Laura Lindstedt: Oneiron. Fantasia kuolemanjälkeisistä sekunneista.
Teos 2015
439 sivua
Tässä vuoden viimeinen postaus (huomatkaa uuden vuoden aattoon sopiva kuvan valoilmiö :D).
Joulupukin kontista paljastuu joka vuosi perinteisesti viimeisin Finlandia-voittaja, ja niin kävi tänäkin vuonna. Paketista kuoriutui Laura Lindstedtin Oneiron, joka voitti tämän vuoden Finlandian, ja jouluna sekä näinä välipäivinä sain tämänkin teoksen loppuun (joulukuu onkin ollut vuoden tehokkain lukukuu!).
Joulupukin kontista paljastuu joka vuosi perinteisesti viimeisin Finlandia-voittaja, ja niin kävi tänäkin vuonna. Paketista kuoriutui Laura Lindstedtin Oneiron, joka voitti tämän vuoden Finlandian, ja jouluna sekä näinä välipäivinä sain tämänkin teoksen loppuun (joulukuu onkin ollut vuoden tehokkain lukukuu!).
Oneironissa
seitsemän naista eri puolilta maailmaa kohtaavat valkeudessa, jonka tulkitsevat
tuonpuoleiseksi. Naiset ovat epävarmoja siitä, ovatko todella kuolleita vai
eivät, sillä heidän muistikuvansa ovat hataria. He muistavat kyllä elämänsä,
mutta eivät viime hetkiä ennen valkeuteen saapumista.
Epäselvä tilanne saa naiset kunkin vuorollaan arvuuttelemaan,
miten he saattoivat kohdata loppunsa. Jokaisen naisen muistoja ja elämäntarinaa
käydään läpi, mutta järjestys ei aina ole kronologinen eikä looginen – kuten ei
ole kuolemakaan. Tuonpuoleisessa aistit alkavat pian turtua ja tuntemukset
hiipuvat vähitellen. Tästä huolimatta naiset yrittävät pitää kiinni
tavallisista rutiineista, sillä ihmisen on tuonpuoleisessakin helpompi määrittää
olemistaan tutuin tavoin ja rajoin: esimerkiksi taloa rakentamalla. Tarve
kokoontua yhdessä tiettyyn paikkaan on osoitus ihmisen perimmäisestä tarpeesta
olla seurassa ja asettua leiritulen äärelle tarinoimaan.
Kaikki naiset ovat keskenään hyvin erilaisia – myös kuolemassa.
Heidän kulttuurinsa ovat toki muovanneet heistä ja heidän elämistään toisistaan
eroavia, mutta myös heidän kuolemansa ovat erilaisia. Oneironin lopun rakenne onkin kiinnostava, kun jokaisen naisen
kuolemaan käsitellään eri tavoin: he kohtaavat yhdessä toisensa ja toistensa
viimeiset hetket. Nuo hetket tuovat myös esille, että kuolemassakaan kaikki
ihmiset eivät ole tasavertaisia – toisten kuolema saa huomattavasti enemmän
julkisuutta kuin muiden, eikä kaikkien kuolemaa noteerata lainkaan. Kulttuurin
vaikutusta tähänkään ilmiöön ei kuitenkaan tule sivuuttaa.
Romaanissaan Lindstedt luotaa sitä, mitä ihmiselle käy kuoleman
jälkeen. Miten hän suhtautuu viimeisiin hetkiinsä, elämäänsä ja olemiseensa?
Miten hän alkaa käyttäytyä tyhjiössä, kun mitään tuttua ei ole enää
jäljellä. Lyhyessäkin ajassa naiset muodostavat yhteisön, jonka avulla selvitä
epävarmuudesta.
Oneiron käsittelee
paljon muitakin teemoja kuin kuolemanjälkeistä olotilaa. Eri puolilta maailmaa
kotoisin olevat naiset tuovat luonnollisesti kukin oman mausteensa ja kielensä
(välillä kirjaimellisesti) tarinaan. Naisten keskuudessa erityisesti
juutalainen anorektinen taiteilija Shlomith ja venäläinen Polina saavat äänensä
kuuluville. Romaanin keskivaiheilla Polina pohtii tuonpuoleisen luonnetta
filosofisesti sävyttyneessä ”monologissaan” ja Shlomithin kautta heijastellaan
juutalaisuutta, taidetta sekä ruumiillisuutta. Kaiken kaikkiaan naisen
ruumiillisuus ja kokemukset tulevat esiin jokaisen romaanin hahmon kautta: hiusten
merkitys, äitiys, seksuaalisuus, naisten kokemat uhat ja paljon muuta.
Mitä romaanin nimi sitten tarkoittaa? Oneiron viittaa uniin,
mikä puolestaan heijastuu teoksen koko nimeen: Oneiron. Fantasia kuolemanjälkeisistä sekunneista. Nimi korostaa
koko romaanin hetkellisyyttä, ajan tiivistymistä pelkkiin sekunteihin. Ajan kokemus
kuitenkin katoaa tuonpuoleisuudessa, ja ainoastaan teoksen nimi viittaa sen
kulumiseen. Toisaalta, teoksen lopulla käy ilmi, että naiset kuolivat hyvin eri
aikoina, mikä sekin herättää kysymyksiä ajasta ja sen merkityksestä tai
merkityksettömyydestä kuolemassa.
Teoksen alku, jossa naiset haparoivat heille uudessa
kuolemanjälkeisessä maailmassa, teoksen loppu sekä naisten kohtalot ja
elämäntarinat ovat kiinnostavia lukea, vaikka romaani ei missään nimessä
juonipainotteinen olekaan. Kerronta on horjumatonta ja hyvin kirjallista. Teoksen
ansioista huolimatta koen kuitenkin itse, että sen keskiosa – Polinan ja
Shlomithin puheenvuorot – koostuvat liian raskaasta materiaalista, ainakin
omaan flunssaiseen mielentilaani nähden. Siitä huolimatta pidän teoksesta,
vaikka se ei aivan omaa tyyliäni edustakaan, ja ymmärrän hyvin, miksi se on
voittanut Finlandian.
Koska Oneiron on
uusin Finlandia-voittaja, laitan sen ajankohtaisuutensa vuoksi vuoden
kirjahaasteessa kohtaan ”kirja, joka on voittanut merkittävät
kirjallisuuspalkinnon”. Mikä parempi tapa lopettaa tämä blogivuosi.
Onnellista ja kirjaisaa uutta vuotta kaikille lukijoillemme!
Onnellista ja kirjaisaa uutta vuotta kaikille lukijoillemme!
Kommentit
Lähetä kommentti