Anni Kytömäki: Kultarinta
Gummerus 2014
644 sivua
Gummerus 2014
644 sivua
Kultarinta jäi
joululahjaksi saadun Jussi Valtosen tieltä hetkeksi sivuun, mutta tammikuussa
ehdin jälleen tarrautua siihen. Sinänsä Kytömäen esikoisesta onkin varsin
osuvaa kirjoittaa juuri nyt, sillä juuri viime tiistaina 27.1. Suomen
kirjabloggarit äänestivät Kultarinnan
vuoden 2014 parhaaksi romaaniksi.
Omasta puolestani voin sanoa allekirjoittavani tämänkin
valinnan täysin. Kytömäki kirjoittaa sanoinkuvaamattoman rikkaalla kielellä,
eikä luontokuvaukseen istuvia mutta uutta tuulta uhkuvia sanavalintoja voin
kuin ihailla. Näiden kauniiden ja runsaiden kuvausten vuoksi on kenties
suotuisaakin, että teos tuli luettua hitaampaan tahtiin kuin normaalisti:
raikkaat ja tunnelmalliset sanavalinnat olisivat kenties vilahtaneet ohi
silmien, mikäli tahti olisi ollut kovin rivakka.
Toisaalta nopea lukutahti olisi auttanut pitämään teoksen
alun juonenkäänteet kirkkaampina mielessä. Kultarinta
jakautuu nimittäin kahteen kirjaan, jossa ensimmäisessä seurataan metsää
rakastavan Erikin vaiheita hänen räpiköidessään isänsä sahatalouden aiheuttaman
metsäkadon sekä oman luontorakkautensa ristipaineessa. Vuotta 1918 edeltävinä
vuosina Erik tapaa keijumaisen Lydian, joka vie Erikin sydämen mennessään –
huolimatta tytön sosialistisista pyrkimyksistä.
Erik ei kuitenkaan itse ole poliittisesti suuntautunut vaan
metsänpeitto vetää puoleensa: luonto ihmeineen tarjoaa niin paljon ihmeteltävää
ja hämmästeltävää, että ihmisen väliset selkkaukset jäävät niiden rinnalla
varjoon. Luonto on kautta aikojen ollut suomalaisille rauhan tyyssija – paikka,
johon vetäytyä ja josta hakea turvaa ja lohtua.
Sitä metsä ja luontokappaleet eivät kuitenkaan ole kaikille,
kuten käy ilmi Erikin tyttären Mallan elämää käsittelevästä romaanin
loppuosasta. Luonnonläheinen elämä isän kanssa sävyttää Mallan elämää, kunnes
hänet julmasti erotetaan läheisistään. Uudessa perheessä Mallan herkkää
luonnetta ja luonnonkaipuuta ei ymmärretä. Kylän pojat ovat valmiita ampumaan
yhden jos toisenkin harvinaisen eläimen ja rakennustyöt kuluttavat läheistä
metsää. Ainoastaan karhujen kanssa kulkeva salaperäinen Joel on joutuin
teini-ikäiseksi venähtävän Mallan kanssa samalla aaltopituudella, mutta parin metsiä
halkova polku ei sekään ole mutkaton.
Joelin hahmo korostaa teoksessa esiintyvää identiteettiteemaa:
Joel ja hänen kanssaan metsässä asustava karhu ovat kuin yksi sama henkilö.
Romaanissa ei säästellä suomalaista karhumytologiaa: metsien valtias on mukana
jo teoksen nimessä, sillä Mallan lapsuudenmuistoja sävyttää Kultarintana
tunnettu ja karhua muistuttava vuorenseinämä. Karhu kulkee teoksen rinnalla
läpi kaikkien yli 600 sivun, ja ihmisen ja karhun mytologinen yhteys korostaa identiteetin
häilyvää ja vaihtuvaa luonnetta.
Myös Mallan nimi heijastelee identiteettiteema: uudessa
perheessään Malla joutuu vaihtamaan nimensä Maijaksi, sillä uudella
paikkakunnalla Mallan outoa etunimeä eikä hänen ruotsinkielistä sukunimeään
ymmärretä. Malla joutuu siis olemaan joku muu kuin mitä todella on, ja vain
metsässä hän voi löytää itsensä ja rauhan.
Ennakkoluulot, ymmärtämättömyys ja luonnon häikäilemätön
hyväksikäyttö ovat Kultarinnan
kantavia teemoja. Mallaa ei hyväksytä sellaisena kuin hän on, Erik pakenee
vuoden 1917 kuohuntaa Lapin syrjäseuduille ja Joel vetäytyy jo nuorena
metsänpeiton turvaan. Metsä marjoineen, karhuineen ja kuusineen tarjoaa
paremman suojan kuin ihmisten kuohuva maailma: kritiikki ylimielistä luontoasennetta
kohtaan puskee teoksesta selvästi läpi.
Kultarinta kuhisee
hahmoja ja tapahtumia, ja ajalliset hyppäykset ovat ajoittain rajujakin. Romaani
puhuu harmonisen luontosuhteen puolestaan, mutta sen kaikki osat eivät itsessään
ole täysin harmoniassa, sillä materiaalia, tekstiä ja asiaa on paljon.
Toisaalta epäsymmetria ei kuitenkaan häiritse, sillä loppujen lopuksi ei ole
merkitystä sillä, kuka on päähenkilö tai missä ajassa ihmishahmot liikkuvat.
Teoksen päähenkilöitä ovat metsä, luonto ja sen asukit, ja ne huokuvat romaanin
jokaisesta sanasta, rivinvälistä ja kirjaimen kaarteesta. Kytömäen
sävähdyttävän rikas kerronta pyörittelee kieltä ja sanavalintoja kauniin
kääntein, maalaa kerrassaan upeita mielenmaisemia ja tuo luonnon lukijan
jokaisen aistin ulottuville.
Osallistun Kultarinnalla kirjahaasteeseen 2015, jossa se sijoittuu kohtaan "kirja, jossa on yli 500 sivua".
Osallistun Kultarinnalla kirjahaasteeseen 2015, jossa se sijoittuu kohtaan "kirja, jossa on yli 500 sivua".
Kommentit
Lähetä kommentti