Catheryne M. Valente: Tyttö joka purjehti Satumaan ympäri itse rakentamallaan laivalla
Gummerus 2013
339 sivua
Suom. Sarianna Silvonen
Alkuteos: The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making (2011)
Catheryne M. Valenten lasten fantasiakirja Tyttö joka purjehti Satumaan ympäri itse
rakentamallaan laivalla kiehtoi minua alun alkaen veikeän kantensa ja
sitäkin veikeämmän nimensä ansiosta. Kuten nimestäkin voi päätellä, kyseessä on
teos, joka totta tosiaan eroaa massasta. Se on ensimmäinen osa viisiosaisessa fantasiasarjassa.
Romaanissa 12-vuotias syyskuu tempaistaan Satumaahan,
jota hallitsee ilkeä Markiisitar. Markiisitar on anastanut vallan rakastetulta
kuningatar Malvalta. Alkumatkassa Syyskuun tukena ja matkakumppanina kulkee
Vihreä tuuli, mutta Satumaahan päästyään Syyskuu törmää toinen toistaan
erilaisempiin hahmoihin. Hän sitoo ystävyyksiä puolin jos toisinkin, mutta
tärkeimmäksi sidokseksi muodostuu ystävyys kirliskoon (lohikäärmeen kaltainen
olento) nimeltä A–L. Kirlisk on saanut nimensä isänsä mukaan: hänen isänsä on
kirjasto, ja lapsuudessaan A–L ehti lukea vain teokset kirjaimesta A kirjaimeen
L. Paljoa kirliskon taakse ei jää myöskään ystävyys Lauantaihin – marideihin
kuuluvaan poikaan, jonka Syyskuu pelastaa Markiisittaren kynsistä.
Syyskuu lähtee ystävineen suorittamaan tehtävää
Markiisittarelle täyttääkseen palveluksen, jonka teki aiemmin kohtaamalleen
noidalle. Ystävykset lähtevät matkaan, mutta tehtävä ei ole vailla vaikeuksia,
eikä Markiisitar todellakaan aio päästää Syyskuuta helpolla. Seikkailun
päätteeksi selviää opulta selviää, etteivät Satumaankaan asiat ole
mustavalkoisia, vaan pahuuteenkin on syynsä. Opetus, joka ei varsinaisesti
loista uutuudellaan lasten- ja nuortenkirjallisuudessa.
Teemoina romaanissa ovat ystävyys ja hullunkurisuus,
sillä Syyskuu on ennen kaikkea pistämään kaiken likoon ystäviensä tähden. Itse
maailma sen sijaan etsii hullunkuurisuudessa vertaistaan, vaikka jossain määrin
mielikuvituksellisuus kompastuu omiin jalkoihinsa. Lukiessa tulee tunne, että
mielikuvitukselliset elementit ja piirteet ovat vain päälleliimattuja
Satumaahan – ne eivät vaikuta aidoilta kaikessa yltäkylläisyydessään.
Toisaalta: tämä tunne saattaa olla vain aikuislukijan ongelma. Lapsilukijasta
mielikuvituksen tykitys saattaa olla hassunhauskaa ja ilahduttavan hupsua.
Romaanissa nousee esiin myös varhaisnuoruuden
murrosvaihe. Syyskuu kaipaa samanaikaisesta sekä Satumaahan että kotiin: hän
tasapainoilee mielessään näiden kahden paikan välillä. Tällainen asetelma
heijastelee lasten ja nuorten elämänvaihetta, jossa kaivataan itsenäisyyttä
vaikka ollaankin henkisesti ja taloudellisesti vielä vanhemmissa kiinni.
Tyttö joka
purjehti Satumaan ympäri itse rakentamallaan laivalla vilisee intertekstuaalisia
viittauksia: romaanissa viitataan nimittäin usein muuhun lastenkirjallisuuteen.
Liisa Ihmemaassa –henki huokuu tarinasta ja sen sekopäisestä maailmasta, jossa
yksi kaupunki on tehty leivoksista siinä missä toisen talot on rakennettu
kankaista. Satumaata hallitseva mielivaltainen Markiisitar rinnastuu hänkin
Ihmemaan Herttakuningattareen. Lauantai-hahmo muodostaa sen sijaan päivänselvän
yhteyden Robinson Crusoen
Perjantaihin.
Teoksen kertoja on vahva ja rakenne mukailee modernilla
tavalla vanhoja seikkailuromaaneja, joissa luvun alussa tiivistetään lyhyesti, mitä
tulevassa luvussa tapahtuu. Kertoja on selvästi ekstradiegeettinen eli tarinan
ulko- ja yläpuolella eikä osallistu tapahtumiin vaan ottaa hahmoihin etäisyyttä.
Sen sijaan kertoja asettautuu samalle tasolle lukijan kanssa, johon hän viittaa
usein suoraan, miltei kaverillisesti.
Valenten teos on omalla tapaansa miellyttävä kirja, mutta
siitä huolimatta minulla oli vaikeuksia saada siitä otetta. Hullunkurinen
maailma on eittämättä hauska ja mielikuvituksellinen, mutta kertoja teki
tarinasta liian etäisen omaan makuuni. Lisäksi juoni ei koukuttanut, minkä
vuoksi, minulla menikin teoksen lukemiseen suhteellisen pitkä aika.
Romaanin veikeä kansi asettaa sen Lukuhaasteessa kohtaan 16. Ulkomaisen kirjallisuuspalkinnon voitanut kirjan, sillä se voitti Andre Norton -palkinnon vuonna 2009.
Kommentit
Lähetä kommentti