Niin vain kesä vierähti ohitse jälleen nopeaa vauhtia – lieneekö osansa myös kesälomalla, silloinhan aika kuluu varmasti nopeammin kuin muulloin. Päätimmekin kirjoitella tällä kertaa sekä kesä-, heinä- että elokuussa luetuista kirjoista. Molemmat saivat lomalla uppoutua lukemiseen, ja Elina teki jopa oman ennätyksensä lukemalla heinäkuussa 10 kirjaa. Jatkossa kuukausisaldomme siirtyvät Instagramiin (@paljonmeluakirjoista), missä voit aina seurata, mitä olemme milloinkin lukeneet.
ELINA
Kesäkuussa en alkaneesta lomasta huolimatta lukenut kuin kolme kirjaa: Jojo Moyesin Tähtien antajan, joka oli lainassa kirjastosta, Jenny Colganin Majakanvaloa ja tuoreen leivän tuoksua sekä Bookbeatista Julia Quinnin Bridgerton-sarjan neljännen osan Hurmurin valloitus.
Kevään jäljiltä tuntui, että pieni tauko lukemisesta tekee hyvää. Heinäkuussa sen sijaan rikoin ainakin omia ennätyksiäni – en nimittäin muista milloin olisin viimeksi ehtinyt lukea kymmentä kirjaa kuukauden aikana. Oli aivan ihanaa lomamatkalla kadota kirjojen maailmoihin. Heinäkuussa luin dekkareita, hyvän mielen kirjoja ja vähän muutakin. Myös koko vuoden lukutavoitteessa olen hyvän lukukuukauden jäljiltä hieman edelläkin. Laitoin Goodreadsiin alkuvuodesta tavoitteeksi tälle vuodelle 60 kirjaa ja nyt olen lukenut yli 40.
Kesäkuun lopussa ostin kirjakaupasta lukupiirikirjaksi Sami Sillanpään Keskellä virtaa Kongo. Lisäksi piti tietenkin hyödyntää Suomalaisen pokkariale, joten mukaan lähti myös kolme pokkaria: Kinsellaa, Moriartya ja Kankimäkeä. Heinäkuussa ostin lomareissulla ihania hyvän mielen kirjoja, Jenny Colganin uutuuden, Tove Janssonin Kesäkirjan ja Lucy Diamondin Rantakahvilan, jotka myös kaikki ehdin lukea lomareissuni aikana.
Elokuussa lukutahti taas tasaantui huomattavasti siihen kolmeen kirjaan kuukaudessa, kun loma loppui ja arki pyörähti jälleen käyntiin. Ostin ja luin Eeva Kolun kirjan Korkeintaan vähän väsynyt. Lisäksi tilasin useamman arvostelukappaleen, joista Jenny Colganin uusimmasta ehdin jo kirjoittaakin.
Kesällä luetut kirjat:
- Jojo Moyes: Tähtien antaja
- Jenny Colgan: Majakanvaloa ja tuoreen leivän tuoksua
- Julia Quinn: Hurmurin valloitus (Bridgerton #4)
- Haruki Murakami: Miehiä ilman naisia
- Sami Sillanpää: Keskellä virtaa Kongo
- Donna Leon: Uskon asia
- Agatha Christie: Vuoksi ja luode
- Liane Moriarty: Sulje silmäsi ja laske kymmeneen
- Jenny Colgan: Auringonsäteitä ja vuoroveden vaiheita
- Tove Jansson: Kesäkirja
- Agatha Christie: Rouva McGinty on kuollut
- Lucy Diamond: Rantakahvila
- Agatha Christie: Poirotin varhaiset jutut
- Eeva Kolu: Korkeintaan vähän väsynyt
- Jenny Colgan: Raikkaita tuulia ja lukemattomia kirjoja
- Aini Mäensivu: Kalligrafiakirja – opas moderniin kalligrafiaan
Kesällä ostetut/saadut kirjat:
- Sami Sillanpää: Keskellä virtaa Kongo
- Liane Moriarty: Sulje silmäsi ja laske kymmeneen
- Sophie Kinsella: Himoshoppaaja korjaa potin
- Mia Kankimäki: Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin
- Jenny Colgan: Auringonsäteitä ja vuoroveden vaiheita
- Tove Jansson: Kesäkirja
- Lucy Diamond: Rantakahvila
- Jenny Colgan: Raikkaita tuulia ja lukemattomia kirjoja (saatu arvostelukappaleena)
- Aini Mäensivu: Kalligrafiakirja – opas moderniin kalligrafiaan
- Eeva Kolu: Korkeintaan vähän väsynyt
- Mhairi McFarlane: Muuten siitä viime kerrasta (saatu arvostelukappaleena)
- Emily Henry: Täydellinen päivä
- Taylor Jenkins Reid: Daisy Jones & The Six (saatu arvostelukappaleena)
HANNA
Kesäkuun lukusaldoon kertyi muun muassa Tove Janssonin Vaarallinen juhannus, ja itse asiassa katsoin kesän aikana myös Tove-elokuvan, josta ihan pidin, vaikka se saattaa olla vaikea seurattava, jos ei tiedä Janssonin elämästä mitään. Lisäksi jatkoin Bridgerton-saagaa: sarjan toinen osa Yllättävä rakkaus, josta pidin enemmän kuin ensimmäisestä osasta. En ole ehtinyt kirjoittaa siitä vielä, mutta arvostelu olisi minulla seuraavaksi jonossa.
Heinäkuun vietin lomalla, kuten jo tulikin mainittua. Heinäkuussa juhlittiin maittuja polttareita sekä lopulta häitäkin, minkä lisäksi parin viikon road trip läpi Suomen Nuorgamiin saakka ei jättänyt paljoa aikaa kirjoille, vaikka leirielämässä pyrinkin joka ilta lukaisemaan sivun jos toisenkin. Inarista ostin saamelaismuseo Siidasta Niillas Holmbergin romaanin Halla Helle: olin silmäillyt kirjaa Gummeruksen katalogista jo aiemmin, ja Inari vaikutti sopivalta paikatlta napata kirja matkaan, kun se sattui tielle. Kaikkiaan luin heinäkuussa kolme kirjaa: Andrzej Sapkowskin Myrskykauden, Bridgertonin kolmannen osan Naamiaisten kaunotar sekä yhden kirjan freelance-pohjalta.
Elokuussa koitti paluu töihin, ja luin kaksi kirjaa. Yksi näistä on Caroline Criado Pérezin Näkymättömät naiset, jonka listaaman datan pohjalta paasasin poikaystävältäni miltei korvat irti naisten syrjinnästä. Toinen on puolestaan Annie Proulxin Barkskins, joka on yli 700-sivuinen ja hidaslukuinen opus, jota luin itse asiassa muiden kirjojen ohessa koko kesän. Nyt onkin vuorossa kokonaan uudet kirjat: en malta odottaa syksyn pimeneviä iltoja, teemukeja sekä kirjamessuja. Sanon samaa varmaan joka vuosi, mutta minkäs teet sille, että syksy on niin tunnelmallista aikaa. :)
Kesällä luetut/kuunnellut kirjat:
- Tove Jansson: Vaarallinen juhannus
- Julia Quinn: Yllättävä rakkaus (Bridgerton #2)
- Andrzej Sapkowski: Myrskykausi (Noituri #8)
- Julia Quinn: Naamiaisten kaunotar (Bridgerton #3)
- Caroline Criado Pérez: Näkymättömät naiset: näin tilastot paljastavat miten maailma on suunniteltu miehille
- Annie Proulx: Barkskins
Kesällä ostetut kirjat:
- Mikko Kamula: Iso härkä (Metsän kansa #2)
- Niillas Holmberg: Halla Helle
- Pentti Halenius & Arto Rantanen: Kasvibongarin opas
- Tove Jansson: Muumit - Sarjakuvaklassikot II
Kommentit
Lähetä kommentti