Tänä vuonna juhlistetaan Finlandia-palkinnon ansiokasta
30-vuotissyntymäpäivää, mikä tulee näkymään blogissamme enemmän ja vähemmän
tämän merkkivuoden aikana. (Ohella ei tietenkään tule unohtaa Tove Janssonin
juhlavuotta, jonka merkeissä myöskin kirjoitamme pitkin kevättä, kesää ja
syksyä.)
Finlandia-palkinnon muistaminen ei kuitenkaan ala – kuten
olettaa saattaisi – kronologisesti ensimmäisestä voittajasta, vaan paneudun
ensimmäisenä viimeisimpään voittajaan, jolle palkinto jaettiin joulukuussa 2013. Vuorossa on siis Riikka
Pelon vaikuttava romaani Jokapäiväinen
elämämme.
Riikka Pelo: Jokapäiväinen elämämme
Teos 2014
525 sivua
Olen valitettavasti tällä kertaa hieman hidas liikkeissäni,
sillä kirjan julkaisusta, palkinnon myöntämisestä ja jopa siitä, kun itsekin
käänsin teoksen viimeisen sivun, on jo kulunut aikaa, mutta kirjoittaa ehdin
vasta nyt, kun teos on jo varmasti puhki analysoitu ja kiitetty.
Jokapäiväinen elämämme
versioi yhden tarinan venäläisen runoilijan Marina Tsvetajevan (1892–1941) ja
hänen tyttärensä Ariadna Efronin eli Aljan elämistä. Teoksen luvut jakautuvat
kolmenlaisiin tekstityyppeihin, joista yksi sijoittuu elokuuhun 1923, toinen toisen
maailmansodan alkuun ja sen yli ja kolmas määrittelemättömään ajanjaksoon, joka
kuvataan Aljan tajunnanvirtana.
Teos luotaa äidin ja tyttären suhdetta siirtyen ajasta ja
kertojasta toiseen. Elokuu 1923 esiintyy Marinan näkökulmasta, ulkopuolisen
kertojan suodattamana. Näissä kohtauksissa päästään konkreettisesti kiinni
niihin tilanteisiin, joissa Marinan itsekäs ja painostava suhtautuminen nuoreen
tyttäreensä ja tälle toivomaansa kirjoittajanuraan tulee esille. Tunnelma tiivistyy
pakahduttavaksi tunteeksi toiseen maailmansotaan sijoittuvissa jaksoissa,
joissa kuuluu Aljan ääni henkilökohtaisesti ensimmäisessä persoonassa. Nämä
kaksi ajanjaksoa täydentävät toisiaan niin kerrontatyyleineen, teemoineen kuin tapahtumineen.
Aljan
minä-kerronta kuitenkin ylittää Marinan kolmannen persoonan siten,
että lukija samaistuu Aljaan ja sympatisoi tätä voimakkaammin kuin
Marinaa. Kertojavalinnat korostavat sitä, miten äidin raaka
suhtautuminen tyttäreensä, välinpitämätön suhde mieheensä, josta
hän tekee aisankannattajan lukemattomia kertoja, ja ankara
omistautuminen
runoudelleen tekevät Marinasta lukijalle vieraamman kuin Aljasta. Äidin
ja
tyttären suhde on kaikkea muuta kuin ongelmaton.
Palatakseni kolmanteen aikatasoon, Aljan lapsuuden
tajunnanvirtaan, en voi kuin ihailla sen sananmukaista virtaa. Jaksot on painettu
vailla välimerkkejä ja isoja alkukirjaimia, minkä lisäksi teksti ja sen aiheet
juoksevat vapaasti. Lapsen assosiatiivinen mieli yhdistyy runon sointiin, kun
Pelo ripottelee sekaan väläyksiä tunnetuista runoista – muistakin kuin päähenkilönsä
luomuksista.
Runollinen kieli määrittää kuitenkin myös koko teosta alusta
loppuun saakka: maisemat, mielikuvat, kokemukset, tuoksut ja tunteet maalataan
herkin piirroin ja voimakkain ilmauksin. Pelon ja arjen vuorottelu paistaa
kauniin kielen takaa: arjen kokemukset, sodan kauhut ja kielen vivahteet
välittyvät kaikki sivuilta lukijan tajuntaan. Jokapäiväinen elämämme ei ole missään nimessä helppo teos, mutta se
on vaikuttava ja vaatii ehdottomasti toisenkin lukukerran.
Kommentit
Lähetä kommentti