Lopotti on ikään kuin jatkoa Kinnusen
esikoisromaanille Neljäntienristeys (lue minun ja Elinan arvostelut), josta pidin paljon. Lopotti
kuitenkin siirtyy sukupolven eteenpäin ja kertoo Neljäntienristeyksestä
tutun homoseksuaalin Onnin ja hänen vaimonsa Lahjan tyttären – sokean Helenan –
sekä heidän pojanpoikansa Tuomaksen tarinan.
Aikatasot
hyppivät, kun käydään vuorotellen läpi Helenan ja Tuomaksen lapsuutta ja
aikuisuutta. Molempien elämät etenevä kronologisesti, mutta lukujen vuorottelu
johtaa kronologioiden limittymiseen: Tuomaksen lapsuudessa voi nousta esiin tapahtumia,
joista kerrotaan puolestaan Helenan aikuisuudessa. Molemmat saavat alkunsa eri
vuosikymmenistä, mutta lopussa tarinat limittyvät. Tuomaksen elämä on toki
alusta alkaen kietoutunut hänen tätiinsä Helenaan.
Helena on
sokea ja lähetetään sokeainkouluun Helsinkiin, jonne hän jaa asumaan. Elo yhdessä
pikkuveljen kanssa on lapsena ollut rankkaa, kun vanhemmat – Lahja ja Onni,
joka kärsii paitsi sodan haamuista myös homoseksuaalisuudesta epäsuvaitsevaan
maailmanaikaan – riitelevät raivoisasti vuodesta toiseen. Helenasta kasvaa
sokeudessaan itsenäinen mutta kyyninen nainen, jonka onni rakkaudessakaan ei
ole siunattu.
Tuomaksen
tarina on onneksi hieman valoisampi. Hän on Helenan pikkuveljen poika ja (jo
edesmenneen) isoisänsä Onnin tavoin homoseksuaali. Hän kasvaa homouteensa
vähitellen, mutta itsevarman kuoren alla hän oppii piilottelemaan todellista
itseään. Lähentyminen toisiin on vaikeaa, mutta sydänsurujen ja monien
kokemusten jälkeen hän löytää rinnalleen ihmisen, joka tasapainottaa häntä. Tuomas
uskaltaa lopulta olla oma itsensä jopa sukunsa edessä.
Teoksen läpi
halkovia suuria teemoja ovat ennakkoluulot ja erilaisuus. Helena ja Tuomas ovat
molemmat omilla tavoillaan erilaisia yhteiskunnan asettamista normeista ja
joutuvat kohtaamaan ennakkoluuloja. Molemmat samoin pakenevat erilaisuuttaan
suureen kaupunkiin, jossa on helpompi hukkua massaan. Helena suhtaudutaan kuin
hulluun vain koska hän sattuu olemaan sokea, mikä kasvattaa hänestä kuitenkin
itsenäisen. Tuomas puolestaan joutuu kohtaamaan sen, ettei häntä ja hänen
parisuhdettaan oteta todesta, ja omana itsenä eläminen tarkoittaa jatkuvaa
väkivallan pelkoa. Molempien tunnot tässä elämän ja epävarmuuden aallokossa
kuvataan miltei raastavan uskottavasti: eihän sitä voinut kuin liikuttua elämän
riepotellessa näitä sivuun sysättyjä.
Historian
paino näkyy myös hahmojen harteilla. Helena ja Tuomas kulkevat molemmat
vanhempiensa (tai isovanhempiensa) painolastin kanssa, jonka sota on jättänyt
jälkeensä. Tuomaksen – sukupolvea nuorempana – askel on elämässä hieman Helenaa
keveämpi; onhan hän syntynyt erilaisuutensa kanssa myös hieman parempaan
maailmanaikaan kuin tätinsä. Vaikka lukijakin saa tässä kohdin äimistyä siitä,
miten paljon maailma ja asenteet ovat muuttuneet parissa vuosikymmenessä, jos
verrataan Tuomaksen nuoruutta nykyaikaan – vaikka korjattavaa vieläkin löytyy.
Kinnunen
kuljettaa tarinaa taitavasti – etenkin, kun otetaan huomioon teoksen
rikkonainen kronologia, kun kahteen eri sukupolveen kuuluvan hahmot
elämäntarinat vuorottelevat luvuittain. On kuitenkin kiinnostavaa lukea
tapahtumat tai suvun tarinat kahdesta eri näkökulmasta ja ajallisen kuilun
erottamana.
Lopotissa on mielestäni alusta alkaen suhteellisen
selvää, että se jatkaa Neljäntienristeyksen tarinaa. Itsekään en
muistanut edellisen teoksen tapahtumia kunnolla, mutta on vaikea arvioida,
kuinka hyvin lukija, jolle koko edeltävä romaani on tuntematon, pääsee
Lopottiin alussa sisälle. Loppua kohden juoni kuitenkin itsenäistyy, ja
kyseessä onkin selvästi erillinen teos.
Kuten Neljäntienristeyskin, myös Lopotti keskittyy jo nimensä tasolla yhteen paikkaan tai jopa taloon. Vaikka Helena ja Tuomas kuluttavatkin Helsingin ja Turun katuja, teoksen nimi sitoo heidän vahvasti heidän juurilleen Lopottiin. Elinan huomio siitä, että "lopotti" tarkoittaa myös sivukylää ja rinnastuu siten Helenan ja Tuomaksen sivullisuuden kokemukseen, on sekin niinikään mielenkiintoinnen.
Kuten Neljäntienristeyskin, myös Lopotti keskittyy jo nimensä tasolla yhteen paikkaan tai jopa taloon. Vaikka Helena ja Tuomas kuluttavatkin Helsingin ja Turun katuja, teoksen nimi sitoo heidän vahvasti heidän juurilleen Lopottiin. Elinan huomio siitä, että "lopotti" tarkoittaa myös sivukylää ja rinnastuu siten Helenan ja Tuomaksen sivullisuuden kokemukseen, on sekin niinikään mielenkiintoinnen.
Lopottia on kehuttu paljon, ja pidin siitä itsekin.
Omat ensifiilikseni Neljäntienristeyksestä olivat kuitenkin vielä
huikeammat, eikä Lopotti päässyt omasta mielestäni aivan samalle
tasolle. Kenties historiallinen etäisyys Neljäntienristeyksen tarinaan
teki sen tarjoamasta lukumatkasta antoisamman.
Lukuhaasteessa laitan Lopotin kohtaan 48. Kirja kertoo kuulo- tai näkövammaisesta henkilöstä. Lisäksi se
sopisi kohtiin 1. Kirjan kannessa on ihmiskasvot; 18.
Eurooppalaisen kirjailijan kirjoittama kirja ja 43. Kirja seuraa lapsen kasvua
aikuiseksi.
Tommi Kinnunen: Lopotti. WSOY 2016. 365 sivua
Kommentit
Lähetä kommentti