Maritta Lintunen: Stella
WSOY 2018
315 sivua
Jos jotain on syytä Stellasta tietää, se on, että musiikilla on teoksessa merkittävä rooli. Tästä syystä en ollut Stellaa aloittaessani varma, onko se minun teokseni, sillä en ole ikinä harrastanut musiikkia muuten kuin kuuntelijana. Sain kuitenkin pian huomata, että teoksen hieno kerronta vie mukanaan, oli harrastanut musiikkia tai ei.
Stella
sijoittuu kahteen aikatasoon. 80-luvulla nuori tyttö Liisa lähtee maalta
Helsinkiin kirjoituskurssille ja saa majapaikan eksentrisen entisen
laulajattaren Sylvin hulppeasti asunnosta. Pian Liisa saa kuitenkin tuta Sylvin
kaikin tavoin hallitsevan luonteen: Sylvi kontrolloi Liisan elämää. Liisa
puolestaan – pääkaupungista haltioituneena – haluaisi juoksennella poikien
kanssa kesäyössä. Ja lopulta näillä yöjuoksuilla on seurauksensa, kun Liisa
synnyttää pojan, jonka elämään Sylvi haluaa jättää jälkensä.
Kolmekymmentä vuotta myöhemmin kolmekymppinen lääkäri
Juri seurustelee laulajattaren kanssa ja päätyy pianon ääreen – instrumentin,
jonka hän oli nuorella iällä pakotettu hylkäämään. Piano, Beethoven ja muut
vanhat tutut herättävät henkiin tunteita ja muistoja, joita Juri ei tiennyt
olevan olemassakaan. Samaan aikaan hän saa kuulla, että hänen äitinsä asui
nuorena tyttönä kuuluisan laulajattaren Sylvin luona, ja mieleen tulvivat
muistot herättävät sitäkin enemmän kysymyksiä.
Musiikki on mitä ilmeisimmin romaanin tärkeimpiä teemoja,
ja Lintunen kertoo tästä aiheesta riittävän kansantajuisesti mutta samalla
asiantuntevasti, jotta tällainen maallikkokin asian ymmärtää. Erityisesti
teoksessa tuodaan esiin mielenkiintoinen ajatus siitä, että teknisesti
taitavinkin laulaja ei yllä parhaimpiin saavutuksiin, ellei hän osaa tulkita
laulun sisältöä ja sanomaa. Siten musiikki ja erityisesti laulu on vahvasti
kirjallinenkin taiteen laji.
Romaanissa on myös kolmas kiehtova teema. Jurin mielen
perukoille on painunut muistoja Sylvistä ja erityisesti musiikista, jota tämä
Jurille soitti ja lauloi. Nämä muistin pimeimmässä ja syvimmässä kolkassa
sijaitsevat, varhaiset muistot eivät ole ihmisen aktiivisessa muistissa mutta
vaikuttavat silti käytökseen ilman, että sitä tietoisesti havaitseekaan.
Saavuttamattomat ja täyttämättä jääneet unelmat huokuvat
romaanin sivuilta. Lahjakas Juri joutui jättämään nuorena musiikin äitinsä
käskystä, ja nyt tämä keski-iän kynnystä lähestyvä amatööri myös kantaa tätä
hyödyntämättä jäänyt potentiaalia ja unelmaa sisässään. Teos tuo esille, että
ihminen on onnellisimmillaan, kun on lähellä ominta ydintään ja pääsee siten
toteuttamaan sisintään. Valitettavan harvalla on tällaiseen ylellisyyteen
mahdollisuus.
Lintusen kieli ja kerronta on helposti lähestyttävää
mutta samalla runollista ja tenhoavaa. Erityisesti kuvaukset
hunajantuoksuisista illoista Sylvin asunnossa tekevät tunnelmasta käsin
kosketeltavan. Juonikin toimii, mutta ainoana puutteena voi sanoa, että teos
kietoutuu jollain tapaa itseensä: se keskittyy hyvin tiiviisti omaan
aihepiiriinsä. Toisaalta tämä piirre tukee myös teoksen tunnelmaa: Sylvin
kellertävää ja utuista kotia, joka sekin omalla tapaa kietoutuu itseensä.
Lintunen oli minulle kirjailijana uusi, sillä en ole
lukenut hänen teoksiaan ennen, mutta tämä teos ainakin vakuutti minun kielellään
ja kerronnallaan. Lukuhaasteessa sijoitan romaanin kohtaan 5. Kirja sijoittuu
vuosikymmenelle, jolla synnyit, sillä osa romaanista sijoittuu 80-luvulle.
Lisäksi se sopisi myös kohtiin 1. Kirjassa muutetaan ja 46. Kirjan nimessä on
vain yksi sana.
Kommentit
Lähetä kommentti