Arthur Golden: Geishan muistelmat
WSOY 1997
Suom. Irmeli Ruuska
517 sivua
Alkuteos: Memoirs of a Geisha. 1997.
Pitkästä aikaa
Pitkästä aikaa kirja, johon todella uppouduin ja josta
nautin uusin tavoin. Japanin toista maailmansotaa ympäröiviin vuosiin
sijoittuva Geishan muistelmat on
romaani, joka toi ainakin minulle uutta tietoa viihdyttävässä muodossa.
Tapahtumanpaikan sijoittuminen vaihteeksi Euroopan ja angloamerikkalaisen
vaikutuspiirin ulkopuolelle ei sekään ole pahitteeksi, kun etsii
kirjallisuudesta uusia elämyksiä ja tuulahduksia elämästä ja kulttuurista
muualta maailmasta.
Romaanissa nuori tyttö Chiyo sekä hänen siskonsa asuvat
pienessä japanilaisessa kalastajakylässä, josta heidät myydään pois, kun heidän
äitinsä on vakavasti sairas eikä isällä ole resursseja elättää perhettään.
Avuttomat ja määränpäästään tietämättömät siskokset kuljetetaan Kiotoon, jossa
Chiyo päätyy geishataloon eli okiyaan mutta hänen sisarensa päätyy toisaalle
vielä kurjempaan kohtaloon - ilotytöksi.
Chiyo aloittaa palvelustyttönä okiyassa, jossa talon emännät
Isoäiti, Äiti ja Täti eivät tunnu arvostavan häntä, ja okiyan ainoa geisha
Hatsumomo on hänkin ilkeämielinen mutta kaunis nainen, jonka suosio geishana on
suuri. Hatsumomo ottaa silmätikukseen Chiyon – nuoren sievän tytön, joka
häikäisevine ja erikoisen siniharmaine silmineen vaikuttaa uhalta Hatsumomon
asemaa kohtaan.
Chiyo itse kuitenkin haaveilee pakenevansa, mutta
suunnitelmien mennessä mönkään hän suuntaa kaiken energiansa päästäkseen
geishaksi ja syrjäyttääkseen Hatsumomon. Aikeessa häntä auttaa Hatsumomon
suurin kilpailija: geishoista suosituin ja kaunein Mameha, jonka opissa Chiyosta
kasvaa menestynyt geisha Sayuri. Sayuri tutustuu vuosiensa varrella useisiin
miehiin ja ystävystyy heidän kanssaan, mutta hänen mielessään väikkyy
jatkuvasti mies, jonka hän lapsuutensa herkällä hetkellä kohtasi ohimennen kiotolaisen
sillan kupeessa. Siitä saakka Sayuri on maalannut kasvonsa valkeiksi,
kietoutunut kimonoon ja kulkenut geishan kivistä tietä vain ja ainoastaan tuota
puheenjohtajana tunnettua miestä ajatellen.
Kyseessä on siis eräänlainen romanttinen tarina, joka ei
kuitenkaan länsimaiseen silmään heti sellaisena näyttäydy. Itsekin totean,
ettei romaanin suurin anti ollut minulle sen rakkaustarina, vaan sen kuvaus
geishojen maailmasta 1930-ja 1940-lukujen Japanissa. Nautin romaanin historian
kuvauksesta ja kaikesta siitä tiedosta, jota romaanin minulle tarjosi. Fiktiivisistä
hahmoista huolimatta romaaniin hienovaraisesti sisällytetyt tiedonmuruset eivät
ole fiktiota.
Geishan muistelmien
rakenne on mielenkiintoinen. Romaani alkaa kääntäjän esipuheella, joka kuitenkin
on sekin fiktiivinen: se on vain naamioitu todelliselta vaikuttavan esipuheen muotoon
ja korostaa sitä todellisuudentuntua, joka tarinasta muutenkin huokuu. Sayuri
puolestaan päähenkilönä ei kerro todellakaan kaikkia elämänsä tapahtumia vaan
ainoastaan itsensä kannalta merkitykselliset osiot. Monin kohdin hän kertojana
viittaa johonkin, mitä on tapahtunut aiemmin mutta kuitenkin romaanin kuvaaman
ajanjakson aikana, vaikka sitä ei romaaniin ole sisällytettykään. Näin ollen
lukijalle käy ilmi, että Sayuri todella ”elää elämäänsä” kerrontansa
ulkopuolellakin ja kertoo vain, mitä itse katsoo sopivaksi. Onhan kyseessä
muistelmateos.
Teoksessa esiintyvät teemoina erityisesti kohtalo ja
kohtalon muovaaminen, joka ei kuitenkaan ole mahdollista. Sayurin kertomuksesta
käy ilmi, että vaikka hän yrittää muovata kohtalon suuntaa ja vaikka yritykset
ajoittain menevät piloille, on suunta kuitenkin oikea ja järkähtämätön. Tämä
ajattelumaailma heijastelee romaanista muutenkin kuultavaa ajatusmallia.
Huolimatta siitä, ettei kohtaloonsa aina voi vaikuttaa,
nousee Geishan muistelmista esille
myös kovan työn merkitys. Sayuri näkee kovasti vaivaa vakiinnuttaakseen
asemansa. Voikin siis sanoa, että oikeastaan romaanissa yhdistyvät sekä
kohtalon järkähtämättömyys että sen muovaaminen kovalla työllä.
Kun puhutaan geishoista, ei tule varmaankaan yllätyksenä,
että myös sukupuoliroolien merkitys nousee esille. Naiset ovat alistetussa
asemassa, kun he palvelevat ja miellyttävät miehiä käyttäytyen siten kuin
heidän oletetaan käyttäytyvän. On kuitenkin hyvä muistaa, että huolimatta usein
tapahtuvista väärinkäsityksistä, geishat eivät ole prostituoituja vaan todella
hienostuneita seuralaisia, joilla on valta päättää, keiden sänkyyn lankeavat,
jos lankeavat.
Valta on kuitenkin vain näennäistä, sillä kaikessa on kyse
rahasta ja tarpeeksi suurella summalla miehet voivat saada, mitä haluavat, jos
geishan huoltajat okiyassa katsovat sen parhaimmaksi. Toisaalta tämä epävarma
asema ja roolin ylläpitäminen on muokannut geishoista manipulaation mestareita,
jotka juonittelevat ja pystyvät pyörittelemään miehiä tahtonsa mukaan pistäen
heidän päänsä pyörälle.
Kuten jo totesinkin, Geishan
muistelmat oli lukukokemuksena virkistävä ja poikkeuksellisen ilahduttava.
Ei ole kysymystäkään siitä, ettenkö säilyttäisi kirjaa hyllyssäni sen sijaan,
että myisin sen eteenpäin. Tässä on romaani, joka tarjoaa todellista tietoa
mutta jakaa sen viihdyttävässä muodossa, on puettu kauniisiin kuvauksiin ja
koukuttaa lukijansa. Kieli soljuu takeltelematta, käytetyt vertauskuvat istuvat
romaanin maantieteelliseen kontekstiin ja käännöskin toimii.
Suosittelen Geishan
muistemia kaikille, joita romaanin aihepiiri vähänkään kiehtoo. Itseäni se
varsinkin kutkuttaa, ja kirjahaasteessa romaani pääsekin kohtaan ”kirja, joka tapahtuu
paikassa, jossa olet aina halunnut käydä”.
Kommentit
Lähetä kommentti