Gun Island yhdistelee Intian mytologiaa sekä nykyajan maahanmuuton ja ilmastonmuutoksen teemoja. Se on kiinnostava ympäri maailma matkaava teos, joka vei alkumetreillä minut mukaansa mutta jonka tenho hiipui loppua kohden.
Intialaissyntyinen Deen on harvinaisten kirjojen myyjä
New Yorkissa. Hänen elämänsä kokee käänteen, kun hän Intian-lomallaan saa
perhetututultaan pyynnön käydä katsomassa Sundarbarin viidakon kätköihin
unohtunutta temppeliä, joka on omistettu Gun Merchantille (”asekauppiaalle”).
Deen on perehtynyt Intian taruihin ja siksi tämä uusi tarina vetää häntä
puoleensa, vaikka hän onkin vastahakoinen. Temppelillä häntä opastaa nuori
Tipu, joka on Deenin uuden ihastuksen Piyan suojatti ja kertoo salaisena
työnään edistävänsä ihmiskauppaa ja ihmisten kuljetusta. Temppelillä kuitenkin
myös Tipun elämä saa käänteen, sillä häntä puraisee kobra, minkä seurauksena
hän alkaa saada näkyjä ja hallusinaatioita.
Gun Merchantin tarina kietoutuu käärmejumalattareen, jota
kauppias tarun mukaan pakeni ympäri maailman lopulta pääsemättä kuitenkaan
karkuun. Deen miltei huomaamattaan ja tahtomattaan alkaa selvittää kauppiaan
matkaa ja kulkee hänen jalanjäljissään: hän palaa New Yorkiin, josta hän päätyy
tutkijaystävättärensä ansiosta ensin Kaliforniaan ja lopulta Venetsiaan. Tuolla
kanaalien saarella kulminoituu myös Deenin tarina.
Venetsiaan päätyvät myös monet muut: temppelillä tavattu
kalastajan poika, joka on lähtenyt kotoaan ystävänsä Tipun kanssa. Vain toinen
heistä on selvinnyt pakolaisten kovan matkan täynnä hyväksikäyttöä, julmuuksia
ja epäoikeudenmukaisuuksia. Toisen kohtalo on jäänyt vielä auki.
Alkuromaani veti hetkessä mukaansa. Aloitin kirjan
huhtikuussa viikon lomalla (joo, on mennyt hetki, että sain kirjoitettua romaanista), joten minulla oli aikaa lukea sitä. Luultavasti sain pontta myös
siitä, etten pitkästä aika lukenut e-kirjasovelluksesta, josta olen valittanut Mr.Eternityn ja When the Killing’s Donen kohdalla. Intian viidakko on
minulle lukijana eksoottinen kohde, ja mytologian siivittämät tarinat
kiinnostavat aina. Rakastan myös sitä tunnetta, kun pääsen romaanin avulla
matkaamaan uusiin kulttuureihin, joita voin kirjojen hahmojen kautta elää aivan
toisin kuin jos kävisin itse paikan päällä.
Ei sillä, etten uskoisi matkailun avartavaan vaikutukseen
tai vertaisin sitä suoraan lukumatkailuun, mutta kirjojen kautta maailma
avautuu ainakin minulle aivan toisin tavoin. Väitän kuitenkin, että kirjojen
hahmojen kautta elää ja kokee lopulta enemmän kuin, mitä itse matkaillessaan,
mutta monet ovat varmasti eri mieltä. Nykyaikana, kun matkusteluakin leimaa
kuitenkin hiilipäästöjen stigma ja syystäkin, ei ole mielestäni suinkaan kaukaa
haettua kannustaa lukumatkailuun ja kertoa siitä, miten eri tavalla se voi
avartaa maailmaa, kunhan sille avaa mielensä.
Gun Island ei suinkaan ole ensimmäinen kirja, joka
on herättänyt minussa lukumatkailun huumaa eikä se ole viimeinenkään. Kuten
myös mainitsin, huuma hiipui myös loppua kohden eli romaani ei onnistunut
pitämään minua otteessaan loppuun saakka. Mytologian vaikutus väheni ja sen
saamat selitykset jäivät lopulta köyhiksi tai keskeneräisiksi. Tosimaailma vei
romaanin kerronnassa tavallaan lopulta myyteistä voiton, mutta aistin, ettei se ollut
romaanin tarkoitus.
Gun Island käsittelee kuitenkin nykymaailman
ajankohtaisia haasteita nimenomaan asettamalla myytit ja todellisuuden sekä
humanistit ja tieteilijät vastakkain ilman, että vastakkainasettelu aiheuttaa
kiistoja tai konflikteja. Yhdistämällä nämä kaksi näennäisesti erilaista kantaa
romaani pureutuu ilmastonmuutoksen ja ilmastopakolaisuuden haasteisiin.
Biologi Piya tutkii työkseen delfiinejä ja niiden
muuttokäyttäytymistä, mutta romaanissa delfiinien lisäksi myös muut eläimet
käyttäytyvät poikkeavin tavoin: ne hakeutuvat yhä pohjoisempaan sitä mukaa, kun
ilmasto lämpenee. Tämä eläinten muutto rinnastuu myös ihmisten maahanmuuttoon:
ihmisetkin ovat eläimiä, ja kun oma elinympäristö käy tukalaksi, siirrytään
sinne, missä olot ovat suotuisammat. Poliittiset vastakkainasettelut
aiheuttavat kuitenkin omat ongelmansa, ja pakolaisuuden ympärille on kehittynyt
karmaiseva ja häikäilemätön rikollisuuden verkosto. Siinä, missä eläimet
muuttavat luonnollisesti, ihmisten toimissa yhdistyy samalla luonnollisuus ja
luonnottomuus. Ihmisten teoilla on kauaskantoiset vaikutukset ympäri maailman
sekä muihin ihmisiin että muihin eläinlajeihin.
Tämä rinnastus tehdään selkeästi mutta ei kuitenkaan
liian alleviivaavasti. Ghosh osaa luoda analogioita ja rinnastuksia ilman, että
se tuntuu ampuvan yli tai tuputtaisi sanomaansa lukijalle. Lisäksi romaanissa kirjailija
on onnistunut mainiosti kuvaamaan eri ilmiöitä ja näkökulmia. Hän ei tuomitse
tai kritisoi hahmojaan eikä siten myöskään eri näkökulmia: hän vain kertoo
hahmojensa tarinan – osoittelematta mutta kuitenkin myös kaunistelematta.
Huolimatta juonen ja fiiliksen hiipumisesta sekä juoneen
jäävistä aukkokohdista voin kuitenkin suositella Gun Islandia monille
erilaisille lukijoille, sillä se täyttää erilaisia lukutarpeita:
matkakertomuksista tai mysteereistä kiinnostuneille, eksoottisuudesta ja
mytologisista tarinoista innostuville sekä niille, jotka haluavat lukea
ajatuksia maailmamme haasteista.
Lukuhaasteessa sijoitan Gun Islandin kohtaan 20. Luonnon
monimuotoisuutta käsittelevä kirja. Lisäksi se sopii kohtiin 4. Kirjan kannessa tai
kuvauksessa on monta ihmistä; 7. Kirjassa rikotaan lakia; 25. Kirjassa ollaan saarella; 30.
Kirjassa pelastetaan ihminen ja 39.
Kirjassa lennetään.
Amitav Ghosh: Gun Island. John Murray 2019. 313 sivua.
Kommentit
Lähetä kommentti