Tämä oli suorastaan tajunnanräjäyttävä. Tai ainakin se
oli ensimmäinen ajatukseni runsas kuukausi sitten, kun sain Yuval Noah Hararin Sapiensin
luettua. Nyt ajan kuluttua suhtaudun kirjaan vähän objektiivisemmin, mutta
kyllä tuo ensimmäinen lause pitää yhä kutinsa. Suhtauduin nimittäin Hararin
suosioon ensin siten skeptisesti, että ajattelin hänen teostensa olevan hyviä
mutta hypen olevan liioiteltua – mutta nyt luettuani Sapiensin voi
todeta ainakin sen olevan kirja, jonka jokaisen tulisi lukea. Harari esittelee
nimittäin niin monia kiinnostavia ajatuksia, teorioita ja huomioita, että
niissä ei meinaa pysyä edes perässä.
Kirjassaan Harari kuvaa ihmiskunnan historiaa neljän eri vallankumouksen
kautta: kognitiivisen, maataloudellisen, teollisen ja tieteellisen.
Kognitiivinen vallankumous mahdollisti lajimme nousun, maatalouden vallankumous
valjasti ihmiset tuottavaan työhön ja päivärytmiin, teollinen vallankumous toi
koneet helpottamaan elämäämme ja tieteellinen vallankumous muuttaa maailmaamme
yhä enenevässä määrin, kun ihminen etsii keinoja pidentää ikäänsä, helpottaa
elämäänsä entisestään sekä korjata niitä tuhoja, joita lajimme on jättänyt
maailmaan. Ja nämä tuhothan ovat mittavat. Näiden vallankumousten kautta
käsitellään siis, miten ihminen on muokannut maailman omakseen ja miten
nykypäivään on päädytty.
Harari nostaa esiin uskonnot, ideologiat, kapitalismin, imperiumit ja valtiot.
Näitä kaikkia ja niiden kehitystä käsitellään, ja niitä yhdistää asia, joka on
myös kognitiivisen vallankumouksen ytimessä. Kaikki lähtee sapiensin (eli
nykyisin tuntemamme ihmislajin) kyvystä luoda yhteisiä mielikuvia – asioita,
jotka eivät ole konkreettisesti tässä maailmassa, kuten uskonto tai
ihmisoikeudet, vaan vaativat abstraktia ajattelua. Siten näissä kaikissa on
jotain yhteistä ja ne muistuttavat toisiaan käytäntöineen ja aatteineen. Ne
ovat myös samanaikaisesti toimineet kehitystä eteenpäin vievänä voimana mutta
myös ajoittain sitä jarruttaneena hidasteena.
Tässä kirjassa on niin paljon asiaa, etten mitenkään voi lähteä mitenkään
kuvaamaan tai kertaamaan kaikkea enkä siis yritä. Tämä ajatuksia kutkutteleva
teos täytyy yksinkertaisesti kokea itse. Ihmiskunnan koko historian pikakelaus
alusta tähän päivään saakka valottaa myös nykyhetkeämme. Kyllähän tämän kaiken
on tiennyt jo aiemminkin, mutta Harari pistää sen hienosti yksiin kansiin ja
pakettiin.
Perspektiiviä maailmanmenoon
Sapiens antaa myös objektiivista perspektiiviä maailmaan ja ihmiskunnan menoon: ei ole sellaista asiaa kuin "perinteinen kulttuuri", sillä kaikki kulttuurit ja ihmiskunta ovat jatkuvassa liikkeessä. Tämä on myös lohdullinen ajatus hetkinä, jolloin tuskastuu maailmanmenosta.
Vaikka uskomme elävämme eri kansakunnissa, tosiasiassa
kulttuurit ja kansat ovat jatkuvasti globalisaation myötä tulleet lähemmäksi ja
alkaneet muistuttaa toinen toistaan. Miettikääpä metsästäjä-keräilijöitä – he
eivät tienneet toisten mantereiden asukeista, heidän tavoistaan, rituaaleistaan
ja ruokatottumuksistaan siinä, missä nyt ei tarvitse kuin kävellä lähikauppaan hakemaan
pakasteaterioita, jotka yrittävät jäljitellä kaukomaiden makuja, tai katsoa
dokumentista, millaista upeaa luontoa maailman eri kolkissa piilee.
Myös luonnollisuuden käsite on kirjassa kiinnostava. Kuten Harari mainitsee, ei
ole sellaista asiaa kuin "epäluonnollinen", sillä kaikki mitä on, ei
olisi olemassa, jos se olisi epäluonnollista. Siispä kaikki, mitä on, on
luonnollista. On vain ihmisten omista ennakkoluuloista ja uskoista – noista jo
aiemmin mainituista yhteisistä abstrakteista kuvitelmista – kiinni, miten
mikäkin koetaan. Käänteisesti tämä pätee kaikkeen hyväänkin: myös niihin
arvoihin, joita pidämme nykyään itsestään selvyyksinä. Kaikki, mitä on, on
luonnollista, mutta samanaikaisesti kaikki, mikä on vain ihmisen oman mielen
tuotetta, ei ole totuus vaan yhteisesti sovittu säännöstö.
Pidän Hararin kirjoitustyylistä paljon, sillä hän pysyy objektiivisena ja
havainnollistaa asioita ajatuksia herättävällä tavalla – mukana on ajoittain
humoristisiakin kuvauksia ja vertauksia. Sapiens on todellista ajatusten
ruokaa: pureskeltavaa riittää niin valtavasti, että olen tähän mennessä
unohtanut varmasti vähintään puolet asioista. Koska arvasin näin käyvän, ostin
kirjan printtiversiona kesken äänikirjan kuuntelun, sillä aavistin haluavani
omistaa tämän kirjan ja mahdollisesti palata siihen myöhemmin.
Olisi voinut luulla, että tämä on liian raskas kirja äänikirjaksi, mutta tämä taipuu siihenkin formaattiin oikein hyvin ja toimii suorastaan loistavasti. Lukijana on Tuomo Holopainen, joka on tuttu myös monista dokumenteista ja siksi nappivalinta juuri tähän kirjaan. On kuin kuuntelisi dokumenttia kuulokkeista.
Pidin tosiaan kirjasta niin paljon, että puolimatkassa ostin sen omaksi ja jatkoin fyysisen kirjan lukemista äänikirjan rinnalla voidakseni nauttia tästä aina, kun mahdollista. Päädyin printtiin, koska olen päättänyt, että jos pidän kirjasta todella paljon, haluan tukea sitä todella enkä vain äänikirjaa kuuntelemalla striimipalvelun kautta, koska siitä päätyy kirjailijoiden ja kustantamoiden pussiin lopulta vain roposia.
Lukuhaasteessa sijoitan Sapiensin kohtaan 8. Kirja, jossa maailma on muutoksessa. Lisäksi se sopisi kohtiin 2. Kirjan on kirjoittanut opettaja ja 36. Kirjassa liikutaan ajassa.
Yuval Noah Harari: Sapiens – Ihmisen lyhyt historia. Bazar 2017. 491 sivua. (19 h 22 min) Suom. Jaana Iso-Markku. Lukija: Tuomo Holopainen. Englanninkielinen alkuteos: Sapiens – A Brief History of Humankind (2011).
Tämä oli minullekin tajunnanräjäyttävä! Varsinkin tuo kaikkeen yhdistyvä kyky abstraktiin ajatteluun. Tottakai sen on aina jotenkin tiennyt, mutta en ollut tullut koskaan kunnolla ajatelleeksi asiaa.
VastaaPoistaMukava kuulla, että muiden tajunnat ovat räjähtäneet. :D Tuo abstrakti ajattelu oli tosiaan todella kiinnostava näkökulma: itse joskus olen miettinyt, että miten on jännää, että vaikka joku firma jäisi vaikkapa luonnonkatastrofin jalkoihin ja menettäisi kaiken, se olisi silti olemassa. En vain ollut ikinä tullut ajatelleeksi, miten laajalle abstrakti ajattelu on levinnyt ja miten paljon se meidän lajia hallitsee. :)
PoistaHarari on kyllä mestari haastamaan lukijaansa ajattelemaan uudella tavalla, hyvänä esimerkkinä nuo mainitsemasi abstraktioit. Todella vaikuttava lukukokemus, jonka muistaa vielä usean vuodenkin jälkeen.
VastaaPoistaKyllä! Tässä kirjassa on niin valtavasti asiaa, joka haastaa lukijansa tarkastelemaan tuntemaamme maailmaa ja historiaa ihan eri tavoin, että jokaisen pitäisi ottaa tämä lukulistalleen ja pysyä avoimin mielin. Onhan se todella kiusallinen ajatus, että esimerkiksi ihmisoikeudet ovat nekin vain abstraktin ajattelun tuotetta eivätkä mikään fakta - vaikka ehdottoman tavoiteltavia ovatkin. Mahtavatko Hararin muut kirjat olla yhtä vaikuttavia...
Poista