Erin Morgenstern: Yösirkus
Basam Books 2012
Suom. Hanna Toivonen
400 sivua
Alkuteos: The Night Circus. 2011.
Erin Morgensternin
Yösirkus
löytyi vuosi takaperin kirpputorin pöydältä, josta nappasin sen, sillä olin
silmäillyt mielenkiintoista kantta ja nimeä jo jonkin aikaa. Vasta tänä keväänä
sain kuitenkin avattua teoksen ensimmäisen sivun odottaen romaanilta paljon.
Jouduin kuitenkin pettymään odotuksissani, mikä ei
niinkään johtunut siitä, että kirja olisi ollut erityisen huono, kuin siitä,
että teoksen kutkuttava nimi oli ehtinyt luoda mielikuvia ja tunnelmia jo ennen
kuin olin ehtinyt ensimmäisellekään sivulle. En menisi niin pitkälle, että
sanoisin jokaisen lukijan ajattelevan samoin, sillä teoksella on varmasti
ihailijansa, ja kun lopulta itsekin pistin pettymykseni syrjään ja totuin
teoksen omalaatuiseen kerrontaan, pystyin uppoutumaan ja nauttimaan öisen
sirkuksen mysteereistä.
Tarina alkaa, kun Prospero Lumoojana tunnettu taikuri – joka vastoin
katsojiensa oletuksia todella hallitsee magian salat – saa odottamattoman
vieraan: hänen luokseen tuodaan hänen tyttärensä, jonka äiti on hiljattain
kuollut. Kun kärttyisä Prospero huomaa, että tytöllä on todellinen taikuuden
lahja, saa hän itsekkään idean: hän ottaa yhteyden vanhaan tuttavaansa
lyödäkseen viimeisen kerran vetoa siitä, kumman oppilas lyö toisen
kokelaan taikavoimien mittelössä.
Areenaksi parivaljakko valitsee Yösirkuksen, jonka pystyttämiseen
värvätään liuta värikkäitä ihmisiä eri elämänaloilta. Kun Prosperon tytär Celia
on lopulta valmis nuori taikuri, hankkiutuu hän mukaan sirkukseen, joka kulkee
maailmankolkasta toiseen hämmästyttävällä vauhdilla ja avaa iltaisin portit mustalla
ja valkoisella sävytettyyn maailmaansa. Celian aavistamatta sirkuksen omistajan
apulainen Marco on hänen vastustajansa, joka tarkkailee valloittavaa taikuria
silmä kovana.
Vuosien ajan Marcon salaisuus pysyy piilossa, mutta kun Celia lopulta
aavistaa totuuden, huomaa kaksikko välillään väreilevän romanttisen jännitteen,
jota ei riko etäisyys eikä tieto siitä, ettei kisa heidän välillään voi loppua
ennen kuin toinen heistä on mennyttä. Lopulta koko sirkus esiintyjineen on
vaarassa tuhoutua ja jättää uskolliset vierailijansa pakahduttavan surun
valtaan.
Kaiken tämän lomassa tapahtuu paljon, sillä teos rakentuu eri
aikatasoihin ja kerrontatyyppeihin. Eri aikatasot ja kuvakulmat
puolestaan tuovat teokseen monipuolisuutta – valitettavasti sekavuuteenkin
saakka. Monet hahmot näkökulmineen sekä näiden näkökulmien siirtyminen
ajasta toiseen johtaa siihen, että tarina juoksee epäjohdonmukaisesti
eteenpäin.
Moniäänisyys johtaa lopulta siihen, ettei lukija ehdi luoda hahmoihin läheistä sidettä. Olennaista kuitenkin on, että jokaisen hahmon
kohtalo kietoutuu sirkukseen ja jokaisen ajatukset pyörivät nimenomaan
sirkuksessa ja sen selittämättömän kiehtovassa tunnelmassa. Näin ollen voikin
todeta, että itse sirkus on teoksen ainoa todellinen päähenkilö, johon lukija
muodostaa syvemmän suhteen kuin yhteenkään henkilöhahmoista.
Kun sirkus ajatellaan teoksen keskiössä henkiväksi hahmoksi, on myös muiden
hahmojen yksiulotteisuus helpommin siedettävissä. Lisäksi monet kuvakulmat
taikovat (sananmukaisesti) sirkuksesta esille eri puolia. Se on arvoituksellinen,
jännittävä, maaginen ja pelottavakin, kaukainen mutta silti kovin läheinen. Se
edustaa unelmia, jotka kerrostuvat ihmismielen eri tasoihin. Näin ollen myös
tekstin kerrostuvat tasot heijastelevat unelmien tematiikkaa, jonka näyttämönä
sirkus toimii, ja kerronnan preesens tiivistää tätä jännitettä.
Huolimatta
kerronnan ainutlaatuisuudesta ja kerroksellisuudesta, ja kenties juuri niiden
takia, teos jää loppujen lopuksi melko pinnalliseksi. Mahdollisesti
Yösirkus olisi jättänyt syvemmän jäljen,
mikäli olisin lukenut sen nopeammin kuin mitä arjen kiireiltäni ehdin.
Verkkainen lukutahti ei ole suositeltava, sillä siten teoksesta jää käteen sen
epäjohdonmukaisuus, ja monet yksityiskohdat, tunnelma sekä tekstin pinnan alla
sykkivä maagisuus vilahtavat helposti ohi.
Riemastuttavaa vappua kaikille!
Kommentit
Lähetä kommentti