Johanna Sinisalo: Ennen päivänlaskua ei voi
Tammi 2000
268 sivua
Johanna Sinisalon Ennen
päivänlaskua ei voi jatkaa Finlandia-voittajien sarjaa, jonka aloitin kirjoittamalla Riikka Pelon vaikuttavasta teoksesta Jokapäiväinen elämämme. Romaani kuvaa eräänlaista todellisuutta, mutta teoksessa vilisee fantastisia elementtejä, kuten peikkoja,
jotka nekin ovat osa Sinisalon maailmaa. Realistiset ja fantastiset piirteet
kietoutuvat kiehtovin tavoin toisiinsa, ja taitavasti sommiteltu teos on mainio
esimerkki paljon puhuttaneesta uuskummasta.
Romaanin päähenkilön Mikaelin tarina alkaa, kun
kultakutrinen, enkeliä muistuttava Mikael löytää talonsa pihapiiristä pienen
tumman hahmon, jonka silmät hehkuvat punaisina ja olemuksen kruunaa siimahäntä
tupsuineen. Mikael vie otuksen kotiinsa ja päättelee pakonomaisesti lähteitä
selattuaan, että kyseessä on toden totta peikonpoikanen.
Jouduttuaan emostaan ja kotimetsästään erilleen peikko –
jonka Mikael nimeää kuvaavasti Pessiksi – voi silminnähden huonosti. Sen karva
on harvaa ja huonokuntoista, eikä sille maistu ruoka. Pessi kuitenkin lumoaa
Mikaelin täysin: miehen koko elämä pyörii uuden villilemmikin ympärillä, kun
hän selaa teoksia sivu toisensa perään selvittääkseen peikon ruokavalion.
Mikael hyväksikäyttää tajuamattaan miehiä, jotka tekevät kaikkensa päästäkseen
Enkelinä tunnetun kultakutrin suosioon, ja saa entiset vastahakoiset ihastuksensa
turhautumaan huomionkaipuussaan. Peikkoa ei kuitenkaan ole mahdollista
piilotella kauaa, sillä villieläimen elättäminen kerrostalohuoneistossa on
kauaskantoisena suunnitelmana tuhoon tuomittu: katastrofi ei ole vältettävissä.
Ainoa, joka aluksi tietää Mikaelin oven taakse kätkeytyvän
salaisuuden, on Palomita – naapurin rujon miehen ulkomailta tilaama vaimo, joka
kärsii karun miehen käsittelyssä. Palomita auttaa Mikaelia saadessaan Pessin
lopulta ruokailemaan, mutta avuttoman naisen hehkuvaposkinen ihastus ja kurjat
kotiolot menevät nekin Mikaelilta ohi. Palomitan hahmo korostaa teoksen
vanki-teemaa: sekä Palomita että Pessi ovat kerrostalonhuoneistojen vankeja. Herääkin
kysymys, onko Mikael yhtään naapurin julmaa ukkoa hellämielisempi lukitessaan
Pessin asuntoonsa, vaikka hänen toimensa ovatkin palavan rakkauden innoittamia.
Romaanin selkeä pohjateos on Yrjö Kokon Pessi ja Illusia, joka on tarina pikkupeikko Pessistä ja siipensä
menettävästä vaaleakuontaloisesta keijusta Illusiasta. Yhteydet Sinisalon
Pessi-peikkoon ja enkelimäiseen Mikaeliin ovat päivänselvät, vaikka
Finlandia-voittajassa päinvastoin Pessi onkin se, joka kadottaa kotinsa ja tuo
valoa Mikaelin elämään.
Ennen päivänlaskua ei
voi on rakenteeltaan varsin kiinnostava. Teos on tulvillaan
lähdemateriaalia sekä fiktiivisistä että todellisista teoksista, jotka luovat
peikoista kuvaa niin tarunhohtoisina kuin todellisinakin olentoina. Nämä
lähteet rytmittävät kerrontaa omina, juonen sekaan ripoteltuina lukuinaan,
jotka ilmavoittavat tekstiä. Näiden lainauksien lisäksi teoksessa vuorottelee
monta eri näkökulmaa, ja fiktiivinen, realistinen ja tosipohjainen kuvaus
kietoutuvat jännittävästi toisiinsa.
Lisäksi teoksessa on voimakas seksuaalinen pohjavire. Seksuaalisuus ei kuitenkaan ole teoksen teema
itsessään, vaan se korostaa luonnon kahtalaista merkitystä: yhtäältä luonto
tarkoittaa ulkomaailman ympäristöä ja toisaalta se merkitsee elävien olentojen
sisäistä viettimaailmaa. Pessi on villi luontokappale, jota Mikael yrittää
elättää kaupunkiasunnossa yrittäen epätoivoisesti vangita palan luontoa.
Vangitsemisen seurauksena Mikaelin omat vietit ja seksuaalisuus riistäytyvät
käsistä. Metsä ja ihmisluonto rinnastuvat, sillä molempien kätköissä pilkottaa
sekä valoisia sopukoita että pimeitä nurkkia.
Tekstienvälisyys on se voimavara, jolla Sinisalo pelaa onnistuneesti:
lainaukset eivät vähennä teoksen omalakisuutta vaan painottavat sitä. Teoksen moniäänisyys
tuo siihen kaikuja, jotka jäisivät kuulumatta, mikäli teos keskittyisi pelkkään
Mikaelin tarinaan. Taruista ja muusta kirjallisuudesta kumpuavat tekstikatkelmat, tieteelliset tekstilainat ja
Sinisalon oma vahva kerronta yhdistävät Pohjolan myyttisen luonnon ja
kaupungistuneen Suomen, ja metsän raikkaan havuinen tuoksu ulottuu lukijan
kotisohvallekin.
Kommentit
Lähetä kommentti