Selja Ahava: Taivaalta tippuvat asiat
Gummerus 2015
222 sivua
Selja Ahavan Taivaalta
tippuvat asiat on kaikessa lyhykäisyydessään kaunis teos – vaikka eihän se
toisaalta edes niin lyhyt ole. Sen
pariin sataan sivuun mahtuu kokonainen maailma ja puolielämää – tai ainakin
riipaiseva annos sitä. Taivaalta tippuvat
asiat oli Finlandia-ehdokas vuonna 2015 eikä ihme: itse olisin saattanut
jopa arvottaa sen vuoden 2015 voittajan – Oneironin
– edelle, sillä Ahavan teos edustaa enemmän omaa kirjallisuusmakuani.
Romaanin keskiössä on pikkutyttö nimeltä Saara. Hänen
äitinsä kuolee yllättäen taivaalta putoavaan jäälohkareeseen (mitä ei suinkaan
ilmaista lukijalle suoraan vaan rivien välistä), ja hänen tätinsä voittaa
kahdesti lotossa. Siinä on epätodennäköisyyksiä kerrakseen, ja
mielikuvituksekkaan Saaran mielenmaisemia kuvataan kielellä, joka todella
luotaa lapsen mieltä. Aikuinen lukija ymmärtää tapahtumat ja viittaukset, joita
lapsi kokemattomuudellaan ja kielellään yrittää maalailla. On paljon, mitä
lapsi näkee aivan toisin silmin kuin aikuinen, sillä lapsen harteilla lepäävä
suru ja huoli ovat yhtäältä paljon kevyempiä kuin aikuisen mutta toisaalta
monin verroin riipaisevampia.
Näkökulma on myös Saaran tädissä, jonka toinen
lottovoitto vetää täysin maahan: tilanteen arvaamattomuus ja suunnattomuus saa
täysin voimattomaksi. Vastaavasti Irlannissa asuva mies selviää toistuvasti
salamaniskuista, ja täti tukeutuu tuohon mieheen ja lähettää tälle kirjeen toivoen
vastausta kysymykseen: Miksi? Miksi näitä epätodennäköisiä onnellisuuksia ja
onnettomuuksia sattuu? Ja miksi juuri heille? Tämä suuri kysymys kaikuukin
romaanin taustalla läpi lukujen. Yllätykset tapahtuvat selittämättä ja
varoittamatta – ne romaanin nimen mukaisesti tippuvat taivaalta.
Taivaalta tippuvat
asiat kuvaa kauniin suruisasti, miltä lapsesta tuntuu, kun äiti katoaa
elämästä ja isä vajoaa masennukseen. Lapselle isän suru näyttäytyy öisinä
painajaisina ja pitkin talon seiniä kaikuvana ulvontana. Pieni elämä rakentuu
muistoista, jotka saavat elämää suuremman merkityksen. Muistot, leikit ja todellisuus
limittyvät toisiinsa.
Romaani kuvaa myös ihmiselämän rajoja: elämää rajaavat
rutiinit sekä arjen arvattavuus. Yllättävät tapahtumat – niin iloiset kuin
surullisetkin – suistavat ihmisen raiteiltaan. Ulos rajoista, jotka hän on
maailman ympärille piirtänyt. Toisaalta rajat osoittavat kasvua, mikä näkyy
konkreettisesti siinä, että Saara kasvaa ulos vartalonsa rajoista, jotka
yhdessä äidin kanssa piirrettiin kotitalon seinään. Rajoista on pakko kasvaa
ulos, jotta voi kasvaa ihmisenä. Sama koskee niin aikuisten henkisiä rajoja
kuin lapsen kasvupyrähdystäkin.
Yllättävät tapahtumat omalla tavallaan myös irrottavat
ihmisen elämästään. Kun asiat eivät sujukaan ennustetulla tavalla, tuntuu
helposti siltä, ettei enää pysty pitämään itseään tukevasti maan kamaralla ja
hallitsemaan omaa kulkuaan maailmassa. Ihminen irtaantuu elämästä
hetkellisesti.
Ahavan romaania siivittävät uskomattoman vetoava kieli ja
kerronta: niistä paistaa läpi mielikuvituksen juhla. Lisäksi kerrontaan on
helppo samaistua ja tulla imaistuksi mukaan: itse en voinut edes kuunnella
musiikkia samaan aikaan, sillä se tuntui aina romaanin kieleen sopimattomalta.
Kerronnan tunnelmaa lisäävät satumaisuus ja maagisuus, sillä teoksessa on
esimerkiksi viittauksia Jörö-Jukkaan. Sadut ja mielikuvitus leimaavat tekstin
soljuntaa läpi romaanin ihastuttavalla tavalla, joka osui ainakin omalla
kohdallani aivan nappiin.
Kommentit
Lähetä kommentti