Ernest Cline: Ready Player One
Gummerus 2012
510 sivua
Suom. J. Pekka Mäkelä
Tarinallista kirjan ja ruusun päivää kaikille!
Kylläpä tämänkin arvostelun saaminen tänne vei aikansa,
mutta tässä sitä ollaan. Kuten jotkut ehkä muistavatkin, mainitsin Ernest
Clinen Ready Player Onen joulukalenterin ensimmäisessä luukussa, jossa kerroin kirjaa suositellun minulle. Ja syystä, voin
sanoa nyt, kun olen sen saanut luettua.
Ready Player One sijoittuu
tulevaisuuteen 2040-luvulle, mutta suurin osa sen viittauskohteista liittyy
1980-luvun populaarikulttuuriin, scifiin, fantasiaan, videopeleihin ja muuhun
nörttipuuhailuun enimmäkseen kasarihengessä. Romaanin tärkein miljöö on
kuitenkin OASIS-nimisessä virtuaalimaailmassa, jossa voi tehdä miltei kaiken,
mitä elämässä tarvitsee (paisi ruokailla ja toteuttaa muita fyysisiä tarpeita)
ja johon suurin osa ihmiskunnasta onkin siirtynyt shoppailemaan, käymään
koulua, hengailemaan ystävien kanssa ja tietenkin seikkailemaan
virtuaalihahmollaan monien eri maailmojen ja planeettojen valtaamassa
todellisuudessa.
Virtuaalitodellisuus muuttuu entistäkin todellisemmaksi, kun
maailman luoja – omalaatuinen erakko Halliday – kuolee ja jättää jälkeensä
salaperäisen viestin, joka laukaisee (virtuaali)maailmanlaajuisen jahdin: hän
on piilottanut jonnekin äärettömään suureen OASISiin Hallidayn pääsiäismunaksi
kutsutun palkinnon, joka oikeuttaa löytäjänsä saamaan sekä Hallidayn omaisuuden
että hänen jälkeensä jättämän OASISin omistukseensa.
Jahdissa ei voi kuitenkaan onnistua kuka tahansa vaan vain
parhaimmat, jotka tuntevat Hallidayn elämän ja suosikkipelit, -kirjat,
-elokuvat ja muut kulttuurituotteet kuin omat taskunsa. Yksi näistä
omistautuneista yksilöistä on Wade – köyhistä oloista oleva teinipoika, joka
asuu ilkeän tätinsä tykönä ja jolle Hallidayn pääsiäismuna on ainut
mahdollisuus nousta maailman epäoikeudenmukaisuuden syövereistä.
Wade mullistaa virtuaalitodellisuuden, jahdin ja koko
median, kun hän viiden vuoden jälkeen ensimmäisenä selvittää ensimmäisen
vihjeen, jonka Halliday jätti palkinnon piilopaikasta. Jahti kuumenee huimaksi
takaa-ajoksi, ja kilpakumppaneinaan Wadella on niin ystäviä – kylmäpäinen Aech,
salaperäinen ja iki-ihana Art3mis sekä monet muut munastajiksi kutsutut toverit
– kuin vihollisiakin, joista julmin ja julkein on häikäilemätön megayritys IOI.
Jokainen pääsiäismunaa hamuava seikkailija karsastaa IOI:ta ja sen aietta
kaapata OASIS haltuunsa, periä sen käytöstä taivaita hipovia summia ja muuttaa
koko virtuaalimaailma varsinaiseksi irvikuvaksi entisestä vapauden
ilmapiiristään.
Ready Player One
on valloittavan mukaansatempaava teos. Alkupuolella se muistuttaa
juonikaavaltaan hieman Harry Potteria
– köyhä vanhempansa menettänyt poika, joka asustaa häntä kaltoin kohtelevan
tädin luona – mutta melko pian Clinen teos kuitenkin irtautuu tästä
samanlaisuudesta ja kulkee omien ansioidensa varassa. Sikälikään Harry Potterin kaltainen asetelma ei ole
yllättävä, sillä samanlaista altavastaajan asetelmaa on hyödynnetty (lasten-ja
nuorten)kirjallisuudessa kautta aikojen.
Ylimaallisten hirviöiden sijaan Wadella on vastassaan
häikäilemätön suuryritys. Tämän asetelman yhteys nykyaikaan on silmiinpistävä,
kun jo nykyään hyperkorporaatiot leviävät halki maailmankartan. Ala kuin ala
keskittyy muutamien merkittävien jättien alle. Tätä yhdenmukaistumista,
mainosvilinää ja maailman rahaksi muuttamista vastaan Clinen romaani käy
osoittaen kärjistetyksi sen epätasa-arvon, johon tällainen maailmanmeno johtaa.
Epätasa-arvo onkin eräs Ready
Player Onen teemoista. Tulevaisuudessa tuloerot eivät suinkaan kapene vaan
sen sijaan ero sosiaaliluokkien välillä on huomattava. Myös ympäristökysymykset
nousevat esille, sillä muuan muassa Wade möyrii maailmantuskassaan
huomatessaan, miten ajattelemattomasti ihmiskunta on tuhonnut luonnon ja ajanut
samalla itsensä suohon.
Ainoa pakokeino on OASIS – maailma, jossa kuka vain voi
nauttia kauniimmasta todellisuudesta kuin se, joka haisee tosimaailman
roskaisilla kaduilla ja näkyy saasteiden likaamien ikkunoiden läpi. Täysin
kritiikittä Cline ei kuitenkaan suhtaudu tähän kehitykseen, joka sekin on
nähtävissä on nykymaailmassa. Ei ole toivottavaa, että ihmiset välttelevät
todellisia ongelmiaan – ilmastonmuutosta, epätasa-arvoa, rikollisuutta,
väkivaltaa – uppoutumalla maailmaan, joka ei loppujen lopuksi ole todellinen ja
jossa luodut ihmissuhteet eivät nekään ole aina luotettavia. Tässä mielessä Ready Player One toi mieleeni
viimeisimmän Finlandia-voittajan, Jussi Valtosen He eivät tiedä mitä tekevät. Teknologia valtaa ihmisten elämän
kauttaaltaan, mistä on havaittavissa merkkejä jo nyt.
Nämä ja monet muut pienemmät teemat on kääritty melkoiseen
pakkaukseen nörttikulttuuria. Vaikka itse olenkin kiinnostunut scifistä,
fantasiasta, peleistä sekä monista aiheisiin liittyvistä kirjoista, elokuvista
ja tv-sarjoista, myönnän että suuri osa romaanin viittauksista meni minulta
ohi. Siinä piilevätkin sekä teoksen heikkous että sen vahvuus: yhtäältä
tuntemattomat nörttiviittaukset ajavat monia lukijoita pois, mutta toisaalta
viittaukset avataan selkeästi mutta sopivasti selittelemättä siten, että
perehtymätönkin lukija pysyy perässä. Lisäksi lukujen ja sivunumeroiden fontit
oli painettu ihastuttavan retrolla tietokonefontilla.
Kaikista ansioistaan huolimatta teoksessa oli myös pieniä
häiritseviä seikkoja. Esimerkiksi, jos teosta vertaa Valtosen romaaniin,
virtuaalimaailman tekniikka vaikuttaa naurettavan kömpelöltä käyttää. En
kuitenkaan ole it-asiantuntija enkä neurotieteilijä, joten jätän suuremmat
ihmettelyt aiheesta niille, jotka siitä jotain tietävätkin. Lisäksi silmiin
pisti se, että vaikka teos sijoittuu 30 vuoden päähän, eivät ennakkoluuloiset
asenteet naisia, seksuaalivähemmistöjä tai tummaihoisia kohtaan ole hälvenneet.
Toisaalta, jos maailma on niin huonossa jamassa kuin Clinen kirjassa, ei
tällaisiin ”pieniin” epäkohtiin kenties jakseta kiinnittää huomiota.
Kaiken kaikkiaan Ready
Player One ilahdutti minua jokaisen sivun myötä yhä enemmän, ja suosittelen
romaania niillekin, jotka eivät nörtteilystä ole kiinnostuneita. Sitä paitsi,
voisi luulla, että nörttikulttuurilla olisi vientiä juuri nyt, kun komediasarja
The Big Bang Theory (suom. Rillit huurussa) on noussut
suursuosioon.
Liitän Ready Player
Onen vuoden 2015 kirjahaasteessa kohtaan ”tulevaisuuteen sijoittuva kirja”.
Tämä oli kyllä ihan mahtava kirja, kiva kun tykkäsit! :)
VastaaPoistaEhdottomasti! Harmillista, että tämä kirja on kuitenkin tainnut jäädä melko pienen piirin luettavaksi eikä ole noussut sen suuremman keskustelun kohteeksi.
VastaaPoista