunkia. Kirja on kirjoitettu yöpäiväkirjan
muotoon, mikä rakenteena avaa Engelin tuntoja tarkemmin kuin kolmannen
persoonan näkökulma.
Muuttaessaan kylmään ja kaukaiseen pohjolaan Engel uhraa
paljon uransa tähden, sillä niin maan kieli kuin suuri osa sen ihmisistäkin
jäävät arkkitehdille tuntemattomiksi. Kaipuu kotikaupunkiin Berliiniin on suuri,
ja erityisesti Engelin vaimo tuntee olonsa vieraaksi vieraassa maassa.
Suomi ja Helsinki näyttäytyvät saksalaisten silmissä
pimeiltä ja yksinäisiltä: tyhjyyttään kaikuvaa kaupunkia varjostaa talven
synkkyys, joka on vuodenajoista pisin. Engel on osa rakentamaansa Helsinkiä, mutta
samalla hän tuntee olonsa irralliseksi kulkiessaan hiljaisen Helsingin katuja.
Suomea hallitsevat sääolosuhteet sekä luonnossa että keskustelunaiheena: talvi
on suuressa osassa, mutta romaanissa tulee ilmi myös se, että kaikki vuodenajat
kantavat mukanaan muistoja menneistä vuosista. Vuodenajat ovatkin yksi Suomen
kauneimmista anneista, minkä vuoksi pidin siitä, että huomioitiin romaanissa
tavalla ja toisellakin.
Romaani rakentuu paljolti Tuomiokirkon ja Senaatintorin
suunnittelun ympärille, mutta Helsinki kaupunkina heijastuu koko teoksessa.
Kaupungin tematiikkaa käsitellään paljon: kaupunki on aina osittain ihmisen mielessä
ja siten ihmisen omaa tulkintaa. Jokainen näkee sen erilaisin silmin, sillä
risteykset, talot ja merkkipaalut näyttäytyvät erilaisina riippuen siitä, mihin
kukin on matkalla. Puu, jonka kohdalle yhden matka päättyy, saattaa olla
jollekulle toiselle vasta matkan alkupää. Kolmas ei ehkä ole huomannut koko
puuta lainkaan.
Kaupunkia ja arkkitehtuuria tarkastellaan myös muiden
taiteiden, erityisesti musiikin kautta. Huoneiden muodot ja tila määrittyvät
sen mukaan, miten vaikkapa Beethovenin sinfoniat niissä soivat. Koska kyseessä
on Engelin yöpäiväkirja, myös sanat nousevat arvokkaaseen asemaan,
puhumattakaan piirustuksista, jotka ovat koko arkkitehtuurin ydin.
Engel pohtii myös kirjoittamistaan syvällisesti:
Viikilällä on romaanissa kyky pureutua ytimekkäästi mutta tyhjentävästi
kirjoittamisen ja päiväkirjan pitämisen ilmiöihin. Engel toteaa
kirjoittaessaan, että huolimatta siitä, miten paljon kirjoittaa ja kertaa
tapahtumia, todellisuus ja hetket eivät kuitenkaan ole sanoissa. Tämä toteamus
osui syvälle kaikessaan itsestäänselvyydessäänkin. Kirjoittaminen on eräällä
tapaa muistojen peittämistä: ihminen kirjoittaa ylös asiat niin kuin haluaa ne
muistaa eikä välttämättä siten kuin ne todellisuudessa ovat. Sanoilla
todellisuus ikään kuin kirjoitetaan toiseksi ja muokataan muotoon, joka ei
saumattomasti sovi yksi yhteen objektiivisen totuuden kanssa.
Kaiken kaikkiaan Viikilä tekee teoksessa Engelin suulla
paljon osuvia havaintoja elämästä. Lyhykäisyydessäänkin – tai oikeammin juuri ytimekkyyden
vuoksi – nämä lukemattomat toteamukset tekivät vaikutuksen. Esimerkiksi
toistuva kommentti siitä, että ihminen pakenee ajattelua töihin, pitää
paikkansa: Engel heittäytyy töiden virtaan pitääkseen koti-ikävän ja Helsingin
synkkyyden loitolla, ja samoin moni ihminen pakenee omien ajatustensa painoa
töidensä ääreen.
Toinen kiinnostava havainto oli ajatus siitä, että kaikki
asiat, joita ihmiset odottavat saapuviksi, ovat kaksiosaisia: ne ovat yhtäältä
kuvitelmaa siitä, miten tapahtumien kuvittelee menevän, mikä toisaalta aina
eroaa todellisuudesta. Ajankohtainen ja hyvä esimerkki on mielestäni joulu: jokaisella
on oma mielikuvansa siitä, millainen joulusta tulee – tämä mielikuva perustuu
aiemmille (vale)muistoille – ja vaikka joulu ei sitten menisikään aivan kuin
kuvitelmissa, seuraavana vuonna sen on jo unohtanut ja kuvitelmat värittävät
odotuksia jälleen.
Kolmas ja viimeinen havainto, jonka haluan nostaa esille,
oli hyvä tiivistys mustavalkoisesta ajattelusta. Oivallus on parhaiten
kuvattavissa suoralla lainauksella kirjasta. ”Olen aina ahdistunut ihmisistä,
joilla on vahvoja mielipiteitä tai jopa ideologia, sellainen tarkoittaa aina
kyvyttömyyttä ajatteluun tai ajattelun tietoista lopettamista useimmiten
seuraelämän helpottamiseksi.” (s. 146)
Lainattu ajatus on sekin toki kaksipiippuinen ilmiö,
sillä onhan mainittu kommentti jo itsessään vahva mielipide, jollaisia vastaan lainaus
käy. Kaiken kaikkiaan sitaatti on mainio esimerkki Viikilän teoksesta: romaani
ei niinkään koostu kronologisesta juonesta vaan nimenomaan Engelin öisistä
välähdyksistä. Yöpäiväkirja luo tilannekuvia Engelin mieleen ja 1800-luvun
rakentuvaan Helsinkiin. Siten romaanin nimi on varsin osuva: yöpäiväkirjan
merkinnät ovat akvaralleja, jotka maalaavat kuvaa tuon ajan Helsingistä yhden
ihmiselämän kautta.
Kommentit
Lähetä kommentti