Andrzej Sapkowski: Järven neito
WSOY 2016
Suom. Tapani Kärkkäinen
647 sivua
Alkuteos: Pani Jezora (1999)
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Luin Järven neidon loppuun nimittäin jo
parisen kuukautta sitten, mutta jostain syystä teoksesta oli vaikea alkaa
kirjoittaa. Syy on varmasti kaksipiippuinen: Yhtäältä on yksinkertaisesti ollut
kiirettä. Toisaalta kyseessä on Noituri-saagan viimeinen osa, ja koska saagasta
on tullut kirjoitettua jo useamman kerran, on vaikea löytää uudenlaista sanottavaa
hyvin samanlaisten teosten äärellä.
Romaanin alussa on pätkä, jossa Ciri on ajautunut
kuningas Arthurin ja hänen pyöreän pöydän ritariensa maailmaan. Hän kertoo kohtaamalleen ritarille – joka erehtyy luulemaan
Ciriä myyttiseksi Järven neidoksi – tarinan seikkailuistaan. Lukija tosin
saattaa hetkellisesti eksyä tässä vaiheessa, sillä menneen ja nykyisyyden eroa
ei ole merkitty selkeästi.
Ciri on keijujen maassa, johon hän on edellisen osan
päätyttyä joutunut. Keijuilla on tytölle, Vanhemman Veren edustajalle, kohtalon
määräämä tehtävä osoitettuna: Cirin on määrä synnyttää keijujen kuninkaan lapsi,
joka on pelastava maailman. Ciri etsii epätoivoisesti pakotietä, mutta keijut
pitävät häntä tiukasti tarkkailussaan. Lopulta tehtävä kuitenkin onnistuu
yllättävän avun saapuessa paikalle. Vanhan tuttavan avulla Ciri matkaa
maailmasta ja ajasta toiseen etsien Geraltia ja Yenneferiä, joita hän ei ole
nähnyt aikoihin.
Geralt ja hänen satunnainen matkaseurueensa puolestaan
etsivät Ciriä, mutta he joutuvat pitämään majaa usean kuukauden ajan Toussaintissa.
Tämä pieni kreivikunta on tunnettu viineistään, vehreydestään sekä
ailahtelevasta ja iloluontoisesta hallitsijattarestaan. Geralt on kärsimätön ja
haluaisi jatkaa matkaa, mutta olosuhteiden pakosta Toussaintiin on pysähdyttävä
pidemmäksi aikaa, eikä Geraltillakaan lopulta ole vaikeuksia viihdyttää itseään
erään kauniin velhottaren sylin lämmössä. Myös Valvatti, tapojensa mukaisesti,
löytää viihdykettä – kenestä muustakaan kuin Toussaintin kreivittärestä itsestään,
minkä ansiosta seurue nauttii suurta suosiota. Yennefer on puolestaan Skellenin vankina.
Koko romaani kietoutuu sen ympärille, että päähahmot
Geralt, Yennefer ja Ciri yrittävät kiihkeästi löytää tietään toistensa luo. Sikäli
ei siis yllätä, että romaani kulminoituu siihen, kun kaikki löytävät toisensa
ja yrittävät selvitä sodan runtelemassa ja muukalaisvihamielisessä maassa –
toiset paremmin, toisen huonommin seurauksin. Selkeänä teemana teoksessa on
kohtalo, jota hoetaan useaan otteeseen liiankin osoittelevasti. Jokaisen tien
määrää heidän kohtalonsa, jonka he kaikki ennen pitkää täyttävät, halusivat tai
eivät.
Saagan loppupään teosten tavoin myöskään Järven neito ei keskity pelkästään
päähenkilöiden ympärille. Sudenosan teoksesta vie nimittäin sota, johon kaikki
saagan valtataistelut ovat johdattaneet. Tässä viimeisessä teoksessa näkökulma
vaihtelee eri hahmojen välillä vielä enemmän kuin edellisissä osissa.
Sotakuvaukset eri näkökulmista osoittavat todella sodan mielettömyyden: harvat
kentällä taistelevista sotilaista edes tietävät, minkä vuoksi sotivat. Nopeat
näkökulman vaihdokset tukevat täten rakenteellisella tasolla sodan hektisyyden
ja mielettömyyden teemaa: hahmojen tavoin myös lukijan on välillä vaikea
pysytellä perässä siitä, mitä tapahtuu. Yhtäältä tämä on hyvä taktiikka
yhdistää sodan teema ja teoksen rakenne toisiinsa, mutta toisaalta se lisää epäselvyyttä,
mikä on kuitenkin loppujen lopuksi epätoivottavaa.
Lisäksi Järven
neidossa on Kuningar Arthur -tarinan lisäksi toinenkin kehyskertomus, jossa
kaksi velhotarta selvittää Geraltin ja Cirin seikkailuja. He elävät ajassa
vuosikymmeniä tapahtumien jälkeen, mutta uniensa ja näkyjensä avulla he
tutkivat historiaa, ja siten heidänkin kauttaan luodataan tapahtumia. Osaltaan
he myös sotkeutuvat pienesti historian vaiheisiin. Heidän läsnäolonsa
romaanissa korostaa maailman jatkuvuutta ja historian kerroksellisuutta: kaikki
on vain hetkellistä, mutta sankariteot ja ihmiset jäävät elämään historiaan ja
tarinoihin.
Huolimatta siitä, että jokaisella uudella hahmolla on
tavallaan temaattinen ja symbolinen rooli teoksessa, hahmoja on kuitenkin
turhan paljon. Eri näkökulmat ja jatkuvasti esiteltävät uudet hahmot haittaavat
merkittävät romaanin seurattavuutta, ja lukijan on vaikea pysytellä perässä eri
hahmojen jatkuvasti vaihtuvien lojaliteettien ja valtataisteluiden viidakossa.
Romaanit olisikin kenties parempi lukea kaikki putkeen, jotta yksityiskohtia ei
pääse unohtumaan, minkä lisäksi suositut Witcher-tietokonepelit tukevat tarinan
seuraamista ja ymmärtämistä. Täten Noituri-saagassa
esiintyvä tapa tuoda jatkuvasti uusia hahmoja jo ennestään sekavaan
hahmoverkostoon sekoittaa pakkaa lopulta liikaa.
Romaanin lopussa kaikki löytävät kuitenkin paikkansa
tavalla tai toisella, ja lopulta palataan alun Kuningas Arthur -juonikuvioon. Järven neidossa ja Noiturissa yleensäkin on roimasti intertekstuaalisia viitteitä
myytteihin ja muihin teoksiin, ja monet näistä viitteistä ovat mahdollisesti
myös livahtaneet ohi silmieni. Saagan ensimmäiseen teokseen, novellikokoelma Kohtalon miekkaan nämä viitteet istuvat
mainiosti, mutta Järven neidossa ne
ovat hieman outoja, ja lopun kytkeytyminen Kuningas Arthuriin oli mielestäni
hieman häiritsevä ja erikoinen veto.
Järven neito ei siis ollut suosikkini koko sarjassa,
mutta koska se oli saagan viimeinen osa, jättää se kuitenkin jälkeensä haikean
tunnun. Kaiken kaikkiaan koko tarina on lukemisen arvoinen, ja sen edustama
fantasiamaailma uudenlainen kaikessa karuudessaan. Onneksi en ole vielä
pelannut kaikki sarjasta tehtyjä tietokonepelejä, joten taru ei osaltani lopu
vielä tähän.
Kirjahaasteessa sijoitan Järven neidon kohtaan 6. Kirjassa on monta kertojaa sekä kohtaan 31. Fantasiakirja.
Hyvää vappua lukijoillemme!
Hyvää vappua lukijoillemme!
Kommentit
Lähetä kommentti