Maria Turtschaninoff: Maresin voima (Punaisen luostarin kronikoita #3)
Tammi 2018
383 sivua
Suom. Marja Kyrö
Alkuteos: Breven från Maresi. Krönikor från det Röda klostret
Kesäkuu jäikin
näemmä tahattomasti melko köyhäksi blogikuukaudeksi, kun emme kirjoittaneet
yhdestäkään kirjasta. Molemmat olemme toki saaneet kirjoja tässä välissä
luettua, mutta vaatimattomista säistä huolimatta kesäkuukaudet ovat vieneet
lomamatkoineen ja juhannusmökkeilyineen mennessään. Itsekin luin nimittäin Maresin
voiman loppuun jo toukokuun loppupuolella, mutta vasta nyt heinäkuun
lomatunnelmissa saan kirjoitettua siitä. Katsotaan, mitä on jäänyt muistin
sopukoihin teoksesta mieleen. ;)
Maresin voima on jatkoa Turtschaninoffin Punaisen
luostarin kronikoita -fantasiasarjalle, jonka edeltäjiä ovat Maresi ja Naondel.
Näistä kahdesta Naondel sijoittuu kauemmas menneisyyteen, joten sikäli Maresin
voima on ”suoraa” jatkoa Maresille: se jatkaa nimen mukaisesti
Maresin tarinaa. Ensimmäisessä osassa Maresi vietiin köyhyyttä ja nälkää pakoon
luostariin, jossa hän sai sammuttaa tiedonjanoaan sydämensä kyllyydestä mutta
jonka rauhaa lopulta kutsumattomat ryövärimiehet horjuttivat.
Maresin
voima jatkaa tätä tarinaa.
Viimeisessä osassa Maresi palaa vuosien jälkeen luostarisaarelta pitkän matkaa
kotiin, missä hän saa huomata, että sekä hän itse että myös hänen Rovasissa
sijaitseva kotikylänsä ovat muuttuneet. Nälkä ja verot ovat riuduttaneet kylän
muistoksi entisestään, ja jo teoksen alkupuolella Maresi joutuu hylkäämään
haaveensa tyttökoulun perusteamisesta, sillä rahat on laitettava velkojen
maksuun alueen käskynhaltijana toimivalle mielivaltaiselle Nádorille.
Maresi ei
kuitenkaan jää pyörittelemään peukaloitaan, vaan hän alkaa aktiivisesti ja
välillä jopa tiedostamattaan suojella rakasta kyläänsä. Jumalattarilta –
erityisesti Maresin itse palvomalta Akalta – saamansa voiman avulla hän pitää
kylänsä piilossa sotilaiden silmiltä.
Vaikka Maresin
kokemukset miehistä ovat luostarilla tapahtuneen selkkauksen vuoksi erittäin
negatiiviset, hän antautuu kuitenkin intohimolle huolimatta aikaisemmista vastaväitteistään.
Naapurikylän nuori mies on liian vastustamaton, mutta naimisiin Maresi ei
kuitenkaan halua: mies rajoittaisi hänen suunnitelmiaan. Toista maata on
kuitenkin Maresin veljen ystävä, joka kannustaa Maresia kouluaikeessa – mutta
ei vailla kritiikkiä: miksi koulun pitäisi olla vain tytöille? Eivätkö kylän
pojat ansaitse oppia luku- ja laskutaitoa siinä missä tytötkin?
Seurauksena
Maresi joutuu tarkastelemaan omia oletuksiaan ja ennakkoluulojaan – myös
miehistä – uudelleen. Hän opettelee
tuntemaan itsensä, kylänsä ja maailman toistamiseen: Menoksen saarella saatu
tieto on vain yksi osa maailman ymmärrystä – maailmasta ei voi oppia vain
kirjoista osallistumatta maailman menoon. Samoin Maresi tutustuu itseensä,
Jumalattaren kolmiin kasvoihin (Neito, Äiti ja Akka) sekä omaan voimaansa
uudelleen. Hän oppii vähitellen ymmärtämään tätä kaikkea uusin tavoin ja
punomaan lankoja näiden välille.
Punaisen
luostarin kronikoita on
ollut vahvasti naisvetoista ja feminististä fantasiaa, kuten Turtschaninoffin
monet aiemmatkin teokset. Olin kuitenkin ilahtunut, että Maresin voima
tekee pientä pesäeroa Maresiin ja Naondeliin. Miehet eivät ole
enää sellaisenaan kasvoton vihollinen, vaan yksilön merkitys korostuu: kaikki
miehet – kuten naisetkaan – eivät ole samanlaisia häiriköitä, öykkäreitä tai
ryöväreitä. Kun sukupuolia ei tällä tavoin yleistetä ja huomio siirretään
yksilöiden eroihin sukupuoleen katsomatta, päästään todella feminismin ytimeen.
Maresin voima
jatkaa nuorille suunnattua saagaa, joka kaikkineen sopii myös aikuisille
lukijoille, mutta sanoisin, että tässä viimeisessä osassa ote on kypsempi kuin
aiemmista. Maresi kypsyy itse ja oppii katsomaan maailmaa aikuisen tavoin. Hän
oppii ymmärtämään itseään, maailmaa ja muita, ja niin tekee lukijakin Maresin
mukana. Mielestäni Jumalattaren kolmet kasvot ja niiden merkitys
Turtschaninoffin luomalle maailmalle tuli mielestäni nimenomaan tässä teoksessa
ilahduttavasti esille arjen tasolla.
Rakenteellisesti
teos on kirjoitettu kirjeromaanina. Maresi kirjoittaa kirjeitä luostariin ja
vastaan sieltä saamiinsa kirjeisiin. Lukija pääsee tarkastelemaan vain Maresin
kirjeitä, mutta teos on toteutettu sen verran taidokkaasti, ettei jää
epäselvästi, mitä Maresin ystävien kirjeet ovat pitäneet sisällään. Tätä tieto
välittyy kuitenkin luontevasti eikä sitä liioin alleviivata. Sen kummemmin
asiaa tutkimatta olin myös huomaavinani, että vaikka Maresi kirjoittaa kirjeitä
eri henkilöille, hän ei mene solmuun tarinoissaan: eli esimerkiksi henkilölle A
kirjoitetusta salaisuudesta ei vahingossa kirjoiteta henkilölle B niin kuin
tämä tietäisi asiasta. En tosiaan jäänyt tätä tutkimaan sen tarkemmin, mutta
ainakaan omiin silmiini tällaisia lipsahduksia ei sattunut, mikä vaatii hyvää
tarinankerronnan hallintaa.
Kaiken
kaikkiaan Turtschaninoff elähdytti taas. Kerronta on taidokasta, ja
kirjailijalla on sana hallussa. Luontokuvaus ei ole aivan yhtä rikasta kuin
aiemmin, tai sitten oma muistini pettää minut, mutta se ei tässä teoksessa jää
haittamaan. Ympäristön ja maailman kuvaus on sen verran rikasta, että jokaisen
puun leyhyvistä lehdistä ei tarvitsekaan kuulla (vaikka itse niiden lukemisesta
nautinkin). :)
Lukuhaasteessa
sijoitan Maresin voiman kohtaan 1. Kirjan kannessa on ihmiskasvot. Lisäksi se
sopisi kohtiin 13. Kotimainen lasten- tai nuortenkirja ja 18. Eurooppalaisen
kirjailijan kirjoittama kirja.
Kommentit
Lähetä kommentti