Maria Turtschaninoff: Naondel. Punaisen luostarin kronikoita.
397 sivua
Tammi 2016
Suom. Marja Kyrö
Alkuteos: Naondel. Krönikor från det Röda Klostret.
Viimeistä vuoden 2016 kirjoista viedään. Itse asiassa
kirjoitin Naondelista jo aiemmin
tekstin, joka kuitenkin mystisesti katosi jonnekin bittiviidakkoon, ja sen
mukana kaikki muistiinpanonikin aiheesta häipyivät. Tämän vuoksi teksti saattaa
tällä kertaa jäädä tavallista ja aiottua lyhemmäksi.
Nuorten fantasiaromaani Naondel kertoo
jo Turtschaninoffin aiemmassa teoksessa Maresissa
esitellyn Punaisen luostarin syntytarinan. Naondelissa
kerrotaan viiden naisen kertomus: heistä jokainen joutuu saman julman miehen
vangiksi mutta jokaisella on oma taustansa ja heitä kohdellaan myös hyvin eri
tavoin.
Ensimmäinen naisista on Kabira, joka nuorena rakastuu
kunnianhimoiseen visiirin poikaan Iskaniin ja tulee paljastaneeksi tälle
vartioimansa pyhän lähteen Anjin salaisuuden. Iskan pettää Kabiran, imee voimaa
Anjista ja valjastaa sen taian omiin häikäilemättömiin tarkoituksiinsa: hän
murhaa Kabiran perheen ja ottaa vastentahtoisen Kabiran vaimokseen, jota hän
kohtelee kuin roskaa.
Iskan rakentaa päivä päivältä valtakuntaansa suuremmaksi
ja suuremmaksi. Hän kiertää maailmaa eikä säästä miehiään, miekkansa terää
saatikka Anjin voimaakaan kaapatessaan muita maita haltuunsa ja noiden maiden
eksoottisia neitoja jalkavaimoikseen. Naiset puolestaan ovat vangittuina
eivätkä pääse nauttimaan ulkomaailmasta – Iskan välillä vierailee heidän
luonaan hyväksikäyttäen niin heidän mieliään kuin kehojaan.
Naisten suhde toisiinsa vaihtelee, mutta lopulta heidän
ainoa mahdollisuutensa selvitä on luottaa toisiinsa. Naisten rooli romaanissa
tuon esille naisten alisteisuuden miehille kautta historian, ja joissain
tapauksissa Naondel tulee pelottavankin
lähelle jopa nykymaailmaa.
Naisten aseman lisäksi myös Anjin rooli oli teoksessa kiinnostava,
sillä Anji nousi peräti yhdeksi päähenkilöistä. Sen vaikutus lävistää koko
romaanin. Taikuudella ja luonnon magialla onkin Turtschaninoffin romaaneissa
aina tärkeä asema, ja niitä kuvataan sellaisella kauneudella, että itse aivan
liikutun.
Naondel on myös
rakenteeltaan hyvin koostettu. Jokaisen viiden naisen tarina tuodaan esille
omina lukuinaan, jotka vuorottelevat keskenään. Tarinat kietoutuvat toisiinsa
tavoin, jotka yhdistävät lukuja toisiinsa, ja loppua kohden uusien jalkavaimojen
tarinojen merkitys vähenee samoin kuin naisten merkitys vähenee sekä romaanissa
että Iskanin elämässä sitä enemmän mitä pidemmälle romaanissa mennään. Siitä huolimatta
jokaisen naisen tarina on arvokas ja muodostaa niin temaattisesti kuin
rakenteellisestikin tärkeän osan romaania.
Turtschaninoff kuuluu suosikkikirjailijoihini, enkä
joutunut pettymään tälläkään kertaa. Upea luonnon kuvaus ilahdutti, julmuutta
hyökyvä tarina herätti tunteita ja jopa ruuan kuvailu herautti – jälleen kerran
– veden kielelle. Naondel ei yllä
suosikikseni Turtschaninoffin tuotannosta, mutta se ei jätä kylmäksikään.
Kommentit
Lähetä kommentti