Essi Tammimaa: Isän kädestä
Otava 2018
319 sivua
Kuten
Helsingin kirjamessuja käsittelevässä tekstissämme kuvasinkin, Isän kädestä
päätyi hyllyyni messuhumun heräteostoksena, johon en ollut etukäteen juurikaan
tutustunut. Tiesin teoksesta kuitenkin onneksi riittävästi, sillä muuten koko homma olisi saattanut tulla aikamoisena yllätyksenä. Isän kädestä on nimittäin kertomus
pari-kolmekymppisestä naisesta, joka tutkii normista poikkeavia seksuaalisuuttaan ja halujaan. Se kuvaa vavahduttavan todentuntuisesti sitä, miltä tuntuu
haluta tulla kuristetuksi, lyödyksi, pakotetuksi, sidotuksi, alistetuksi, ja
lopulta romaani saa jopa äärimmäisen tabun – insestin – muotoja, vaikka
todellisuudessa kyse ei suinkaan ole insestistä.
Romaani pyörii
enimmäkseen päähenkilö Ruutin ja tämän kumppanin (lopulta aviomiehen) suhteen ympärillä. He tapaavat kuin kohtalon johdattamana baarissa, ja molempien halut käyvät sopivasti yksiin. Ruutin nälkä on kuitenkin suurempi: hän tarvitsee
seksuaalisuuden tarjoamaa vapautusta huomattavasti enemmän, laajemmin ja
useammin kuin Luukas. Tutkimusmatkaa tehdään kuitenkin yhdessä, ja se onkin
nimenomaan tutkimusmatka: kumpikaan ei oikeastaan tiedä, mitä tekee eikä osaa
kummonikoida halujaan. Lähtökohtaisesti pariskunta puhuu siis toiveistaan ja
tunteistaan seksin saralla aivan liian vähän, mikä tosin on aika osuva kuva keskivertopariskunnasta, mikäli median monituisia parisuhdeartikkeleita on
uskominen. Tällä tavoin päädytään alkuun väärinkäsityksiin.
Ruut tarvitsee
komentajan: jonkun, joka kertoo, mitä tehdä. Eikä vai kerro vaan käskee –
lujastikin, hellästi mutta lujasti. Vain siten Ruut tuntee olevansa arvokas, ja
tästä syytä hän janoaa alistua koko elämässään Luukaksen hellään
mutta lujaan huomaan. Seurauksena on orjaleikki, joka samaan aikaan on ja ei
ole nimenomaan sitä – leikkiä. Ajoittain leikki on kuitenkin Luukakselle
liikaa: vastuu toisen elämästä – syömisestä, nukkumisesta, urheilusta – on liikaa.
Orjaleikin
kariuduttua pariskunta kulkee kivikkoista tietä, kun Ruut tuntee elämässään
tyhjyyttä ja rakkaudettomuutta. Kunnes lopulta löytää sen omimpansa: mitä jos
Luukas olisikin isi. Tässä kirja todella taivuttaa yhteiskunnan sääntöjä ja
oletuksia seksistä kuten Luukas taivuttaa Ruutia. Ja käy henkisesti kivuliaasti ilmi, kuinka vaikeaa tällaisen tabun "näytteleminen" on pariskunnalle itselleenkin.
Romaanissa
kuvataan hieman myös Ruutin töitä: hän opettaa äidinkieltä yläkoululaisille.
Työssään hän tarkkailee nuorten – erityisesti erään Amandan – kamppailua
teini-ikänsä pahimmissa syövereissä. Amanda havahtuu romaanin aikana
lesbouteensa, ja Ruut kokee tarvetta auttaa tyttöä, joka on niin paljaana ja
kovana maailmaa vastaan. Kuten Ruut, myöskään Amanda ja tämän mieltymykset
eivät vastaa yhteiskunnan odotuksia. Nuoressa
Amandassa ja Ruutissa ilmenee siis molemmissa se, millaista on olla auki maailmaa
vastaan mutta samalla niin sulkeutunut. Toisaalta toisin kuin kotona, työssään
Ruut on voimakas: hän ei ole koko elämässään alistettu.
Romaanissa ei ole
varsinaista juonta. Pikemminkin voisi sanoa, että se on tutkimus
seksuaalisuuden löytämisestä, seksuaalisuuden marginaalisista ja äärimmäisistä
muodoista sekä siitä, mitä ne tekevät parisuhteelle. Miten sovittaa halut
yhteen: tehdäkö sopimus, kuten Luukas ja Ruut yrittävät? Eivätkö parisuhteet
aina ole kirjoittamattomia sopimuksia tavalla tai toisella?
Samalla se
on myös tutkimus satuttamisesta, sitomisesta, hallitsemisesta ja
alistumisesta. Romaani selvittää, mitä se vaatii eri osapuolilta, mutta
kysymystä luodataan tosin enemmän Ruutin näkökulmasta. Luukaksen näkökulma jää
kapeaksi, mutta loppujen lopuksi sekin on hyvä tuoda
esille. On tärkeää ymmärtää Luukaksen vastuu: miten vaikea on tietää, missä
kulkee raja kumppanin nautinnon sekä oikean ahdingon ja kivun välillä. Toisaalta
Luukas on se osapuoli, joka haluaa olla välillä ihan vain tavallisesti – Ruut
puolestaan ei. Ruutin säännöillä siis kuitenkin enemmän mennään: kumpi siis on
lopulta alistettu?
Normeja
ravistellaan todella isi-pikku Ruut -kuviossa. Ensikatsauksella kyse on
insestileikeistä, tarkemmin tarkasteltuna siinäkin on kyse seksuaalisuuden valtasuhteista:
isän ja tyttären välillä oleva valtasuhde, mistä kirjan nimikin
itsestäänselvästi kumpuaa. Yhtäältä kyse on valtasuhteesta, toisaalta Ruutin ja
Luukaksen rooleista. Kolmanneksi voidaan ajatella raamatullista näkemystä,
mihin myös Ruutin ja Luukaksen nimet viittaavat
Ruutin
menneisyyttäkin kuvataan, mutta mielestäni se on oikeastaan hieman turhaa.
Tuntuu yksinkertaistamiselta vetää johtopäätös, että lapsuuden ongelmat
johtaisivat poikkeaviin seksimieltymyksiin. Toisaalta Tammimaa ei vedä mutkia
näin suoriksi, mutta ilman menneisyyden kuvaustakin olisi pärjätty.
Lisäksi romaanin alkupuolella hypellään sekavasti ajassa, ja lukijan voi olla
vaikea pysyä mukana.
Tammimaa
käyttää paljon kielikuvia, joiden kautta muun muassa kuvataan ruumillisuutta. Itselleni
tällainen kerronta oli uudenlaista ja virkistävää vaihtelua: Tammimaalla on
selkeästi oma tyyli. Ilman näitä kauniita kielikuvia K18-aiheessa
olisi saatettu helposti lipsahtaa mauttomuuten puolelle, mutta rajoja
ravistelevasta aiheesta huolimatta kuvaus pysyy tasokkaana. Upeudessaan kielikuvat auttavat
myös ymmärtämään Ruutin tuntoja ja niiden moniulotteisuutta. Näin ollen Isän
kädestä on laadultaan ihan eri luokkaa Fifty Shades of Greyn kanssa ja sysää
sen suoraan harlekiiniromaaniosastolle. Toisaalta ajoittain kerrontaa uhkaa hukkua kielikuviin, mikä saattaa tehdä tekstistä toisille lukijoille vaikeammin seurattavaa.
Isän kädestä
on hyvä muistutus siitä, miksi kannattaa tarttua välillä kirjamessuilla uusiin
kirjoihin ja kirjailijoihin ihan ex tempore. Teos on virkistävän uskalias ja
esittelee lukijalle maailman ja maailmankuvan, joka saattaa olla vieras ja jota
ei välttämättä itse jaa tai edes hyväksy. Hyvän kirjallisuuden merkki siis.
Lukuhaasteessa
sijoitan Isän kädestä kohtaan 21.
Kirja ei ole omalla mukavuusalueellasi sen tabu-aiheen vuoksi ja koska alun alkaen pelkäsin, että kerronta
livahtaa Fitty Shades on Greyn kaltaiseksi (vaikka yllätyinkin iloisesti) imelyyskuorrutukseksi.
Lisäksi se sopisi myös tavallaan kohtaan 13. Kirjassa on vain yksi tai
kaksi hahmoa sekä kohtiin 28.
Sanat kirjan nimessä ovat aakkosjärjestyksessä ja 41. Valitse kirja sattumanvaraisesti.
Kommentit
Lähetä kommentti