Andrzej Sapkowski: Tulikaste
WSOY 2014
398 sivua
Suom. Tapani Kärkkäinen
Alkuteos: Puolankielinen
Chrzest ognia. 1996.
Sapkowskin Noituri-saaga
jatkuu sen kolmannella osalla Tulikaste.
Toisesta osasta, Halveksunnan ajasta,
kirjoitin keväällä, ja arvioni siitä voi lukea täältä.
Siitä, kun viimeksi kuljin Sapkowskin maailmassa, on
vierähtänyt jo miltei vuosi, ja sen kyllä huomasi, kun kirjaa aloitin. Noiturin kanssa minulla on syystä tai
toisesta aina vaikeuksia muistaa, ketkä kävivätkään sotaa keskenään, miksi
sotaa käydään ja mitkä maat taas ovatkaan liittoutuneet keskenään.
Noiturissa on
toisaalta se hyvä puoli, että päähenkilö noituri Geralt välttää asettumasta
millekään puolelle vaan pyrkii huolehtimaan vain itsestään ja rakkaistaan sekä
pitämään päänsä kylmänä muiden kuumakallejen touhottaessa poliittisista
aatteistaan. Näin ollen minun ei aina olekaan niin olennaista muistaa jokaista
sodan käännettä; sen sijaan voin keskittyä seuraamaan Geraltin matkaa.
Tulikaste alkaa
Geraltin parannellessa edellisen yhteenoton haavoja druidien luona
Brokilonissa. Hänellä on kuitenkin kova kiire löytää kadonnut Ciri, ja tähän
aikeeseen liittyy jousta taiten käyttelevä Milva ja trubaduuri Valvatti sekä
myöhemmin myös sekalainen sakki kääpiöitä, vihollisia ja muita kulkijoita, ja
kaikilla on luonnollisesti jotain salattavaa. Toverit eivät myöskään tunnu kuin
hidastavan Geraltin matkaa halki julmuuksien riepotteleman maan kohti Cirin
oletettua olinpaikkaa.
Sota hyörii kaikkialla, mutta se ei haittaa Ciriä, joka
kulkee Rottina tunnetun ryövärijoukon mukana ja tunnetaan nimellä Falka.
Kellään – edes Geraltilla – ei ole tietoakaan, missä tyttö piilee, mutta kaikki
janoavat saada käsiinsä tuon prinsessan, josta ennustukset kertovat. Cirillä ei
kuitenkaan ole huolen häivää, sillä hänen ryövärijoukkonsa kulkee rauhallisin
mielin herättäen kauhua ja kateutta kautta maan.
Sodan ulkopuolellakin tapahtuu, kun Thaneddin saaren
vallankumouksen jälkeen velhojen kerma kokoontuu aikeenaan koota loosi, joka
pyhitettäisiin vain ja ainoastaan taikuuden vaalimiselle. Loosi koostuu
pelkistä naisista, sillä eihän miehiin ole luottamista: mokomat ovat täysin
kuumenevien tunteidensa vietävissä.
Velhottarien loosi on raikas tuulahdus naisten näkökulmaa
Sapkowskin muuten niin miehisessä, karussa ja julmassa maailmassa.
Valitettavasti muutaman naisen koostama kokous ei kuitenkaan auta parantamaan
naisten asemaa fantasiakirjallisuudessa, mutta pienin askelin on toivon mukaan
hyvä edetä.
Kaiken karuuden ja ankaruuden vastapainona Sapkowski
hyödyntää jälleen huumorin keinoja. Erityisesti Valvatin hahmo asettuu
ajoittain varsinaiseksi karikatyyriksi tärkeilevästä ja itsevarmasta
hölösuusta, joka uskoo voivansa viestintätaitojensa avulla puhumaan tiensä jos
jonkinmoisesta kiipelistä – ja tuo usko on tietenkin täysin vailla perustaa.
Huumori käy kuitenkin välillä turhan suoraksi, reheväksi ja itsestään selväksi
omaan makuuni.
Rakenteeltaan Tulikaste
on hyvin paljon edeltäjänsä kaltainen. Jokaista lukua edeltää lyhyt lainaus
Sapkowskin maailman velhokirjoista, myyteistä tai historiasta. Uusimmassa
osassa nämä lainaukset eivät kuitenkaan tue edeltämäänsä lukua yhtä
harmonisesti kuin Halveksunnan ajassa.
Teoksen pääteema näkyy sen nimessäkin: tulikasteeseen
viitataan paikka paikoin. Tuli on sekä puhdistava että vaarallinen, se sekä
karaisee että tappaa, se luo niin valoa kuin varjojakin. Tästä
vertauskuvallisuudesta huolimatta teoksen nimi ei mielestäni ole kovin
onnistunut: viittaukset tulikasteeseen vaikuttavat kuin väkisin väännetyiltä,
kun tulen monimerkityksisyyteen viitataan jokaisessa kohtauksessa, jossa liekki
vähänkin leimahtaa. Toisaalta, kyse saattaa olla myös siitä, ettei nimi
välttämättä käänny täysin ongelmitta suomeksi.
Kaiken kaikkiaan Tulikaste
on hyvä jatko-osa edeltäjilleen huolimatta sen vaikeasta paikasta saagan
keskellä. Karu maailma ja huumorin viljely luovat miellyttävän kontrastin, joka
ei tee sodan raakuuksia kuvaavasta teoksesta liian raskasta luettavaa mutta ei
myöskään vie sitä liian lapsekkaaseen suuntaan – Noituri kun kuitenkin on fantasiaa aikuisille, mikäli tällaisia
rajanvetoja mielii tehdä.
Osallistun Tulikasteella
vuoden kirjahaasteeseen ja täytän sillä kohdan ”kirja, jossa kaikki hahmoista eivät
ole ihmisiä”.
Olet liian tiukka kirjahaasteessa! Kuuluu myös kategorioihin
VastaaPoista29. Kirja, jossa on taikuutta
46. Kirja, joka kertoo jonkin alkuperäiskansan jäsenistä tai kulttuurista (kääpiöt ja haltiat ovat alkuperäiskansaa, eikös?)
Totta turiset. Kuuluu mainitsemiesi lisäksi kohtiin 6 ja 16. Myös kohdat 8 ja 48 sopisivat, jos oikein kovasti haluaisi. :P
VastaaPoistaPyrin kuitenkin sisällyttämään jokaiseen kohtaan eri kirjan ja jokainen kirja tulee siis vain yhteen kategoriaan joten monista päällekkäisyyksistä huolimatta joudun tekemään aina vaikean valinnan siitä, mikä missäkin kirjassa on olennaisinta. ;)