Aleksis Kiven ja suomalaisen kirjallisuuden päivän kunniaksi palaan hetkeksi noin vuoden takaiseen pyöräreissuun, joka sijoittui Hämeen sydämeen: matka kulki Helsingistä Hämeenlinnaan vanhaa kolmostietä pitkin. Aurinko paistoi, ja maisemat olivat
upean suomalaisia, joten kun vastaan tuli Nurmijärven kyltti seitsemine
veljeksineen, muistuivat mieleeni Aleksis Kiven syntymäkoti ja suomalaiset
klassikot.
Suomalaiset maalaismaisemat punaisine tupineen veivät
mukanaan, ja peltojen keskelle saattoi kuvitella seitsemän veljestäkin
touhuineen. Pyöräily onkin upea ja suositeltava tapa nauttia
maisemista sekä tarujen ja kirjallisuuden tunnelmista, sillä satoi tai paistoi,
tuuli, tuoksut ja ohi vilahtelevat maisemat kiskaisevat helposti
mielikuvituksen vauhtiin. Juoma- ja tankkauspysähdykset ovat sitäkin
riemuisempia, kun ympärillä levittyy maisemaa silmänkantamattomiin.
Moni asia on toisin kuin Aleksis Kiven kirjailijavuosina,
mutta siltikään ei tarvitse pinnistellä kuvitellakseen kirjojen maisemat
hiidenkivineen, metsineen ja peltoineen. Eikä niitä tarvitsekaan tyytyä vain
kuvittelemaan, kun Kiveä innoittaneet maisemat ovat leppoisan, päivän mittaisen
pyöräretken – tai vielä leppoisemman autoajelun – päässä Helsingistä. Ja koska paluumatka sujui sutjakkaasti polkien, päätin poiketa matkalla Aleksis Kiven syntymäkodissa.
Nurmijärven Palo-ojalla pauhasi nykyaikainen suomirap, mutta
Kiven tuvan hiljaisuudessa ei kuulunut hiiskaustakaan.
Valitettavasti talo on pitkälti entisöity, mutta sen henki on onnistuttu
säilyttämään, ja erityisesti museon tietoiskut tuovat Kiven maailman likelle monine
sitaatteineen.
Tupa ei kuitenkaan ole tunnelmoinnin kohokohta, vaan Kiven
alkuperäinen sulkakynä ja mustepullo tekevät kirjailijan tutummaksi, ja
yläkerran pikkuruinen, ikkunan eteen asetettu pöytä, jonka ääressä Kivi
mielellään kirjoitti, todella kirvoittavat vierailijankin mielikuvituksen
liikkeelle. Ikkunasta näkyvä pelto ja metsän reuna todistavat Kiven rakkaudesta
luontoon, josta hän ammensi kirjoitusvoimaansa. Kirjailijan voi miltei
kuvitella pöydän ääreen katselemaan peltoa, jolle ilta-aurinko luo valoaan
hiipien lopulta metsän syleilyyn.
Tällä kertaa jätän käsittelemättä Kiven teoksia sen
tarkemmin, koska myönnettäköön, että siitä on muutama vuosi, kun viimeksi olen
niitä avannut, vaikka ne hyllyssä nököttävätkin. Monesti olen saanut kuulla
valituksia klassikoiden tylsyydestä, mutta kun polkee läpi Hämeen, on
myönnettävä, että Kiven metsät ja pellot ovat yhä läsnä. Puhumattakaan
veljesten vaikeuksista sopeutua yhteiskunnan vaatimuksiin, jotka ottavat
nykyäänkin monilla niin koville. Ei tarvitse kuin tarkastella nuorten naisten
paineita loistaa elämän joka saralla tai sitä mielipahaa, jota vallitseva
työttömyys monissa herättää, ja on selvää, etteivät Kiven teokset ole aivan
niin päivänsä nähneitä kuin monet saattavat luulla.
Metsäisten vaikutusten
lisäksi syntymäkodissa selvisi, minkä talon epäillään antaneen mallinsa Jukolan
poikien kodille (enempää en sitä tässä esittele kunnioittaakseni nykyisten
omistajien rauhaa). Vilkaisin kuitenkin kotimatkalla em. taloa, ja tottahan
toki veljesten ”jalo sonnikarja” temmelsi pihalla – mielikuvituksen voimalla tietenkin,
mutta sitähän elämässä tarvitaan.
Kommentit
Lähetä kommentti