Mari Strachan: Hiljaisuus soi h-mollissa
Karisto 2010
338 sivua
Suom. Kirsi Ohrankämmen
Alkuteos: The Earth Hums in B Flat (2009)
Mari Strachanin Hiljaisuus
soi h-mollissa oli muutamia vuosia kirjahyllyssäni, ennen kuin lopulta
päätin lukea sen. Aikoinaan teoksen ajautuessa kirjahyllyyni en ollut edes
kuullut siitä, ja siispä nyt, kun viimein tartuin siihen, odotukseni sen
suhteen eivät olleet kovin korkealla. Sain kuitenkin jälleen huomata, miten
petollisia odotukset ovatkaan: jos niitä on liikaa, sitä pettyy, mutta jos
niitä ei ole juurikaan, yllätys voi paljastua hyvinkin positiiviseksi.
Hiljaisuus soi
h-mollissa on joko kepeä salapoliisiromani lapsuuden romantiikalla höystettynä
tai salapoliisiromaaniksi naamioitu kasvukertomus. En osaa päättää, kumpaan
kategoriaan teoksen loppupeleissä niputtaisin, eikä sille oikeastaan ole tarvettakaan.
Romaanin päähenkilö on 12-vuotias Gwenni, joka elää kirjoista ja
mielikuvituksen voimasta mutta onnettomuudekseen asuu pienessä kylässä, jossa
hänen älykkyyttään ja erityislaatuisuuttaan ei osata arvostaa.
Kylän pinnan alla alkaa kuohua, kun eräs kylän miehistä
katoaa. Monet moittivat miehen äreää ja äkkivihaista käytöstä, kun taas osa – Gwennin
äiti etunenässä – ihailee miestä sokeasti. Kukaan kyläläisistä ei kaihda
mielipiteensä lausumista – kunhan vain pääsee kuiskuttelemaan siitä edes näennäisesti
muiden selkien takana, joten kun lopulta paljastuu, että kyseessä olikin murha,
lähtevät juorumyllyn kivet pyörimään aivan uudenlaisella jytinällä.
Gwennin lentävää mielikuvitusta ei puolestaan arvosteta edes
hänen omassa perheessään – isää lukuun ottamatta – joten äidin järkytys onkin
suuri, kun Gwenni alkaa oma-aloitteisesti tutkia murhaa. Lopulta pikkukylän
salaisuudet kumpuavat sen nurkkien kätköistä, ja myös Gwennin äidin
menneisyydestä kaivautuu esiin hämmästyttäviä paljastuksia. Nuo paljastukset
ovat kuitenkin tärkeitä, jotta Gwenni voi oppia ymmärtämään äitiään, perhettään
ja itseään.
Hiljaisuus soi
h-mollissa on kauniisti koostettu kertomus, jossa kuulee historian lehtien
havinaa. Sen kieli hivelee mieltä, ja lukijan eteen loihditaan elävästi nuoren
tytön mielenmaisema kaikkine pienine viihdykkeineen ja ilahduttavine
oivalluksineen. Gwenni tasapainoilee lapsuuden viattomuuden ja aikuisuuteen
johdattelevan teini-iän kynnyksellä. Gwennin oma jalka on vielä kuitenkin
vankemmin lapsuuden puolella, mutta myös uudet tuulevat puhaltavat jo.
Ennen kaikkea lapsuuden kauneus ja viattomuus kuultaa Gwennin
kertojaäänestä. Hänen aatteissaan ja oivalluksissaan on mukana aimo annos
piristävää mielikuvitusta: Arki on pikkiriikkisten ja taianomaisten elementtien
sävyttämää. Öisin Gwenni jopa tuntee lentävänsä kylän yläpuolella, sen
tähtikirkkaalla taivaalla. Lentäminen tavallaan nostaa Gwennin myös
konkreettisesti muiden hahmojen yläpuolelle – onhan hän tarinan kertoja.
Gwennin maaginen mielikuvitus heijastuu myös teoksen
miljöössä. Englannin sumuiset nummet luovat romanttisen kehyksen tapahtumille
kuiskien salaisuuksia kuin Humisevassa
harjussa konsanaan. Kuten Emily Brontën mestariteoksessakin, myös
Strachanin romaanissa nummet kätkevät onkaloihinsa salaisuuksia, joiden paino
kumpuaa menneisyydestä ja on musertaa teoksen hahmot alleen. Kepeä Hiljaisuus soi h-mollissa häviää
vakavuudessa kuitenkin Humisevalle
harjulle mennen tullen, eikä yhteyslankana romaanien välillä väreile juuri
muuta kuin nummien sumu ja perhedraaman siemen.
Jäin lisäksi kaipaamaan romaaniin hieman vankempia vertauskuvia
Gwennin sisäiselle kasvulle. Gwennin muutos ei vertauskuvineen saavuta täyttä
mittaansa, ja myös Gwennin öinen lentämineen jää harmittavan pieneksi
kuriositeetiksi, vaikka se edustaakin kaunista mielenmaisemaa.
Mielikuvituksen voima ja kaunis lapsuudesta ammentava kieli
ovat puolestaan teoksen parasta antia. Sen sanomakin löytää kosketuspintaa
varmasti jokaisen lukijan arjesta: on pysyttävä rehellisenä ja
oikeudenmukaisena, ja ennen kaikkea on uskallettava olla oma itsensä ja kulkea
omaa polkuaan ennakkoluuloista välittämättä.
Kommentit
Lähetä kommentti