Joyce Carol Oates: Sisareni, rakkaani
Otava 2012
733 sivua
Suom. Kaijamari Sivill
Alkuteos: My sister, my love. 2008.
Tässäpä sitä riitti työnsarkaa, mutta joulupyhien vapaiden
aikana onnistuin saamaan Sisareni,
rakkaani -romaanin loppuun. Toimikoon nopea lukuaika jo alkajaisiksi suosituksena tälle
romaanille, joka kaikessa järkyttävyydessään perustuu löyhästi tositapahtumiin
– tai pikemminkin saanut innoituksensa tositapahtumista: 6-vuotiaan tytön
murhasta.
Huolimatta siitä, että tarina pohjautuu todellisuuteen, on
Oatesin romaani kuitenkin täyttä fiktiota. Tarinan kertojana toimii murhatun
tytön, Blissin, isoveli Skyler, joka kertaa tapahtumia kymmenen vuotta
tragedian jälkeen. Skyler käy tapahtumia läpi hataran muistinsa varassa, eivätkä kokemuksen
järkyttävyys ja Skylerin huumeriippuvuus auta muistikuvien palauttamisessa.
Bliss oli nuoresta iästään huolimatta ilmiömäinen luistelijalahjakkuus, joka vei varakkaan perheen äidin Betseyn ajatukset toisaalle miehensä Bixin uskottomista harharetkistä ja tarjosi toivoa paremmasta
tulevasta. Toivoa, jota Skyler ei onnistunut vanhemmilleen tuottamaan. Blissin
ura loppuu kuitenkin lyhyeen, kun hän erään yön päätteeksi löytyy sidottuna ja
kuolleena pannuhuoneesta, ja epätietoinen ja unelias 9-vuotias Skyler on yksi
epäillyistä – eikä itsekään ole varma osallisuudestaan tapahtumiin. Käsillä
olevat muistelmat – Sisareni, rakkaani
– ovatkin Skylerin keino selvittää itselleen, mitä 10 vuotta aiemmin tapahtui.
Skylerin muistelmat ovat kuitenkin sekavat ja seurailevat Skylerin ajatuksenjuoksua poukkoillen assosiaatiosta toiseen. Osa
muistoista muistuu Skylerin mieleen jopa vasta hänen kirjoittaessaan, ja siksi
kirjoittaminen onkin samaan aikaan sekä ristiriitaisen ahdistava että puhdistava
kokemus. Näin sanottuani haluan kuitenkin muistuttaa, että
nimenomaan Skylerin muistelmat ovat sekavat mutta itse romaani ei suinkaan ole
sekava: Oates hallinnoi taitavasti kertojansa mielenliikkeitä.
Osa tapahtumista ja Skylerin muistivälähdyksistä toistuvat
epäsäännöllisesti. Blissin ääni vainoaa isoveljeä, ja osa
tapahtumista toistuu joko sellaisenaan tai deja vú -ilmiöinä. On siis selvää,
että Skyler on malliesimerkki epäluotettavasta kertojasta, ja hän myöntää sen
itsekin.
Teoksessa esiintyy monia alaviitteitä, jotka lisäävät
kerronnan rönsyilevyyttä ja tajunnanvirtaa. Kaiken sekamelskan keskellä
Oates onnistuu kuitenkin pitämään teoksen harmonisena ja ehdottoman vetävänä.
Kyseessä ei ole dekkari, mutta Oatesin kertojansa suuhun – tai kynänpäähän –
ripottelemista hämäristä muistoista lukija onnistuu keräämään vihjeitä ja
kokoamaan mielessään palapeliä siitä, kuka on Blissin kuoleman takana.
Vaihtoehtoja, joita lukijalle tarjotaan, on kuitenkin monia, ja lukijalta
vaaditaan tarkkaavaisuutta. Skyler – tai Oates itse – pitää kuitenkin
sivuhuomautusten avulla huolta, että lukijan mieleen muistuvat oikeat seikat
eikä olennaisia elementtejä vilahda ohi silmien. Nämä vihjeet ovat kuitenkin
useimmiten hienovaraisia – ja jos eivät ole, sekin on tarkoituksenmukaista.
Sisareni, rakkaani
on loistoesimerkki paineista, joista rikkaiden perheiden lapsille kasautuu.
Vanhemmat ovat valmiita menemään hämmästyttäviin liiallisuuksiin saadakseen
mainetta lapselleen ja lapsensa kautta ennen kaikkea itselleen. Myös
anteeksiannon teema nousee esiin: Skylerin on päätettävä, antaako anteeksi
vanhemmilleen ja ennen kaikkea hänen on löydettävä keino antaa anteeksi
itselleen. Teos onkin Skylerin tunnustusteos, jolla hän suorittaa eräänlaisen
synninpäästön.
Myös nimet ovat merkityksellisiä. Skyler viittaa itseensä
vaihdellen ensimmäisen ja kolmannen persoonan, ”Skylerin”, välillä.
Nimenkäyttö on häilyvää, mutta ilmeisin raja ”minän” ja ”hänen” välillä kulkee
Blissin kuoleman kohdilla. Myös Blissin nimi osoittaa erästä rajaa menneen ja
nykyisyyden välillä. Betsey muutti tyttärensä nimen Blissiksi (ennen hän oli
Edna Louise) tytön alettua niittää mainetta. Nimet erottavat näin ollen eri
ajanjaksoja ja identiteettejä.
Kaiken kaikkiaan nautin romaanista paljon.
Hahmot ovat uskottavia, muistojen kertaaminen kiinnostavaa ja kerronta
suorastaan loistavaa (ks. edellinen kappale vaihtelusta 1. ja 3. persoonan
välillä). Lisäksi Skylerin kerrontatyyli muuttuu sitä mukaa, kun hän etenee
romaanissaan ja siirtyy lapsuudesta nuoruuteen. Muistot tempaavat Skylerin
välillä mukaansa, mikä näkyy kerronnan välittömyydessä. Mitäpä muuta sitä voi
sanoa: Sisareni, rakkaani on sekä
viihdyttävä että kirjallisesti nerokas. Monet ovat sitä ylistäneet, ja nyt voin
itse liittyä kuoroon.
Kirjahaasteessa Sisareni,
rakkaani on paikalla ”tositapahtumiin pohjautuva kirja”.
Kommentit
Lähetä kommentti