Jonas Jonasson: Satavuotias joka karkasi ikkunasta ja katosi
WSOY 2010
446 sivua
suom. Raija Rintamäki
Alkuteos: Hundraåringen som klevut genom fönstret och försvann. 2009
Viime vuoden puolella yhdessä blogiimme tulleista
kommenteista eräs lukijamme ja tuttavani pyysi mielipidettäni Jonas Jonassonin
romaanista Satavuotias joka karkasi
ikkunasta ja katosi. Nyt viimein sain tartuttua haasteeseen ja saatettua
sen loppuun.
Jonassonin romaani on varsin mojovalla huumorin ripauksella
maustettu kertomus Allanista, joka täytettyään pyöreät 100 vuotta päättää
pyyhkiä vanhainkodin pölyt vaatteistaan ja antaa tien viedä kohti tuntematonta.
Jännittävää matkaa vauhdittaa matkalaukku, jonka Allan nappaa nuorelta
huligaanilta ja joka paljastaa sisästään reilun kasan kahisevaa. Pahamaineisen
rikollisjengin jäsen ei kuitenkaan aio luopua laukustaan aivan helpolla, ja
niinpä alkaa vauhdikas ja toinen toistaan kummallisempien sattumusten täyteinen
takaa-ajo.
Seikkailunsa aikana Allan kohtaa vihollisten lisäksi myös
uusia ystäviä, jotka hyppäävät mukaan Allanin hurjapäiseen seuraan.
Kumppanukset selvittävät tiensä läpi jos jonkinmoisten kommellusten ja
aiheuttavat Allania etsiville poliisivoimille harmaita hiuksia.
Satavuotiaan Allanin seikkailun rinnalla kulkee tarina
ajassa, jolloin Allan oli nuori. Vuodet kuljettavat Allanin läpi toisen
maailmansodan, kylmän sodan sekä muiden lähihistorian tapahtumien ja
heittelevät häntä maailman mahtimiesten hovien välillä. Nämä menneisyyteen
sijoittuvat luvut rytmittävät vuoden 2005 seikkailua ja valottavat Allanin
motiiveja ja taustaa mukavalla tavalla.
Satavuotias joka
karkasi ikkunasta ja katosi jatkaa erityisesti 1500-luvulla kukoistukseen
nousseen veijariromaanin perinnettä. Veijariromaaneissa tarina pyörii usein
nimenomaan seikkailun tai matkan, sitä rytmittävien tarinoiden, mukaan
heittäytyvien matkakumppanien ja kaiken kattavan huumorin ympärillä.
Perinteistä myös on, että päähenkilö on tavalla tai toisella hupaisa veikko,
jonka toverit nekin hauskuuttavat kukin tyylillään.
Huumori Jonassonin romaanissa – kuten veijariromaaneissa
yleensäkin – on enimmäkseen melko groteskia ja alatyylistä. Tällaisen huumorin
keinoin kuitenkin pyritään pureutumaan yhteiskunnallisiin epäkohtiin: huumorin
avulla ne ikään kuin muka hyväksytään mutta samaan aikaan huumori onnistuukin kärjistysten
kautta osoittamaan, miten hölmöä on, että kyseiset epäkohdat tosiaan ovat yhteiskunnassa
hyväksyttyjä. Tällaisin tavoin Satavuotias
joka karkasi ikkunasta ja katosi käy käsiksi niin korruptioon,
diktatuuriin, rasismiin, uskontoon, naisten asemaan kuin ihmisten
itsekkyyteenkin. Melkoisesti aiheita yhteen romaaniin, mutta Jonasson onnistuu
tehtävässään.
Kiinnostavaa teoksessa on, että vaikka Allanin kumppanien
repliikit kuvataan suoraan, Allanin toteamukset ja aatokset kuvataan
enimmäkseen epäsuorina lainauksina. Päähenkilölle ei näin ollen anneta
konkreettista ääntä mutta hänen aatoksensa ja humoristisen huoleton
elämänmenonsa tulevat kertojan välittämän sitäkin kirkkaammin esille. Tällainen
menetelmä korostaa Allanin roolia yhteiskunnan ja sen epäkohtien tarkkailijana:
Allanin ajatusten kautta luodataan ympäröivää maailmaa, eivätkä siinä turhat
puheet ole aina tarpeen.
Huolimatta näistä ansioista teos ei kuitenkaan loppujen
lopuksi vakuuttanut minua. Henkilökohtaisesti en pidä tämän tyyppisestä
huumorista kirjallisuudessa, mutta myönnän, että kyseessä on enemmänkin
makuasia: itse nautin huumorista, joka ilmaistaan epäsuoremmin. Satavuotiaan
sankarin hahmo on toki hauska ja jossain mielessä uudenlainenkin, mutta
loppujen lopuksi Satavuotias joka karkasi
ikkunasta ja katosi ei tuo veijariromaaneihin juurikaan uutta – vaikka
Jonassonin teos onkin tästä romaanityypistä ensimmäinen nykyaikainen versio,
johon itse olen törmännyt (mikä ei suinkaan tarkoita, että se olisi ainoa).
Osallistun teoksella vuoden 2015 kirjahaasteeseen, jossa se
napsahtaa kohtaan ”kirja, joka kertoo henkilöstä, joka on eri sukupuolta kuin
sinä”.
Kommentit
Lähetä kommentti