Enpä ole ikinä kuunnellut äänikirjaa näin vauhdilla
loppuun. Elena Ferranten Napoli-sarjan ensimmäinen osa Loistava
ystäväni lähti alkuun tahmeasti, mutta sen jälkeen tempaisi minut
sellaiseen vauhtiin, etten voinut olla ihastumatta tähän helposti soljuvaan ja
oivaltavaan kerrontaan ja hahmokuvaukseen.
Napoli-sarjahan oli vuosia sitten melkoinen
trendi, johon olen itse hypännyt nyt aika jälkijunassa. Loistava ystäväni kuvaa
minä-kertoja Elenan ja hänen parhaan ystävänsä Lilan lapsuutta ja nuoruutta
1950-luvun köyhässä italialaislähiössä. Elena kertoo ystävysten tarinaa
myöhemmin elämässään iän tuomin viisain silmin, mutta lapsuuden ja nuoruuden
kipuilut kuvataan silti hienosti lapsenomaisesti mutta elämänkokemuksen tuoman
viisauden värittämänä.
Elena ja Lila molemmat ovat nokkelia ja älykkäitä
tyttöjä, joilla voisi olla loistava tulevaisuus edessään. Elena ihailee
lapsesta saakka pelotonta ja omaperäistä Lilaa silmittömästi ja seurailee tämän
jalanjälkiä rakkauden ja kateuden siivittämän ystävyyden kilpajuoksussa.
Kilpajuoksussa Lilalla vaikuttaa olevan selkeä etumatka, jonka Elena kuitenkin
kirii kiinni päästessään keskikouluun, jonne Lilan vanhemmat eivät puolestaan
päästä tytärtään.
Siitä alkaa ystävyksien erkaantuminen eri poluille mutta
ystävyys ja naapurusto säilyvät. Lapsuutta seuraavassa nuoruudessa rakkauksia
ja poikaystäviä ilmenee, ja kuten koulussa, myös poikien keskuudessa Lila
onnistuu omalla periksiantamattomalla ja omintakeisella tyylillään pistämään naapuruston poikien
päät pyörälle.
Elena tuntee kulkevansa jatkuvasti Lilan varjossa.
Lukijana minua jäi harmittamaan Elenan jatkuva alemmuudentunto ystäväänsä
kohtaan – ystäväänsä, joka välillä toimii omien itsekkäiden tarkoitusperiensä
mukaisesti, vaikka pohjimmiltaan haluaakin ystävälleen hyvää. Tunnistan
vastaavia lapsia omasta lapsuudestani, ja ihailen Ferranten tarkkanäköistä
kerrontaa hahmojen vaikuttimista, joita ei kuitenkaan kuvata suoraan vaan lukijalle annetaan myös mahdollisuus omaan päättelyyn ja analyysiin.
Toisaalta Ferrante tuo Elenan alemmuudentunnon kautta
raastavalla suuruudella esiin sen, miten hauraita nuoren ihmisen mieli ja
itsetunto ovat. Ajoittain Elena tuntee olevansa matkalla maailman huipulle,
mutta kun Lilan onnistuu hurmata kaikki pojat, ei koulumenestys tunnukaan
Elenasta enää miltään. Toisaalta Lila on hänen jatkuva kannustimensa: vain
jatkuvalla kuvitellulla kilpailulla Lilaa vastaan Elena tuntee etenevänsä, ja
lapsuuden keskustelut älykkään Lilan kanssa ovat muovanneet Elenan ajatukset
kohti koulumenestystä. Näin hän ainakin itse näkee asian: hän ja Lila ovat
toisiinsa sidotut.
Köyhyys kalvaa naapurustoa, ja Ferrante tuo hahmojensa
kautta esille, minkälaisia ongelmia köyhässä naapurustossa kiehuu lapsen silmin
pinnan alla vain kymmenkunta vuotta toisen maailmansodan jälkeen. Naapuruston
nuoret kuitenkin kasvavat lapsesta aikuisiksi yhdessä ja alkavat muovata omaa
elämäänsä pois niistä kaunoista ja niiltä urilta, joille heidän vanhempansa
ovat ne jättäneet.
Köyhyys näkyy myös Lilan hahmossa, joka ei pääse
jatkamaan koulua köyhistä kotioloistaan ja vanhempiensa haluttomuudesta
johtuen. Seurauksena hän lähtee rakentamaan elämäänsä toisista lähtökohdista
pyrkien eteenpäin niillä keinoin, joita naisella ja tytöllä 50-luvun Italiassa
on. Koulupyrintöjen menetys on kuitenkin selvästi Lilalle vaikea ja arka
paikka, jota hän paikkaa milloin ohittamalla ystävänsä koulukertomukset ja
milloin tuhahtelemalla niille mutta silti ajoittain aidosti osoittaen
ihailevansa ystäväänsä.
Koulutuksen kuvaus kertoo paljon varmasti myös siitä,
millaisia mahdollisuuksia koulutukseen on ollut sodanjälkeisessä Suomessa.
Nykyään otamme kenties liian itsestäänselvänä sen, että saamme käydä koulua
halvalla ja ilmaiseksi eikä meidän tarvitse auttaa perhettä tienaamaan:
kaikilla, joilla on halua ja motivaatiota, on myös jonkinlaiset mahdollisuudet
koulunkäyntiin, vaikka lähtökohdat voivat tehdä etenemisestä toisille
vaikeampaa kuin toisille. Siitä huolimatta olemme onnekkaita, että meillä on
tällaiset mahdollisuudet koulutukseen eikä sitä pitäisi suinkaan vähätellä.
Kaikkiaan Loistava ystäväni tarjoaa myös
ihastuttavaa – tai ehkei niin ihastuttavaa mutta realistisuudessaan
ilahduttavaa – ajankuvaa. Tapahtumat eivät aina ole kauniita ja osa niistä on
traagisia, mutta toisaalta romaani ei kerro muusta kuin tavallisesta elämästä
ja tavallisista ihmiskohtaloista tuona aikana. Seuraan suurella kiinnostuksella
Elenan ja Lilan elämää tästä eteenpäin, ja seuraava osa kaikuukin minulla jo
kuulokkeissa.
Romaani taipuu nimittäin hienosti myös äänikirjaksi: sitä
on helppoa ja koukuttavaa seurata. Aloitin tämä itse asiassa päänsäryn lomassa,
kun en voinut lukea muuta: olin aiemmin jättänyt Loistavan ystäväni
äänikirjana alkuunsa kesken, sillä en saanut kiinni lukijan äänestä, mutta alkukankeuden
jälkeen nautin siitäkin ja liitän varmasti ikuisesti Erja Mannon äänen Napoli-sarjaan.
😊
Lukuhaasteessa sijoitan Loistavan ystäväni kohtaan
13. Kirjassa eksytään. Lisäksi se sopisi kohtiin 32. Kirja on alun perin
julkaistu kielellä, jota et osaa ja 44. Kirjassa on kirjeenvaihtoa.
Elena Ferrante: Loistava ystäväni (Napoli-sarja #1).
WSOY 2016. 362 sivua / 12h 3 min (äänikirja).
Lukija: Erja Manto
Suom. Helinä Kangas
Alkuteos: L'amica geniale. 2011.
Kuuntelin sarjan ensimmäisen osan vasta katsottuani siitä tehdyn sarjan. Yllättävän uskollisesti sarja seuraa kirjaa. Minä pidän paljon ajankuvasta ja ystävien välisestä jännitteestä. Minusta Ferrante kirjoittaa mainiosti. En ymmärrä miksi joku pitää sitä tylsänä kirjana, tarina nousee edustamaan uutta Eurooppaa aivan kuin Thomas Mann kirjoittaa vanhan Euroopan katoamisesta tai kuin Dostojewski kirjoittaa vihasta isään,
VastaaPoistariuduttavasta mahdottomasta rakkaudesta tai kateudesta.
Aivan totta, että sekä kirjasarjan ja varsinkin tv-sarjan parasta antia on niiden tarjoama ajankuva! Varsinkin tv:ssä se ilahduttaa myös visuaalisesti, ja ilahduin, että sarjassa ei ole lähdetty vauhdikkuuden ehdoilla vaan pitäydytty kirjan tuumiskelevassa ja jännitteisessä tunnelmassa. Napoli-sarja jää varmasti yhdeksi nykykirjallisuuden klassikoista, kuten sanoitkin. On myös harvinaista, että naisten välisestä, läpi elämän kestävästä mutta myös katkerasta ystävyydestä kerrotaan näin aidosti ja samalla historian maininkeja luodaten.
Poista