Helena Waris: Vuori
Otava 2014
317 sivua
Tammikuussa
sain tämän kirjan vihdoin ja viimein käsiini, kun se paljastui
synttärilahjakääreen kätköistä. Helena Wariksen aiempiin teoksiin kuuluu muinaissuomalaiseen
mytologiaan pohjautuva Pohjankontu-fantasiatrilogia,
jonka luettuani sinkautin kyseisen kirjailijan lemppareideni joukkoon. Vuoressa Waris lähtee kuitenkin
toisenlaisille vesille: muita maailmoja ja vanhoja taruja hyödynnetään tässäkin
romaanissa, mutta Wariksen kerrontatyyli kokee täyskäännöksen.
Romaanin
päähenkilön Lifin elämä mullistuu, kun sekä hänen pomonsa että hänen uskottu
kasvatti-isänsä O vannottavat häntä nousemaan mahdollisimman pian hänen
kotikaupunkinsa kupeessa kohoavalle vuorelle. Vuori on ollut paikallaan iät ja
ajat, ja huhut siitä sekä sen rinteillä sijaitsevasta hotellista ovat päätähuimaavia. Nyt Lifin olisi kuitenkin itse kivuttava vuorelle ja käväistävä huhutussa hotellissakin – ennen kuin muut ehtivät ohittaa hänet ja saavat
mahdollisuuden pelastautua maailmanlopun edeltä tulevaisuuteen, jonne eivät selviä kuin kaksi voimakkainta.
Näitä selviytyjiä kuitenkin määrittää eräs seikka, joka antaa osalle
seikkailijoista lyömättömän johdon: selviytyjien nimet ovat ennustuksen mukaan
Lif ja Leif.
Onnekseen
Lif on siunattu oikealla nimellä, mutta hän ei voi kuin uskoa läheistensä
menettäneen järkensä – kunnes lopulta kipuaa vuorelle seuralaisenaan naapurin
rokkaripoika Arri, jonka kanssa hän muodostaa siteen ja saa huomata, että O:n
tarinoissa voi olla perääkin. Lif ja Arri eivät nimittäin ole ainoita, jotka
ovat löytäneet tiensä vuoren rinteille ja ennen pitkää he saavat huomata, että
huhutun maailmanlopun lähestyessä liittoutumat ovat välttämättömiä eikä kehen
tahansa saata luottaa.
Vuoressa Waris siirtää nerokkaalla
tavalla viikinkitaruston ja ragnarökin toisenlaiseen maailmaan, joka muistuttaa
enemmän meitä ympäröivää todellisuutta kuin viikinkimytologian miljöötä. Tämä
yhdistelmä nykymaailmaa ja tarunhohtoista viikinkimytologiaa ei mene
maallikoltakaan yli hilseen, sillä jumalat, ragnarökin tapahtumat sekä Lifin ja
Leifin osuus maailman uudelleen asuttamisessa tulevat ilmi dialogin ja kerronnan
kautta kuin huomaamatta: lukijan ei siis tarvitse olla perehtynyt mytologioiden
saloihin voidakseen nauttia teoksesta sekä tavasta, jolla Waris kuljettaa sekä
myyttista menneisyyttä että tuntemattoman maailman nykyisyyttä toisiinsa limittyneinä.
Nerokkaista
ei kuitenkaan ole se, että Waris asettaa mytologian uusiin uomiin – sitähän hän
tekee jo Pohjankontu-trilogiassaan –
vaan se viimeinen silaus, jonka avulla hän korostaa yhtäläisyyksiä nykypäivään:
kun Lif ja Arri tapaavat hotellissa ensi kertaa kilpailijansa, kyräilevät näitä
puolin ja toisin sekä muodostavat hitaasti luottamussuhteita osaan
kanssamatkaajista, ei lukija voi olla
huomaamatta viitteitä moniin realitysarjoihin.
Parhaimpana esimerkkinä toimii tietenkin kaikille tuttu ja tv:ssä
vuosikausia pyörinyt Selviytyjät, jossa kilpailijat pistetään yhteen suppuun
keskelle ei-mitään ja liittoutumat syntyvät kuin itsestään; ja nykyään kun
konsepti on jo kaikille tuttu, liittoutumat tuntuvat syntyvän jo ennen kuin
itse kilpailu alkaakaan.
Samanlainen
asetelma esiintyy Vuoressa:
liittoutumat muodostuvat vahvimpien hakeutuessa toistensa seuraan, ja
Wariksen romaanissa nimet Lif ja Leif tarjoavat takeen voittamisesta. Vahvimmat
yrittävät houkutella kaltaisiaan kelkkaansa ja pälyilevät joukkoa parasta
kumppania etsien. Kehenkään ei voi luottaa, ja pitkäaikaisetkin suhteet voidaan heittää romukasaan, sillä kun pelissä on elämä ja kuolema,
tavalliset viihdesarjojen säännöt eivät sido ketään vaan kaikki on mahdollista.
Ajatus
siitä, että vahvimmat voittavat mutta häviäjien kohtalo on kuolema, yhdistää
romaania myös pinnalla olleisiin nuorten dystopioihin – Nälkäpeliin etunenässä. Kilpailu resursseista,
selviytymistarvikkeista ja eloonjäämisesta on armoton, ja vain taito, nokkeluus
ja ripaus onnea auttavat eteenpäin. Toisaalta joukossa on myös hyväsydämisiä
ihmisiä – romaanin ihmishahmoisista viikinkijumalista puhumattakaan – joihin kiintyy mutta joiden
eittämättömään kuolemaan on suhtauduttava vailla liiallisia tunteita.
Vuori eroaa kieleltään Pohjankontu-trilogiasta, jonka
luonnonkuvaus on vetoavaa ja myyttisen todellisuuden läsnäolo sykähdyttävää.
Siinä, missä Pohjankonnussa käytetään
rikasta ja maalailevaa kieltä, Vuoressa
kerronta on pelkistetympää ja dialogivetoisempaa. Keskustelujen määrä tuo
teokseen myös nuortenkirjoille tyypillistä nokkelaa sanailua, jonka huumori
tekee Vuoresta lähestyttävämmän myös
nuorille: toisaalta romaanin kohderyhmä ei ole tarkkaan rajattu, vaan tarina
tarjoaa jotain niin nuorille kuin aikuisillekin.
Aluksi
Vuoren pelkistetty kieli etäännytti,
sillä olinhan rakastunut Wariksen kerronnassa nimenomaan sen kauniiseen sointiin,
joka kuljettaa muinaissuomalaisiin maisemiin. Alkuhämmennyksen jälkeen kävi
kuitenkin selväksi, että pelkistetty kieli ja nopeatempoinen tahti sopivat
tosi-tv:n tuntua tavoittelevaan romaaniin paremmin kuin monisanainen kerronta.
Toisaalta, nopean tahdin tiimellyksessä teos, juoni ja hahmot jäävät hitusen pinnallisiksi,
mutta kiireisyys on kuitenkin osa kiivaan kilpailun luonnetta ja siksi teoksen
rakenteen kannalta tarkoituksenmukainen. Hätäisyydestäkin huolimatta Waris
onnistuu lataamaan pieneen sivumäärään riittävästi asiaa ja ajatuksia, ja
vaikka Vuori ei ylläkään mielestäni Pohjankonnun tasolle, ei se
tarinallisesti jää omassa sarjassaan paljoa sen alapuolellekaan.
Osallistun teoksella vuoden 2015 kirjahaasteeseen, jossa se päätyy näillä näkymin kohtaan "kirja, jonka nimi on yksi sana".
Kommentit
Lähetä kommentti